تشخیص زلزله از طریق کابل های اینترنت زیر دریا

کابل‌های اینترنتی که از کف دریا عبور می‌کنند می‌توانند برای شناسایی زمین‌لرزه‌ها و سونامی‌ها یا نظارت بر میزان تاثیر تغییرات آب و هوا بر جریان‌های اقیانوسی مورد استفاده قرار بگیرند. آزمایشگاه ملی فیزیکی بریتانیا (NPL) و شرکای آن می گویند که این کابل های مخابراتی می توانند به عنوان مجموعه ای عظیم از حسگرهای علمی در اعماق دریا استفاده شوند. برای اطلاعات بیشتر تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید. 

 122914193 subseacable

دانشمندان این تکنیک را بر روی یک پیوند فیبر نوری بین بریتانیا و کانادا آزمایش کردند ، این تحقیق در مجله Science منتشر شده است.

دانشمندان می گویند از آنجایی که نصب حسگرهای دائمی برای نظارت بر کف اقیانوس بسیار پرهزینه است، تنها تعداد کمی در سطح جهان وجود دارند.

 

دکتر جوزپه مارا از NPL به بی‌بی‌سی گفت: «۷۰ درصد از سطح زمین را آب تشکیل می‌دهد، اما تمام ایستگاه‌های لرزه‌نگاری در خشکی هستند، زیرا نصب حسگرهای دائمی در بستر دریا بسیار دشوار و پرهزینه است».

 

اما کابل های فیبر نوری متعددی داده ها را در سراسر دریاها و اقیانوس های جهان حمل می کنند.

 

تخمین زده می شود که بیش از 430 مورد از این کابل ها در سراسر جهان وجود دارد که مسافت 1.3 میلیون کیلومتری (800000 مایل) را در بر می گیرند.

 

به گفته دکتر مارا ارتعاشات، تغییرات فشار و دما، به میزان بسیار کمی بر سرعت نور هنگام عبور از کابل تأثیر می‌گذارد که ابزارهای بسیار حساس می‌توانند آن را تشخیص دهند.

 

محققان گفتند که با استفاده از یک پیوند فیبر نوری زیرساختی از نوع EXA ، 5860 کیلومتری ، بین ساوت پورت، لنکاوی و هالیفاکس و کانادا، زلزله‌ها و سیگنال‌های اقیانوسی مانند امواج و جریان‌ها را شناسایی کرده‌اند.

 

 124818017 telegeographymap

 

دانشمندان توانستند از دهانه های جداگانه کابل ها در بین تکرارکننده ها - دستگاه هایی که به تقویت سیگنال کمک می کنند - به عنوان حسگرهای جداگانه استفاده کنند.

دکتر مارا گفت: "اگر این تکنیک را برای تعداد زیادی کابل به کار ببریم، می‌توانیم این زیرساخت زیر آب را به مجموعه‌ای عظیم از ابزارهای شناسایی برای زلزله، جریان‌های اقیانوسی و موارد دیگر تبدیل کنیم."

 

وی افزود: گسترش شبکه لرزه نگاری از خشکی به بستر دریا، درک ما از ساختار داخلی زمین و رفتار دینامیکی آن را بهبود می بخشد.
محققان پیشنهاد می‌کنند که حسگرهای کابلی می‌توانند «منطقه مرکزی» یک زلزله را به همان روشی که لرزه‌سنج‌های زمینی دارند شناسایی کنند، و این تکنیک امکانات دیگری مانند نظارت بر جریان های آب های عمیق را برای تغییرات ناشی از گرم شدن کره زمین امکان پذیر کرد.

 

همچنین توانایی استفاده از کابل ها برای نظارت بر اینکه چگونه تغییرات آب و هوایی، دمای کف دریا را تغییر می دهد نیز وجود دارد اما مورد آزمایش قرار نگرفته است.
غول فناوری، گوگل و همچنین دانشگاه ادینبورگ، سازمان زمین شناسی بریتانیا، و Istituto Nazionale di Ricerca Metrologica در ایتالیا در این تحقیق شرکت داشتند.


برایان باپتی، رئیس تیم لرزه‌شناسی از سازمان زمین‌شناسی بریتانیا، گفت: این تحقیق می‌تواند توانایی دانشمندان را برای اندازه‌گیری مناطق وسیعی از سطح زمین که در آن استفاده از فناوری‌های مرسوم بسیار دشوار است، تغییردهد.

 

وی گفت: این یک فرصت شگفت انگیز برای مشاهده زمین لرزه های وسط اقیانوس ها از فاصله نزدیک است و همچنین موقعیت فوق العاده ای برای اندازه گیری سایر پدیده های طبیعی مانند فوران های آتشفشانی زیردریا و سونامی را در آینده ایجاد می کند.


چاپ