آیا بازی VR برای سلامتی شما مضر است؟

قبل از اینکه هدست VR-واقعیت مجازی را به کار ببرید، این راه‌ها را در نظر بگیرید که ممکن است بر سلامت شما تأثیر منفی بگذارد.

محبوبیت بازی‌های واقعیت مجازی در حال حاضر افزایش یافته است - اما برخی از کارشناسان و ناظران صنعت نگران هستند که استفاده مکرر از این فناوری ممکن است با برخی از خطرات سلامتی، از جمله خستگی چشم، میگرن همراه باشد. در این مطلب های فن تک به موارد ایمنی VR و تأثیرات بالقوه سلامتی (اعم از منفی و مثبت ) که بازی VR ممکن است داشته باشد، می پردازد


آیا VR برای چشم شما مضر است؟
برخی از خطرات سلامت VR آشکار به نظر می رسد. در حالی که هدست را به سر می‌کنید، صدا و ویدیوی VR تا حدی محیط اطراف شما را مسدود می‌کند، و باعث می‌شود که زمین خوردن و افتادن روی اشیاء نزدیک یا حیوانات خانگی که در اطراف شما سرگردان شده‌اند، آسان‌تر شود. با این حال، سایر خطرات سلامتی ممکن است در طول زمان متوجه کاربران شود. به عنوان مثال، برخی از پزشکان چشم نگران پتانسیل خستگی چشم ناشی از VR و اثرات طولانی مدت آن بر ارتباط چشم و مغز هستند.
کاملا مشخص است که زمان بیش از حد استفاده از صفحه نمایش دیجیتال باعث خستگی چشم می شود ، وضعیتی که به آن سندرم بینایی کامپیوتری (CVS) نیز گفته می شود. هیچ چیز منحصر به فردی در مورد صفحه نمایش LCD یک هدست واقعیت مجازی وجود ندارد که از خستگی چشم دیجیتالی جلوگیری کند، به این معنی که استفاده منظم از VR می تواند منجر به CVS و علائم مرتبط مانند سردرد و خستگی بینایی شود. خوشبختانه، تغییر صفحه نمایش می‌تواند به جلوگیری از CVS کمک کند، و فشار چشم دیجیتالی را نیز می‌توان با لنزهای تخصصی کاهش داد.
متأسفانه، صفحه‌نمایش‌های واقعیت مجازی از یک جهت مهم با صفحه‌نمایش‌های LCD معمولی متفاوت هستند ، به جای اینکه فقط به یک صفحه نگاه کنید، برای هر چشم یک صفحه دارید که هر یک از آن‌ها فقط چند سانتی‌متر از صورت شما فاصله دارد. این تنظیم دو صفحه نمایش می‌تواند به آنچه دانشمندان «تضاد همبستگی و تطبیق» می‌نامند کمک کند .(تصاویری که چشم را فریب می‌دهند تا چیزی نزدیک را به عنوان تصویری در دوردست درک کند.) این تضاد باعث خستگی بیننده و ناراحتی بینایی می شود. در برخی از کاربران، می تواند باعث سردرد و حالت تهوع مداوم نیز شود. این تعارض حتی ممکن است در درازمدت باعث مشکلات بینایی شود.
کسانی که در معرض بیشترین خطر بیماری‌های چشمی مرتبط با واقعیت مجازی هستند، کودکانی هستند که چشم‌ها و اتصالات چشم و مغزشان هنوز به طور کامل توسعه نیافته‌اند. مارتین بنکس، استاد بینایی سنجی دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، می گوید که گذراندن زمان بیش از حد در واقعیت مجازی می تواند کودکان را در معرض خطر ابتلا به بیماری هایی مانند نزدیک بینی قرار دهد.

health risks of virtual reality headsets 1080x675

اثرات منفی بازی VR در هنگام بیماری یا مصدومیت
بسته به شرایط بهداشتی زمینه‌ای ( مانند بیماری، آسیب یا تمایل به بیماری حرکت ) بازی VR ممکن است خطرناک ناخوشایندی به همراه داشته باشد.
اگر باردار، مسن یا شرایطی دارید که ممکن است بر تجربه واقعیت مجازی شما تأثیر بگذارد، مانند ناهنجاری‌های بینایی، اختلالات روان‌پزشکی، بیماری‌های قلبی یا سایر بیماری‌های جدی دیگر، اغلب دستگاه‌های واقعیت مجازی توصیه می‌کنند قبل از استفاده از هدست واقعیت مجازی با پزشک مشورت کنید.
طبق مطالعات نشان داده شده، واقعیت مجازی می‌تواند واکنش عاطفی قوی را در مقایسه با تجربه مشابهی که در یک مانیتور رایانه معمولی نشان داده می‌شود، برانگیزد که ممکن است برای افراد مبتلا به شرایط روانپزشکی خاص، مدیریت آن دشوار باشد. همچنین نگرانی‌هایی وجود دارد که استفاده از واقعیت مجازی ممکن است برای کاربرانی که از شرایطی مانند عفونت‌های سینوسی، سردرد، مشکلات چشمی، مشکلات معده یا حتی سرماخوردگی دارند خطرناک باشد. چراکه شرایطی مانند این نیاز به تعادل فیزیکی برای بهبود موفقیت آمیز دارد که می تواند تحت تأثیر VR قرار گیرد.( افرادی که دارای شرایط فیزیکی و جسمی مناسب نمی باشند در زمان استفاده از هدست مجازی نمیتوانند شرایط پیرامون خود را کنترل کنند،بنابراین در معرض خطر و تشدید بیماری قرار میگیرند.)


آیا واقعیت مجازی می تواند به بهبود سلامت کمک کند؟
جرمی بایلنسون، مدیر مؤسس آزمایشگاه تعامل انسانی مجازی در دانشگاه استنفورد، نسبت به تأثیرات واقعیت مجازی خوش‌بین‌تر است. او معتقد است واقعیت مجازی ممکن است با از بین بردن مرز بین دنیای دیجیتال و دنیای واقعی، ما را سالم تر کند. با VR، ممکن است سناریوهای مجازی را تجربه کنید که تقریباً به اندازه چیزهای پیرامون ما واقعی هستند (به عنوان مثال، تعامل با غذاهای مجازی احتمالاً می‌تواند باعث شود کاربران کمتر غذا بخورند و احساس سیری کنند.) همچنین تحقیقات رو به رشدی در مورد کاربردهای پزشکی VR وجود دارد. دانشمندان از بازی‌ها و شبیه‌سازی‌های واقعیت مجازی برای اهداف مختلف، از جمله برنامه‌های تمرین تعادل و سلامت روان، به‌طور تجربی استفاده کرده‌اند.


بنابراین، آیا VR ایمن است؟
تحقیقات نشان می‌دهد که ممکن است برخی از خطرات جزئی برای بازی با VR وجود داشته باشد، اما هیچ عارضه جانبی جدی تاکنون گزارش نشده است. در حال حاضر، دانستن اینکه این واقعیت مجازی چه نوع تأثیرات بلندمدتی بر سلامتی - مثبت یا منفی - ممکن است داشته باشد، سخت است.
در پایان مترجم توصیه میکند، دارندگان هدست مسئولانه با هدست VR بازی کنند و به طور منظم استراحت داشته باشند


های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید


چاپ