ترسیم یک مسیر اخلاقی برای محاسبات کوانتومی

با بلوغ محاسبات کوانتومی، کارشناسان صنعت خواستار رعایت اصول اخلاقی هرچه زودتر هستند.

توسعه فناوری قبلی در رسانه‌های اجتماعی و هوش مصنوعی قبل از اینکه سازندگان آنها کاملاً با ملاحظات اخلاقی دست و پنجه نرم کنند، اتفاق افتاد.

coantum raftari

مرحله اولیه محاسبات کوانتومی به این معناست که هنوز زمان برای شکل‌دهی بهتر به توسعه آن وجود دارد.
چه اتفاقی می‌افتد: از رمزگشایی کامل گرفته تا هوش مصنوعی قوی‌تر، محاسبات کوانتومی در نهایت می‌تواند تقریباً هر گوشه از زندگی را تحت تأثیر قرار دهد - به گفته کارشناسان، به همین دلیل است که اکنون زمان آن است که به این فکر کنیم که فناوری باید چه کاری انجام دهد و چه کاری نباید انجام دهد.
در اوایل سال جاری، گروهی از متخصصان محاسبات کوانتومی ویدئویی را منتشر کردند که هدف آن افزایش آگاهی در مورد سؤالات اخلاقی است که جامعه در عصر کوانتومی آینده با آن مواجه خواهد شد.
رایانه‌های کوانتومی می‌توانند هوش مصنوعی فوق‌العاده داشته باشند و به طور بالقوه اثرات منفی آن فناوری را تشدید کنند، در حالی که الگوریتم‌های کوانتومی می‌توانند به شرکت‌های مالی کمک کنند تا بازار را بازی کنند و نابرابری درآمد را افزایش دهند.
ایلانا ویسبی، مدیر عامل شرکت Oxford Quantum Circuits، در این ویدئو می گوید: مانند هر فناوری، می توان از آن به عنوان نیرویی برای خیر و همچنین به عنوان نیرویی برای موارد نه چندان خوب استفاده کرد.
بین خطوط: این واقعیت که محاسبات کوانتومی هنوز در چنین مرحله اولیه توسعه قرار دارد به این معنی است که اثرات منفی بالقوه آن را می توان قبل از اینکه بر گروه های بزرگی از مردم تأثیر بگذارد، جلوگیری کرد.
Eliška Greplová، کارشناس کوانتومی در دانشگاه فناوری دلفت، می‌گوید: یک راه این است که اطمینان حاصل کنیم که - برخلاف بسیاری از جهش‌های تکنولوژیکی قبلی - گروه‌های متنوع‌تری از افراد را در طراحی محاسبات کوانتومی درگیر می‌کند.
نکته مهم: در حالی که نیروی کار کوانتومی کلی هنوز بسیار اندک است - به آن فرصتی برای تنوع بخشیدن به آن می دهد - زنان و دانشجویان سیاهپوست و اسپانیایی تبار در رشته های مرتبط با کوانتوم مانند فیزیک و علوم کامپیوتر بسیار کمتر حضور دارند.
زمینه: اخلاق محاسبات کوانتومی با آنچه به عنوان معمای کولینریج شناخته می‌شود، مواجه است، این ایده که بین دانستن تأثیر یک فناوری جدید و تأثیر آسان بر مسیر آن، تعادلی وجود دارد.
به عنوان یک فناوری نوپا با تأثیر اقتصادی نسبتاً کمی تاکنون، کنترل محاسبات کوانتومی نسبت به یک فناوری بالغ مانند تشخیص چهره آسان‌تر است، اما از آنجایی که جدید است، دانستن اینکه دقیقا چگونه باید کنترل شود، دشوار است.
پیچیدگی علمی محاسبات کوانتومی مانع دیگری برای مدیریت آن است - اگر هوش مصنوعی یک جعبه سیاه است، محاسبات کوانتومی یک جعبه سیاه در یک جعبه سیاه است که ممکن است گربه شرودینگر را در جایی در داخل آن داشته باشد یا نداشته باشد.
ایلاس خان، مدیرعامل کوانتینووم می‌گوید: «قابلیت کوانتومی وقتی وجود داشته باشد به معنای بسیار زیادی است و ما نمی‌توانیم از آن غافلگیر شویم. این باید برای بشریت باشد، و نه فقط برای افراد معدودی که توانایی پرداخت آن را دارند.»


های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید


چاپ