اقدام هوآوی برای شکستن تحریم های آمریکا: عرضه گوشی های 5G

هوآوی قصد دارد با تولید گوشی های 5G تحریم های آمریکا را بی اثر کند.

 هواوی ساخت گوشی های 5G

طبق گزارش خبرگزاری رویترز؛ به گفته شرکت‌های تحقیقاتی شرکت فناوری‌های هوآوی چین در حال برنامه‌ریزی برای بازگشت به صنعت ساخت گوشی‌های هوشمند 5G تا پایان سال جاری هستند. این حرکت می تواند نشان‌دهنده بازگشت هواوی پس از تحریم های فروش تجهیزات توسط ایالات متحده می باشد که ضربه سنگینی به تجارت لوازم الکترونیکی مصرفی آن وارد کرد. 

سه شرکت تحقیقاتی فناوری شخص ثالث که بخش گوشی‌های هوشمند چین را پوشش می‌دهند، به رویترز گفتند که هواوی باید بتواند تراشه‌های 5G مورد نیاز را با استفاده از پیشرفت‌های خود در بخش ابزارهای طراحی نیمه‌رسانا و ساخت تراشه از شرکت بین‌المللی داخلی سازنده تراشه مانند (SMIC) تهیه کند. این شرکت ها به شرط فاش شدن نام آن ها، از این اطلاعات محرمانه با خبرگزاری گفتگو کردن.

بازگشت به بازار ساخت تلفن های 5G می تواند یک پیروزی بزرگ برای این شرکت باشد که طبق گفته مدیران آن حدود سه سال در حالت "بقا" به سر می برد. درآمد هوآوی در سال 2020 به 483 میلیارد یوان (67 میلیارد دلار) رسید اما، یک سال بعد با تحریم های شدید آمریکا و کشورهای اروپایی تا حدود 50 درصد کاهش یافت.
این غول فناوری مستقر در شنژن چین زمانی در بخش صنعت ساخت گوشی های هوشمند با شرکت های بزرگی مانند اپل و سامسونگ رقابت می کرد. اما بعد از دور جدید تحریم های ایالات متحده که از سال 2019 شروع شد، دسترسی آن به ابزارهای ضروری ساخت تراشه برای تولید پیشرفته ترین مدل های تلفن همراه قطع گردید.

دولت های ایالات متحده و اروپا هوآوی را یک خطر امنیتی تلقی می کنند اما، این شرکت تمام اتهامات را رد می کند. از آن زمان، هوآوی تنها تعداد محدودی از مدل‌های 5G را با استفاده از تراشه‌های ذخیره شده به فروش رسانده است. بنابراین، مجبور شد به تولید گوشی های 4G قناعت کند و همین امر باعث سقوط شرکت چینی در رنکینگ جهانی شد. میزان فروش به شدت کاهش پیدا کرد و سهم بازار چین در سه ماهه اول 2023 به 10 درصد جهانی رسید.

یکی از شرکت‌های تحقیقاتی گفت که پیش بینی می کند هواوی از فرآیند N+1 شرکت سازنده تراشه تولید SMIC استفاده خواهد کرد. با نرخ بازدهی زیر 50 درصدی این تراشه ها، تولید گوشی های 5G به حدود 2 تا 4 میلیون واحد محدود می‌شود. اما، شرکت دوم بدون ارائه جزئیات بیشتر تخمین زد که محموله ها می تواند به 10 میلیون دستگاه برسد.

طبق گزارش Canalys، هواوی در سال 2019، یعنی سال اوج فروش، 240.6 میلیون گوشی هوشمند را به سراسر جهان ارسال کرد. درست قبل از اینکه شرکت زیرمجموعه حود Honor را که تقریباً یک پنجم از محموله های آن سال را به خود اختصاص داد، بفروشد. روزنامه دولتی چین سکیوریتس ژورنال این ماه با انتشار گزارش مدعی شد که هواوی محموله تلفن همراه خود در سال 2023 را از 30 میلیون دستگاه در ابتدای سال به 40 میلیون دستگاه افزایش داده است اما، هیچ اشاره ای به بازگشت تلفن های 5G نکرد.


چاپ