ناسا ماهواره SWOT را به فضا پرتاب کرد

ناسا با همکاری شرکت اسپیس ایکس، ماهواره SWOT را با هدف سنجش آب های سطحی و توپوگرافی اقیانوس ها به فضا پرتاب کرد.

swot ماهواره
به نقل از وب سایت رسمی ناسا، موشک فالکون9 اسپیس ایکس با ماهواره SWOT از پایگاه آژانس فضایی ایالات متحده مستقر در واندنبرگ کالیفرنیا به فضا پرتاب شد. این ماهواره ماموریت دارد تا در اندازه گیری سطح آب های شیرین و آب های اقیانوس موجود در روی کره زمین به دانشمندان کمک کند. دانشمندان می خواهند از طریق اندازه گیری آب های سطحی به چالش های آب وهوایی موجود رسیدگی کنند و به کشورهای سراسر جهان کمک کنند تا برای گرم شدن زمین در سال‌های آینده آماده شوند.


در این پروژه، سازمان فضایی آمریکا، مرکز ملی D’Etudes Spatiales، آژانس فضایی کانادا و آژانس فضایی بریتانیا به صورت مشترک همکاری می کنند. ماهواره دراین مأموریت، تمام آب‌های سطح زمین، ارتفاع آب دریاچه‌ها، رودخانه‌ها، مخازن و اقیانوس‌های سیاره را مورد اندازه گیری قرار می دهد.
تکنسین‌های تأسیسات اسپیس‌ایکس در پایگاه نیروی فضایی واندنبرگ کالیفرنیا همه اقدامات لازم جهت پرتاب ماهواره را انجام داده و فیرینگ (fairing) را در بالای موشک فالکون ۹ سوار کردند. فیرینگ از ماهواره در برابر عوامل گوناگونی مانند فشار آیرودینامیکی و گرمایش در زمان عبور از جو زمین محافظت می‌کند. پس از خروج از جو زمین، این سیستم به دو بخش تقسیم می شود که قسمت اول در فاصله مشخصی از زمین مستقر می شود و قسمت دوم نیز به زمین بر می گردد.

swot پرتاب ماهواره


زمانی که ماهواره SWOT در مدار قرار گرفت، ارتفاع آب در آب‌های شیرین و اقیانوس‌های زمین را اندازه‌گیری می‌کند. این اطلاعات به دانشمندان یک دید وسیع تری از چگونگی تأثیرگذاری اقیانوس‌ها بر تغییرات آب‌وهوایی، میزان اثرگذاری گرمایش جهانی بر دریاچه‌ها، رودخانه‌ها، مخازن آب و اقدامات مناسب برای مقابله با بلایای طبیعی مانند زلزله و سیل را ارائه می‌دهد.


SWOT در سنجش آب‌های رودخانه‌ها نسبت به ماهواره‌های فعلی بهتر عمل می کند. ماهواره های ارتفاع‌سنج‌ مانند ماهواره‌های سری جیسون فقط قادر هستند میزان تغییر سطح آب در بعضی از رودخانه‌های بزرگ را اندازه‌گیری نمایند. ماهواره لندست هم توانایی فقط می تواند میزان تغییر عرض رودخانه‌ها را اندازه گیری کند. اما، هیچ کدام از آن ها نمی توانند میزان آب در حال عبور از یک رودخانه را بدون انجام کالیبراسیون یا روش های پر هزینه دیگر تخمین بزند.


SWOT می تواند به صورت همزمان سطح و عرض آب، شیب رودخانه‌ها و دریاها را اندازه گیری کند و ابزاری را در اختیار دانشمندان قرار دهد تا بتوانند پیش بینی کنند که آب با چه سرعتی در حال حرکت و خروج از چرخه است. ماهواره SWOT هر زمان که در بالای رودخانه‌ای پرواز می‌کند (هر پنج روز در آلاسکا)، داده‌های لازم برای تخمین جریان آب را به صورت یک دفعه جمع‌آوری می‌کند. رادارهای این ماهواره، حتی در میان ابرها دقت بسیار بالایی دارد.
SWOT می تواند تغییرات هیدرولوژیکی آلاسکا که هم اکنون در حال وقوع است، مشاهده کند.


چاپ