افزایش فعالیت های خورشیدی، زمین را تهدید می کند

خورشید یک چرخه فعالیت منظم 11 ساله را طی می کند، گاهی فعالیت آن کم و زیاد می شود. ما در حال گذر از چرخه فعلی آن که به Solar Cycle 25 معروف است هستیم، که کارشناسان معتقدند خورشید در زمان اوج آن باشد. اما تا این لحظه در این چرخه، فعالیت خورشید حتی از این پیش‌بینی‌ها نیز فراتر رفته است. برای اطلاعات بیشتر از جزئیات چرخه خورشید تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

earth sun

همانطور که ناسا اعلام کرد، چرخه خورشیدی 25 دسامبر سال 2019 آغاز شد و از آن زمان تا به این لحظه فعالیت خورشید در حال افزایش است. این فعالیت قرار است در دوره ای به نام حداکثر خورشیدی که در سال 2025 پیش بینی شده به اوج خود برسد، اما قبل از رسیدن به آن زمان نیز می توان این تغییرات را احساس می کند. افزایش فعالیت خورشیدی می تواند آب و هوای زمین را تحت تاثیر قرار دهد، با شعله های خورشیدی و جرم تاجی که ذرات باردار را از خورشید به بیرون منظومه شمسی پرتاب می کند که می تواند بر ماهواره ها و سیستم های ارتباطی روی زمین تاثیر نامطلوبی داشته باشد.


این تصویر از رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا، پرتوهای خورشید را نشان می‌دهد که توسط خورشید در 10 می سال 2022 منتشر شده است. این رنگ به این دلیل است که دستگاه در محدوده فرابنفش شدید، فراتر از محدوده نور مرئی، ضبط می‌کند. شعله، نقطه درخشانی است که در نیمه پایینی خورشید دیده می شود.

این نوع رویدادها در طول چرخه خورشیدی رایج تر خواهند شد. ناسا می نویسد: « یک گروه بین المللی متشکل از کارشناسان ناسا و NOAA، پیش بینی کردند که این یک چرخه خورشیدی کمتر از حد متوسط چرخه خورشیدی قبل از آن یعنی Solar Cycle24 است». با این حال، خورشید در این چرخه بسیار فعال تر از حد انتظار عمل کرده است.

این فعالیت زمانی بر زمین تأثیر می گذارد که ذرات باردار به سیاره ما می رسند و با جو تعامل می کنند و شفق های قطبی ایجاد می شود. اما این ذرات علاوه بر این که اثرات جذابی ایجاد می‌کنند، می‌توانند برای ماهواره‌ها نیز مشکلاتی ایجاد کنند که منجر به بروز مشکلات ارتباطی شود. آب و هوای فضا همچنین می تواند به طور بالقوه برای فضانوردان نیز خطرناک باشد و حتی می تواند برای سلامتی خدمه و مسافرانی که با هواپیماها پرواز می کنند، تهدید کننده باشد.


چاپ