گونه های مهاجم جنگل های آمریکا را تهدید می کنند

بر اساس ارزیابی اخیر گیاه شناسی در جنوب غربی ایالت اوهایو، گونه های مهاجمی که در قرن گذشته به ایالات متحده وارد شده اند، گیاهان بومی منطقه را نابود می کنند. یکی از دشمنان اصلی این اکوسیستم، گیاه ایرانی به نام پیچ امین الدوله آمور اعلام شده است. برای اطلاعات بیشتر از دلایل تهدید کننده جنگل های آمریکا با های فن تک همراه باشید.

jungel 1

زیست شناسان دانشگاه سینسیناتی ایالات متحده، برای پیدا کردن علت این که چه عاملی باعث تغییر تنوع گیاهی ملکه سیتی در دو قرن گذشته شده است، دو بررسی گسترده را با فاصله 100 سال از همدیگر انجام داده اند. این محققان، بخش‌هایی از گورستان‌ها، بانک‌های میل کریک و پارک‌های عمومی مورد بررسی قرار داده اند که در ۲۰۰ سال گذشته دست نخورده باقی مانده‌اند. نتایج این مطالعه به تازگی در مجله Ecological Restoration منتشر شده است.

توماس جی لی، گیاه‌شناس اهل سینسیناتی، بین سال‌های 1834 و 1844 یک تحقیقات در زمینه گونه های گیاهی ایالت سینسیناتی انجام داد و گیاه شناس مشهور UC نیز در جدیدترین مطالعات خود، به کار او ادامه داد. او در آن دوره نمونه هایی را برای هرباریوم (بانک نگه داری گونه های مختلف گیاه)جمع آوری کرد و آنها را به آکادمی علوم طبیعی فیلادلفیا اهدا نمود. لیا قبل از مرگش در سال 1844، توانست 714 گونه مختلف را دسته بندی کند. در سال 1849 نیز، برادرش این نسخه را پس از مرگش منتشر کرد.

یک قرن بعد، E. Lucy Braun، گیاه‌شناس مشهور UC، با انجام دومین بررسی گیاهی در سینسیناتی، راه لیا را ادامه داد. تحقیقات او سال 1934 در The American Midland Naturalist منتشر شد. این گیاه شناس موفق شد، بیش از 1400 گونه را کشف کند. او به یادداشت‌های دقیق لیا تکیه کرد تا او را به مکان‌هایی که او بازدید کرده بود بازگرداند. بسیاری از آنها در طول زمان به خانه‌ها، خیابان‌ها یا مجتمع‌های آپارتمانی تبدیل شده بودند.

زیست‌شناس دنیس کانور از دانشگاه کالیفرنیا در دیویس وهمکارش رابرت برگشتاین ردپای براون و لیا را در جنوب غربی اوهایو جایی که هنوزگسترش محدوده شهری، مناطق طبیعی را دچار دگرگونی نکرده، دنبال کردند. آ‌ن‌ها گونه‌های گیاهی متعددی را یافتند که بیشتر آن‌ها، به‌عنوان گیاهان تزئینی در حیات وحش کاشته شده بودند.


گسترش گونه‌های مهاجم غیربومی در مناطق طبیعی جنگلی جنوب غربی اوهایو، ادامه بقای گیاهان و جانوران بومی آن منطقه را تهدید می‌کند. تلاش های مدیران پارک و داوطلبان برای کنترل گونه های گیاهی مهاجم به بخش عمده ای از وظایف آنها تبدیل شده است. این تلاش باید به صورت مستمر ادامه داشته باشد و به دلیل آسیب‌های جانبی به گیاهان بومی، حیات وحش و انسان ناشی از طریق استفاده از علف‌کش‌ها، اره‌های برقی و سایر تجهیزات مکانیکی، هزینه‌های مالی و زمانی زیادی را به همراه خواهد داشت.

باغبانان بیشتر گیاهان غیربومی اروپا و آسیا را به عنوان گیاهان زینتی به مردم معرفی کردند. به علت این که دانه های آن‌ها در طبیعت پخش می شود، مناطق بیشتری را اشغال خواهند کرد.

jungel 2

بزرگترین دشمن کیست؟ پیچ امین الدوله آمور، درختچه ای چوبی که بسیاری از جنگل های شرقی را در بر گرفته است. کانور، استاد زیست شناسی در کالج هنر و علوم دانشگاه کالیفرنیا، می گوید: «این گیاه به طبیعت فرار کرده و خود به خود در حال تکثیر است.
این گیاه را نباید با پیچ امین الدوله بومی که در ایالت های جنوبی رشد می کند و در آثار نویسندگان آمریکایی ویلیام فاکنر و رابرت فراست به آن اشاره شده است، اشتباه گرفت. پیچ امین الدوله آمور درختچه ای است که خاستگاه آن ایران بوده و در فصل بهار دارای گل های سفید ظریف و توت های قرمز در فصل پاییز می باشد.

jungel 3

او گفت: «گیاه پیچ امین الدوله آمور، اکنون فراوان ترین گیاه چوبی در شهرستان همیلتون است. یک بوته می تواند هزاران دانه تولید کرده و به کمک پرندگان و پستانداران پراکنده شوند.»

یک بررسی توسط براون در سال 1961 نشان داد که، پیچ امین الدوله آمور در برخی از بخش‌های شهرستان همیلتون شروع به رشد کرده است، اما در سایر شهرستان‌های اوهایو هنوز در طبیعت گسترش نیافته است. این مطالعه نشان داد که، امروزه این یک گیاه چوبی غالب است که در سراسر ایالت یافت می‌شود و تقریباً تمام گیاهان کم ارتفاع دیگر را از بین می‌برد.

این مطالعه می‌گوید: «در برخی از جنگل‌ها، لایه پیچ امین الدوله آمور به قدری متراکم است که تنها گونه‌های بومی باقی‌مانده درختان مسن‌تری هستند که تاج پوشش آن‌ها در بالای لایه درختچه‌ای رشد می‌کند.» کانور گفت: «قبل از گیاهان چوبی بومی برگ می‌زند و تا پاییز برگ‌هایش را به مدت طولانی نگه می‌دارد».

او گفت که برخی از گیاهان مهاجم موفق هستند زیرا، مواد شیمیایی تولید می کنند که مانع رشد یا جوانه زنی رقبای دیگر می شود، سلاحی موذی به نام آللوپاتی.

 

کانور گفت: "در جایی که این گیاهان معرفی شده یافت می شوند، اغلب تنوع زیستی بسیار کمتری برای حمایت از حیات وحش و زنجیره غذایی وجود دارد. آن ها باید ریشه کن شوند، اما ریشه کن کردن گیاهانی مانند پیچ امین الدوله آمور کار فشرده، پرهزینه و زمان بر است."

کانور گفت: «گیاهان بومی شانسی برای بقا ندارند. هر چیزی که به گیاهان بومی وابسته است مانند حشرات و پرندگان، می تواند از بین برود. هنگامی که گیاهان غیربومی به ایالات متحده وارد شد، می توانند بیماری های قارچی با خود داشته باشند که می تواند درختان بومی را از بین ببرد، چیزی که در مورد شاه بلوط آمریکایی اتفاق افتاد.»

درختان گلابی با گلهای زیبای بهاری و رشد سریع درختی است که معمولا درحیاط جلوی بخش های جدید دیده می شدند. امروزه آنها به صورت وحشی در کنار بزرگراه ها و جنگل ها رشد می کنند.

قانونگذاران اوهایو قصد دارند در سال 2023 فروش درختان گلابی Callery را ممنوع کنند. UC در بررسی های خود، ده‌ها نمونه دیگر از گونه‌های خارجی را یافت که در جنگل‌های جنوب غربی اوهایو ریشه دوانده‌اند، از جمله توت چینی، درخت بهشت، euonymus بالدار، خولان اروپایی، تلخ‌شیرین شرقی، خرطوم معمولی، و خرطومی کوچک. علاوه بر آن ها، افرای نروژی، درخت چوب پنبه آمور، و صنوبر سفید را به همراه گونه‌های علفی مانند جلادین کوچک، خردل سیر، گره‌دار ژاپنی و علف پایه ژاپنی یافت.


چاپ