هر کسی که USB-C را اختراع کرد، شایسته دریافت جایزه نوبل است.

USB-C باعث شده است که یک گجت کارآمد برای حوزه فناوری باشد.

ما خبرنگاران حوزه فناوری دوست داریم از فناوری شکایت کنیم. چه تجاوز به حریم خصوصی ما، چه استفاده نگران‌کننده از هوش مصنوعی، یا مرگ جک هدفون، ما می‌توانیم آدم‌های پرهیجانی باشید. اما همانطور که جعبه‌های تجهیزات قدیمی فناوری را خالی می‌کردیم تا سال جدید را تازه شروع کنم، نمی‌توانستیم برای یکی از بهترین تصمیم‌هایی که صنعت فناوری در چند سال گذشته گرفته است، قدردان نباشم: و آن پذیرش USB-C.

Pi client 1024x768

در سال 2015، زمانی که اپل برای اولین بار USB-C را با مک بوک بازطراحی شده به جریان اصلی معرفی کرد، ما آن را تنها درگاهی نامیدیم که بر همه آنها حکومت می کند. اما این روزها، عشق و قدردانی ما نسبت به USB-C بیشتر شده است.
(به هر حال، تا آنجا که ما می توانیم بگوییم USB-C توسط هیچ فرد منفرد اختراع نشده است، بلکه توسط گروهی از مهندسان از چندین شرکت ساخته شده است).
در حالی که چند جعبه از ابزارها و ابزارهای قبل از سال 2016 را بررسی می کردیم ، با مواردی مواجه شدیم.
یک جفت هدفون و همچنین یک ساعت هوشمند که دارای یک پورت اختصاصی بودند. یک گوشی از طریق Micro-USB شارژ می شد و یک تلفن قدیمی از طریق Mini-USB نیز شارز میشد. یک هارد دیسک از یک کابل Micro-USB پرسرعت جهش یافته و یک میکروفون از USB Type-B بزرگتر استفاده می کرد. با این حال، دستگاه‌های دیگر از اتصالات برق DC کواکسیال ساده استفاده می‌کردند.
یاد آن دوران تاریکی افتادیم.. و اکنون فناوری چه پیشرفتی داشته است (نظر مترجم)
و حال در مقابل، در چند ماه گذشته بیش از 25 دستگاه مختلف را با استفاده از یک شارژر دقیقاً یکسان شارژ شده میتوان نام برد
4 گوشی مختلف/3 لپ تاپ/3 جفت هدفون/کنترل از راه دور/ نینتندو سوییچ من/ دوربین بدون آینه من
یک جفت کتابخوان الکترونیکی/ یک آجر برقی/ کلاه ایمنی دوچرخه/یک اسپیکر قابل حمل/یک موس بی سیم/ یک صفحه کلید بی سیم/ پمپ دوچرخه قابل حمل/ یک مخلوط کن
این خیلی راحت است که بدانیم وقتی مثلاً نینتندو سوییچ من تخلیه می شود، می توانیم فقط از شارژر لپ تاپم استفاده کنیم، به جای اینکه به دنبال کانکتور مناسب باشم. یا اینکه اگر به یک سفر طولانی می‌رویم، تنها می‌توانم یک یا دو شارژر قدرتمند به جای یک شارژر جداگانه برای هر دستگاه بیاورم.
USB-C آرامش زیادی را برای ما فراهم می کند.
معمولاً بهتر است از یک شارژر قدرتمند استفاده کنید که می‌تواند به دستگاه شما کاهش یابد، اما گاهی اوقات حتی استفاده از شارژر کم‌توان می‌تواند مفید باشد. در بیش از یک مورد، ما از یک شارژر نسبتا ضعیف تلفن استفاده کرده‌ایم تا وقتی که شارژر سنگین برق لپ‌تاپ را همراه خود نداشته باشیم، باتری رایانه‌ مان تمام نشود.
حتی اگر از این کاربردهای داده‌محور فاکتور بگیریم. ما از کابل USB-C پرسرعت برای اتصال لپ‌تاپم به پردازنده‌های گرافیکی خارجی، مانیتورها، رابط‌های صوتی، هارد دیسک‌ها، چاپگرها، هدفون‌ها، کنترل‌کننده‌های MIDI، دوربین‌ها، ماوس‌ها و احتمالاً هزاران دستگاه دیگر که فراموش کرده‌ایم استفاده می کنیم.
این بدان معناست که این روزها به ندرت نگران نبودن شارژر یا کانکتور مناسب، به استثنای چند دستگاه هستیم.
البته پورت بی نقص نیست. و قطعا چیزهایی برای بهبود وجود دارد، عمدتاً در حوزه شفاف سازی برای مصرف کنندگان که شارژرهای USB-C می توانند کدام دستگاه ها را شارژ کنند و با سرعت های خاص داده کار کنند. در حالی که به ندرت در دستگاه‌های اخیر اتفاق می‌افتد، ما گهگاه محصولی را آزمایش می‌کنیم که با استفاده از شارژر USB-C با وات بالا شارژ نمی‌شود و مجبوریم شارژر خروجی پایین‌تری پیدا کنیم.
این مطمئناً برای کسی که مشخصات شارژر را نمی‌داند گیج‌کننده است، و ما آرزو می‌کنیم که USB-IF راهی پیدا کنید تا این ویژگی‌ها را برای مصرف‌کنندگان بصری‌تر کند. و البته، همه دستگاه‌ها از USB-C استفاده نمی‌کنند.
برخی از لپ‌تاپ‌ها به انرژی بیشتری نسبت به استانداردهای معمول نیاز دارند (اگرچه USB-C در این زمینه افزایش زیادی پیدا می‌کند). و بسیاری، دستگاه هایی وجود دارند که از انواع دیگر شارژرها بهره مند می شوند. به عنوان مثال، برخی از دستگاه ها خیلی کوچک هستند یا به یک لایه عایق رطوبتی اضافی نیاز دارند.
با این حال، از هرطرف که به آن نگاه کنیم، وضعیت ما بسیار بهتر از چند سال پیش است. گاهی اوقات صنعت فناوری تغییراتی را برای بهتر شدن ایجاد می‌کند و نشان می‌دهد که وقتی دستگاه‌ها و تولیدکنندگان از استانداردهای قابل همکاری استفاده می‌کنند، هر مصرف‌کننده سود می‌برد.
البته این را هم بگوییم این روزها، ما از آزمایش هر چیزی که از شارژ USB-C پشتیبانی نمی‌کند خودداری می‌کنیم، مگر اینکه دلیل واقعاً خوبی داشته باشد.

های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید


چاپ