ویروس تبخال خطر ابتلا به زوال عقل را دو برابر می کند!!

محققان در یک مطالعه جدید دریافتند که ویروس تبخال می تواند خطر ابتلا به زوال عقل در افراد را تا دو برابر افزایش دهد.

زوال عقل

ویروس تبخال می تواند افراد را در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر قرار دهد. نتایج مطالعه طولانی مدت محققان سوئدی که روی بیش از هزار نفر از افراد 70 ساله انجام شد، نشان داد که ویروس هرپس سیمپلکس نوع 1 (HSV-1)خطر ابتلا به زوال عقل را تا دو برابر افزایش می دهد.

 نتایج این یافته ها حتی با در نظر گرفتن سن و ژن APOE-4 که عامل شناسایی بیماری آلزایمر است، تغییری نکرد. طبق نتایج جدید برخی از عفونت های ویروسی وجود دارند که می توانند منبع بیماری زوال عقل باشد. در حال حاضر، حدود 80 درصد از افراد بزرگسال در سوئد حامل آنتی بادی HSV-1 هستند. آنها چه بدانند چه ندانند، بدن آنها در گذشته در معرض این پاتوژن قرار گرفته است. بسیاری از مبتلایان به تبخال دهان هیچ علائمی ندارند اما، تعدادی از آنها هم هستند که به علائمی مثل التهاب و تاول روی لب و دهان مبتلا می شوند. محققان در طول تحقیقات خود متوجه شدند ویروس HSV-1 می تواند تا پایان عمر در بدن فرد ناقل اثرات منفی آشکار و پنهانی باقی بگذارد.
اریکا وستین، اپیدمیولوژیست دانشگاه اوپسالای سوئد در مورد نتایج این تحقیقات گفت:"نکته جالب اینجاست که نتایج ما به طور کامل با نتایج مطالعات قبلی مطابقت دارد. شواهد زیادی ویروس هرپس سیمپلکس را به عنوان یک عامل خطرزا برای بیماری زوال عقل نشان می دهد. البته هنوز علت اصلی ایجاد این بیماری در علم پزشکی جدید مشخص نیست! همانطور که می دانید آلزایمر یکی از انواع مشهور بیماری زوال عقل است. پزشکان در بیشتر موارد اما نه همیشه، از طریق توده های پروتئین غیر طبیعی در مغز این بیماری را تشخیص می دهند."

او در ادامه توضیح داد:«سالهاست که دانشمندان علوم اعصاب و محققان در تلاش هستند تا بتوانند جلوی تکثیر این توده ها را بگیرند. این کار باعث کند شدن پیشرفت این بیماری می شود. تعدادی از محققان این توده ها را شبیه به شاه ماهی قرمز می دانند. به عقیده آنها دلایل زیادی برای وجود این تومورها در مغز وجود دارد. این تومورها می تاونند در واکنش سیستم اعصاب مرکزی، ترمیم آسیب یا جلوگیری از ایجاد عوامل بیماری زا در مغز نقش مهمی ایفا کنند. بعضی از انواع آلزایمر می تواند نشان دهنده واکنش شدید سیستم دفاعی به میکروب های خارجی باشد. فرضیه: عفونت های ویروسی احتمالا در ایجاد برخی از انواع آلزایمر نقش داشته باشند، اولین بار در سال 1907 مطرح شد. این فرضیه برای چندین دهه توسط جوامع علمی به طور کامل رد شد ولی دوباره قوت گرفت."

دهه 1190 میزان زیادی از DNA ویروس HSV-1 برای اولین بار در مغز بیماران فوت شده مبتلا به آلزایمر کشف شد. چند سال بعد، در سال 2008 محققان متوجه شدند DNA ویروس هرپس سیمپلکس در 90 درصد پلاک های پروتئینی مغز بیماران آلزایمری فوت شده وجود دارد. این پلاک‌ها یکی از نشانه‌های اصلی بیماری آلزایمر هستند. علاوه بر این، 72 درصد از DNA ویروس تبخال در مغز در داخل این پلاک‌ها یافت شد.

نتایج بررسی تیم تحقیقاتی ثابت کرد که پاسخ ایمنی به ویروس تبخال، با زوال شناختی ارتباط نزدیکی دارد. امسال، مطالعه ای روی حدود 500000 پرونده پزشکی صورت گرفت که نشان داد برخی از عفونت های ویروسی شدید، مانند آنسفالیت و ذات الریه ممکن است خطر ابتلا به بیماری های عصبی مانند پارکینسون یا آلزایمر را در افراد افزایش دهند. با این وجود، تا به امروز هنوز شواهد کافی برای تایید نقش پاتوژن هایی مانند 1HSV- در زوال شناختی بدست نیامده بود.

محققان دانشگاه اوپسالا و دانشگاه اومئو در سوئد با بررسی بیماران جوان‌تر به مدت طولانی‌تر و تطبیق سن آنها در طول تجزیه و تحلیل، این سردرگمی را برطرف کردند. از مجموع 1002 شرکت‌کننده بزرگسالی که به مدت 15 سال تحت نظر قرار گرفتند، 82 درصد ناقل آنتی‌بادی‌های HSV-1 بودند. احتمال ابتلا به زوال عقل این بیماران در طول مطالعه دو برابر بیشتر از افرادی بود که حامل آنتی بادی HSV-1 نبودند.

نکته جالب اینجاست افرادی که حامل ژنتیکی APOE-4 بودند، به احتمال زیاد نشانه‌های کاهش شناختی مرتبط با آنتی‌بادی‌های HSV-1 را نشان نمی‌دهند. این نتایج با تحقیقات گذشته در تضاد است که نشان می‌داد نوع ژنتیکی APOE می‌تواند تأثیرات احتمالی HSV-1 را روی واکنش ایمنی مغز تشدید کند. وستین گفت: "نکته مهمی که در این مطالعه باید به آن توجه کنید این است که شرکت‌کنندگان تقریبا هم‌سن هستند و این ویژگی قابلیت اعتماد نتایج را افزایش می‌دهد. زیرا تفاوت‌های سنی که احتمال دارد با زوال عقل ارتباط داشته باشند، نمی‌توانند این نتایج را تحت تأثیر قرار بدهد."

البته وستین و تیم تحقیقاتی معتقدند برای رسیدن به نتایج قطعی به آزمایش‌های تصادفی‌سازی و کنترل‌شده نیاز دارند تا مشخص کنند:" شود آیا درمان تبخال می‌تواند در جلوگیری یا توقف زوال عقل موثر باشد یا خیر؟! "
یکی از اولین کار آزمایی های بالینی که مشغول بررسی وجود رابطه بین ویروس تبخال و آلزایمر است، تا دسامبر 2024 به پایان خواهد رسید. نتایج این آزمایش های بالینی می تواند به محققان در کشف روش درمانی مناسب این بیماری در همان مراحل ابتدایی، کمک زیادی کند.


چاپ