اولین پیوند نسبی قلب جهان در یک نوزاد زیر یک سال انجام شد!!

پزشکان آمریکایی موفق شدند اولین پیوند نسبی قلب جهان را در یک کودک زیر یک سال انجام دهند.

پیوند نسبی قلب

اولین پیوند نسبی قلب جهان می تواند به یک نقظه عطف در علم پزشکی تبدیل شود. محققان مرکز پزشکی دوک هلث ایالات متحده پس از یک سال تحقیقات مداوم بلاخره موفق شدند به پیشرفت های مهمی در زمینه پیوند قلب دست پیدا کنند. پزشکان این مرکز عمل پیوند را روی یک نوزاد انجام دادند. تمامی دریچه ها و شریان های مهم قلب این نوزاد همانطور که پزشکان از اول پیش بینی می کردند، در حین پیوند رشد کردند. این عمل پیوند مربوط به بهار سال 2022 می شود. نوزاد به تعویض دریچه قلب نیاز داشت. پزشکان در گذشته از دریچه مصنوعی استفاده می کردند که نمی توانست همزمان با رشد نوزاد تکامل پیدا کند. بنابراین، راهی به جز تعویض مداوم دریچه وجود نداشت. در این گونه جراحی ها معمولا 50 درصد احتمال مرگ بیمار وجود دارد. اما، به گفته تیم پزشکی دوک هلث روش جدید تمام مشکلات قبلی را برطرف می کند. روش جدید می تواند احتمال زنده ماندن نوزادان مبتلا به بیماری های قلبی-عروقی را تا دو برابر افزایش دهد.

تا قبل از انجام این روش، نوزادانی که به اختلال دریچه قلب دچار بودند با مشکلات زیادی مواجه می شدند. زیرا تا امروز هیچ ایمپلنتی وجود نداشت که بتواند همراه با آنها رشد کند. بنابراین، والدین این نوزادان چاره ای به جز قبول جراحی های متعدد نداشتند. این جراحی ها تا زمانی که آنها به سن بزرگسالی برسند ادامه دارد. مشکلی که تا قبل از این هیچ راه حلی نداشت. رهبری مطالعه‌ای که به تازگی در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد بعهده پزشکان دوک هلث بود. این مطالعه نشان داد که روش نوآورانه جمع‌آوری دریچه‌ای که در پیوند نسبی قلب استفاده می‌شود، منجر به رشد دو دریچه و شریان با حفظ عملکرد می‌شود. این دریچه‌ها و شریان‌ها شبیه رگ‌های خونی طبیعی هستند و همراه با کودک رشد می‌کنند.

جوزف دبلیو تورک، نویسنده اول این مطالعه و رئیس مرکز جراحی قلب کودکان دوک در بیانیه ای گفت: «این نشریه گواه این است که این فناوری و این ایده کار می کند و می توان از آن برای کمک به کودکان دیگر استفاده کرد.»

پیوند نسبی قلب مزایای می تواند داشته باشد. به عنوان نمونه: این نوع پیوند قلب به یک چهارم داروهای سرکوب‌کننده ایمنی معمول که در پیوند کامل قلب تجویز می شود، نیاز دارد. پس بیماران می‌توانند کمتر به عوارض جانبی مضر این داروها مانند عفونت، سرطان و مشکلات کلیوی دچار خواهند شد. به علاوه؛ پیوند نسبی قلب امکان پیوند دومینو را نیز فراهم می‌کند. در این روش، یک قلب می‌تواند به دو نفر کمک کند. به عنوان مثال: فردی که دریچه‌های قلب سالمی دارد ولی به عضله قلب قوی‌تری نیاز پیدا می کند، پیوند قلب کامل انجام می دهد. دریچه‌های سالم این فرد می تواند به شخص دیگری که به آن‌ها نیاز دارد، اهدا شود. این روش می‌تواند تعداد قلب‌های اهدایی را افزایش دهد و به بیماران بیشتری کمک کند تا زندگی طولانی‌تری داشته باشند.

تورک، یکی از نویسندگان این مطالعه می‌گوید:«تمام قلب‌هایی که اهدا می‌شوند، تقریباً نیمی از شرایط یک پیوند کامل را دارند اما، ما معتقدیم از آنها می توان برای تعویض دریچه‌ها استفاده کرد.» تاکنون، عمل پیوند نسبی قلب 13 بار در چهار مرکز مختلف از سراسرجهان انجام شده است که 9 مورد آن را پزشکان مرکز دوک انجام دادند. برخی از این پیوندهای قلب به صورت دومینو صورت گرفت. تورک در ادامه اضافه کرد: «این نوآوری می تواند کودکان بیشتری را درمان می‌کند. به علاوه، والدین اهداکنندگان عضو نیز می‌دانند که اهدای قلب فرزندشان به نجات جان یک کودک دیگر کمک کرده است. این ویژگی می‌تواند به والدین اهداکنندگان احساس امید و رضایت دهد.» پیوند قلب جزئی روشی امیدوارکننده برای درمان کودکان مبتلا به بیماری‌های قلبی است. این روش می‌تواند به کودکان کمک کند تا زندگی طولانی‌تری با کیفیت بالاتری داشته باشند و به افزایش تعداد قلب‌های اهدایی کمک کند.


چاپ