اومیکرون آیا آخرین گونه ویروس کرونا می باشد؟

سال جدید میلادی2022، همراه با موجی از اومیکرون Omicron شروع شد، که به نوعی تمام جهان را درگیر خود کرده است.

اما در ایجا سوال پیش می آید که آیا اومیکرون آخرین نوع از این ویروس همه گیر در این سالها خواهد بود؟
کارشناسان گفتند که اگر یک نوع جدید و دردسرساز کروناویروس در سال جاری تولید شود، تعجب نخواهند کرد ، اما پیش‌بینی اینکه این نوع ویروس با چه سرعتی گسترش می‌یابد، و تا چه حد از سیستم ایمنی بدن انسان دور می‌شود ،بسیار دشوار است. شاید بیماری شدید نسبت به نسخه‌های قبلی ویروس کرونا در راه باشد!

fRgx2MZFaYrvUBC9BBqAdV

نوع omicron به نسبت به گونه دلتا برتری دارد، هم به این دلیل اینکه بسیار قابل انتقال است و هم به این دلیل که می تواند از دفاع ایمنی افراد واکسینه شده ویا قبلاً مبتلا شده اند را رد کند(به نحوی وارد بدن این افراد نیز می شود).
کارتیک چاندران، ویروس شناس و استاد میکروبیولوژی و ایمونولوژی در کالج پزشکی آلبرت انیشتین در شهر نیویورک، میگوید: که این به گونه ای اجازه می دهد تا بخشی از جمعیت را که از طریق دلتا الوده نمی شوند را آلوده کند. همین‌‌ترتیب، برای رقابت با اومیکرون گونه‌های نگران‌کننده آینده باید دستاوردهای مشابهی در انتقال‌پذیری و فرار از ایمنی به‌دست آوردند.

او گفت:
هیچ دلیلی وجود ندارد که باور کنیم ازنظر ژنتیکی دیگر فضایی برای ویروس وجود ندارد. انتظار دارم گونه‌های بیشتر و انواع مشابهی از رفتار موج‌مانند، یعنی افزایش نرخ عفونت‌ها به‌دنبال ورود گونه جدید را شاهد باشیم.


نوع نگرانی بعدی چگونه می تواند باشد؟
کارن موزمن، استاد آسیب‌شناسی و پزشکی مولکولی در دانشگاه مک‌مستر کانادا، به لایوساینس گفت: «ویروس‌ها باید تکثیر شوند و به میزبان‌های جدید گسترش یابند. موفق‌ترین ویروس‌ها این کار را با انتشار سریع و بدون ایجاد علائم انجام می‌دهند. کشتن میزبان خود قبل از انتشار برای ویروس سودمند نیست. »
به عنوان مثال، جهش‌هایی که به ویروس توانایی تکثیر فوق‌العاده سریع را می‌دهند یا از چنگال آنتی‌بادی‌هایی که از ورود آن به سلول‌ها جلوگیری می‌کنند فرار می‌کنند، همچنین می‌توانند باعث ایجاد عفونت شدید در این بیماری شوند.، دلتا چنین ترکیبی از ویژگی‌ها را نشان می‌داد؛ بدین‌ترتیب که راحت‌تر از تمام گونه‌های قبلی ویروس کرونا منتشر می‌شود و در همین حال، درمقایسه‌با گونه آلفا، خطر بستری‌شدن را در افراد واکسینه‌نشده دو برابر می‌کند.
چاندران گفت: این ایده که در طول زمان ممکن است از شدت بیماری‌زایی ویروس کاسته شود، فرضیه‌ای غیرمنطقی نیست؛ اما چنین نتیجه‌ای حتمی نیست. اغلب وقتی ویروس تکثیر پیدا می‌کند و جهش‌هایی به‌دست می‌آورد، جهش‌های انفرادی درون ژنوم بر یکدیگر تأثیر متقابل می‌گذارند و می‌توانند ویژگی‌های غیرمنتظره‌ای را ایجاد کنند. این پدیده که اپیستازی نامیده می‌شود، پیش‌بینی تکامل و رفتار گونه‌های آینده را بسیار دشوار می‌‌کند.
به عنوان مثال، ویروس برای ایجاد عفونت به پروتئین اسپایک خود نیاز دارد تا به خوبی در گیرنده سلول های انسانی قرار بگیرد. جهش‌های سنبله می‌توانند به میکروب کمک کنند تا از آنتی‌بادی‌ها به گونه‌های گذشته پنهان شود. omicron حدود 30 جهش را در سنبله خود حمل می کند، که برخی از آنها به این نوع جهش کمک می کند تا از سیستم ایمنی بدن فرار کند. چاندران گفت، اما احتمالاً محدودیتی برای تعداد جهش‌هایی وجود دارد که سنبله می‌تواند قبل از اینکه توانایی آن برای اتصال به سلول‌های انسانی از بین برود، وجود داشته باشد.
در همین حال، میزبان حیوانات برای کروناویروس یکی دیگر از نشانه‌های عجیب و غریب است.
Nature گزارش داد که SARS-CoV-2 می تواند حیوانات مختلفی از جمله راسو، موش خرما، گربه، گوزن دم سفید و نخستی های مختلف را آلوده کند. این نگرانی‌ها را ایجاد کرده است که در حین گردش در حیوانات، ویروس می‌تواند جهش‌هایی را ایجاد کند که این ویروس را برای انسان عفونی‌تر یا کشنده‌تر می‌کند یا کارایی واکسن‌های را تضعیف ‌کند. چاندران خاطرنشان کرد: برای آشکار شدن این سناریو، ویروس کرونا باید پس از آلوده کردن یک حیوان به انسان جهشی داشته باشد و در برخی موارد، ویروس ممکن است آنقدر جهش کند که نتواند به درون انسان ها بازگردد. او گفت: «مسیر ژنتیکی ویروس می‌تواند در این میزبان‌های دیگر کاملاً متفاوت باشد.


آیا راهی وجود دارد که بتوان خطر گونه های نگران کننده را کاهش داد؟
چاندران گفت: "کاری که ما باید انجام دهیم این است که. فضایی که ویروس برای تکثیر دارد را کاهش دهیم. و راهی که می خواهیم این کار را انجام دهیم، واکسیناسیون مردم است. به گزارش نیویورک تایمز، تا 10 ژانویه، حدود 4.67 میلیارد نفر در سراسر جهان حداقل یک دوز واکسن کووید-19 دریافت کرده اند که تقریباً 40 درصد از جمعیت جهان را کاملاً واکسینه نکرده اند.

واکسن‌ها فقط محافظت نسبی در برابر انواع گونه های پدیدار شده را انجام می دهند، همانطور که در مورد omicron عمل میکنند؛ و احتمالاً شانس ابتلا و انتقال ویروس را در افراد کاهش می‌دهند.، با این حال، واکسیناسیون در ترکیب با سایر اقدامات، مانند ماسک زدن، فاصله گذاری اجتماعی و آزمایشات مکرر بهترین راه حل است. اما نکته مهم این است که افزایش تعداد افرادی که واکسینه می‌شوند با پیشگیری از بیماری‌های شدید فشار بر سیستم مراقبت‌های بهداشتی را نیز کاهش می‌دهد.
شواهد اولیه‌ای که سوم ژانویه در پایگاه مقالات پیش‌چاپ medRxiv ارسال شد، نشان می‌دهد که حتی اگر گونه اومیکرون بتواند از برخی از آنتی‌بادی‌های ناشی از واکسن فرار کند، سایر دفاع‌های ایمنی حاصل از واکسن همچنان عفونت‌های شدید را مهار خواهد کرد. کارشناسان هنوز این مطالعه را بازبینی نکرده‌اند؛ ولی نشان می‌دهد که واکسن‌ها پاسخ‌های پایداری از سلول‌های T کمک‌کننده تولید می‌کنند که به‌محض شناسایی SARS-CoV-2، پاسخ ایمنی بدن را تقویت و سلول‌های T کشنده نیز سلول‌های آلوده را نابود می‌کنند. این سلول‌های T دربرابر گونه دلتا و اومیکرون واکنش‌پذیری متقاطع نشان می‌دهند؛ یعنی می‌توانند هر دو نسخه از ویروس را شناسایی کنند و هدف قرار دهند. به‌همین‌ترتیب، سلول‌های T می‌توانند دربرابر گونه‌های نگران‌کننده‌ای محافظت کنند که در آینده ممکن است ظاهر شوند.
جمعبندی این مقاله میتوان گفت: هرچه تعداد بیشتری از افراد آلوده یا واکسینه شوند، خصوصا چندین بار، ایمنی بیشتری ایجاد خواهد شد به‌طوری که همین امر جامعه را در برابر گونه‌های مختلف محافظت میکند.


های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید


چاپ