استفاده از نانوربات ها برای درمان بیماری های گوارشی

به طور بالقوه تحقیقات در مورد استفاده از نانو رباتها(میکروربات ها) برای رساندن دارو در بیماران گوارشی، به نوعی انقلابی در درمان محسوب میشود.

بله درست متوجه شدید، ربات های کوچک برای درمان انسانها دست به کار شده اند! این یک ایده از سمت محققان بوده است، که اکنون به واقعیت تبدیل شده است.
با های فن تک همراه شوید تا اطلاعات جامع تری دریافت کنید.

ImageForNews 38496 16419186669964261

ایده ربات‌های کوچک هوشمند که می‌توانند آسیب‌های وارده به بدن را ترمیم کنند، همیشه به عنوان یک مفهوم تخیلی در نظر گرفته می‌شد. با این حال، محققان نوآور توانسته اند این ایده را برای کاربردهای زیست پزشکی مورد استفاده قرار دهند.
نانو/میکروربات‌ها( NMR) دستگاه‌های مینیاتوری و کوچک هستند، که می‌توانند انرژی را به حرکت تبدیل کنند، و توانایی کار در اندازه‌های میکرو و نانو را دارند. این ادغام فناوری نانو برای کاربردهای زیست پزشکی پیشرفته مانند درمان بیماری های دستگاه گوارش می تواند انقلابی در زمینه پزشکی با رویکردی شخصی تر و هدفمندتر در درمان ایجاد کند.
NMRهای ساخته شده از مواد بهینه سازی شده و عملکردی متفاوت، می توانند با استفاده از سوخت شیمیایی از محیط یا منبع خارجی، از جمله میدان های مغناطیسی، امواج صوتی و حتی نور، درون بدن شناور شوند.
اولین گزارش در مورد NMRها شامل نانوموتورهای میله‌ای طلا یا پلاتین بود، که توسط واکنش‌های کاتالیزوری پراکسید هیدروژن هدایت می‌شد. از زمان این تحقیق، زمینه NMRها به سمت طرح‌های پیچیده‌تر پیشرفت نموده است و با استفاده از موادی مانند پلیمرها، مواد دوبعدی و هیبریدی و چارچوب‌های آلی فلزی، برای کاربردهای پیچیده مورد استفاده قرار گرفت.


مزایای NMR
از مزایای NMR ها میتوان به تحویل دارو در اندازه کوچک و تحرک آنها (حرکت دارو به سمت مقصد) اشاره نمود.بدین صورت باعث تعامل با سیستم های بیولوژیکی به صورت ارگانیک می شوند. این روش تحویل موضعی دارو، باعث افزایش کارایی درمان با دوزهای هدفمند وهمچنین کاهش عوارض جانبی نامطلوب به بافت سالم می شود.
هرچندکه دارورسانی هدفمند با چالش‌هایی در عمل بالینی مواجه است، مانند یافتن هدف در یک بیماری خاص، دارویی که می‌تواند بیماری را درمان یا از آن پیشگیری کند ، باید با استفاده از حامل دارو (میکرورباتهایی که دارو را در بدن شناور میکنند) به طورایمن دارو را به هدف برساند.( و خود به نوعی چالش در حوزه پزشکی محسوب میشود.)

ImageForNews 38496 16418984442785222

NMR که ،توانایی عملکرد به عنوان یک پلتفرم خوکِششی فعال را دارد، میتواند از محموله دارویی محافظت کند و با گزینش پذیری بالا، قادر هست به بافت هدف در محل درست (در زمان و مکان صحیح) نفوذ کرده و با این رویکرد نوآورانه، در راستای درمان بیماری ها کمک کند.
نیازی که NMR ها برای دستیابی به سیستم های نوآورانه دارورسانی پیشرفته نیاز دارند شامل: قدرت بالا برای راندن و سوخت NMR ها، کنترل حرکت و توانایی حرکت در مسیرهای از پیش تعریف شده، و پیوند الکترواستاتیکی و هیدروژنی بین ربات ها و داروها می باشد.
البته ناگفته نماند این ربات‌های بالقوه کاربردهای دیگر نیز دارند، چرا که در نمونه‌برداری، بیوپسی، تصویربرداری، مهندسی بافت، و تحویل ژن و سلول، مورد استفاده قرار گرفته میشوند.
البته با تحقیقات صورت گرفته، NMR ها ممکن است بتوانند در عمل بالینی مورد استفاده قرار گیرند و در داخل بدن با پتانسیل جایگزینی درمان های مرسومی، که با دسترسی به اندام های خاص به چالش کشیده می شوند، را انجام دهند


برنامه های کاربردی برای بیماری های دستگاه گوارش
با توجه به اینکه هلیکوباکتر پیلوری ( H. pylori) یکی از شایع‌ترین عفونت‌های باکتریایی و مسئول اختلالاتی از جمله گاستریت التهابی، زخم معده و حتی خطر ابتلا به سرطان معده است، هدف قرار دادن بیماری‌های معده و روده بسیار مهم است.
درمان مرسوم هلیکوباکتر پیلوری ممکن است شامل درمان سه دوره ای از دو آنتی بیوتیک مختلف و یک مهارکننده پمپ پروتون باشد. با این حال، مطالعات قبلی درمان طولانی‌مدت با آنتی‌بیوتیک‌های وسیع الطیف و مهارکننده‌های پمپ پروتون را نشان می‌دهد، که منجر به عوارض سلامتی مانند عفونت C. difficile، زوال عقل، ذات‌الریه، عوامل ضد پلاکتی، بیماری کلیوی و موارد دیگر می‌شود، در اینجا است که رویکردهای جایگزین جدید مانند استفاده از NMR با توانایی هدف‌گیری بالاتر مورد نیاز قرار میگیرد.
جالب است بدانید در تحقیقات اولیه، از NMRها برای استفاده در بیماری های معده، در مطالعاتی مانند میکروربات های مبتنی بر روی در مدل موش زنده مورد استفاده قرار گرفته شده اند.
میکروربات ها با استفاده از روش رسوب الکتروشیمیایی تولید ، منجر به NMR هایی شدند که می توانستند به طور مستقل در مایع شبیه سازی شده معده، متشکل از pH 1.2 شنا کنند. این آزمایش مشخص کرد که NMR ها در عرض دو ساعت به دیواره معده رسیده و سپس روده ها راه پیدا کرده ،و این همان جایی ست که می توانند نانوذرات طلا را در حین تخریب آزاد کنند.
این روش تحویل دارو ممکن است منجر به تحقیقات بیشتر در مورد درمان های مهمی مانند بیماری های گوارشی، از جمله IBD شود، که هیچ درمانی برای آن وجود ندارد و نیاز به نگهداری بالایی دارد.
بیماری های مربوط به معده می تواند ناراحتی قابل توجهی را برای بیماران به همراه داشته باشد و باعث شود زندگی با کیفیتی نداشته باشند. با این حال، با این رویکرد، NMR ها را می توان برای هدف قرار دادن و تحویل داروها بدون عوارض جانبی زیاد مورد استفاده قرار داد، چراکه با تجزیه زیستی خود، آنها می توانند وظیفه خود را برای تحویل داروها بدون آزاد شدن محصولات سمی قبل از حل شدن در اسید معده، تکمیل کنند.
در حالی که این فناوری نانو انقلابی در صنعت پزشکی خواهد بود، اما هنوز موانعی وجود دارد که باید بر آنها غلبه کرد.


های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید


چاپ