خون آشام ستاره ای به جای سیاهچاله در انتظار زمین

 

در سال 2020، اخترشناسان اعلام کردند که نزدیک‌ ترین سیاه‌چاله را پیدا کرده‌اند که تنها 1000 سال نوری از ما فاصله دارد. با این حال، تحقیقات اخیر نشان می دهد که شی مورد بحث در واقع یک سیاهچاله نیست، بلکه شکل نادری از سیستم "خون آشام" دو ستاره است. برای آگاهی از جزئیات بیشتر این مطلب با های فن تک همراه باشید.

Picture3 min

شکل 1 : تحقیقات جدید با استفاده از داده های تلسکوپ بسیار بزرگ ESO و تداخل سنج تلسکوپ بسیار بزرگ نشان می دهد که HR 6819، که قبلاً تصور می شد یک منظومه سه گانه با یک سیاهچاله است، در واقع سیستمی از دو ستاره بدون سیاهچاله است. برداشت این هنرمند نشان می دهد که این سیستم ممکن است چگونه باشد. این ستاره از یک ستاره مایل با یک دیسک در اطراف آن (یک ستاره "خون آشام"؛ پیش زمینه) و یک ستاره نوع B که از جو خود (پس زمینه) جدا شده است، تشکیل شده است.


این منظومه که HR 6819 نام داشت، در ابتدا تصور می‌شد که یک سیستم سه‌گانه با دو ستاره که به دور یک سیاه‌چاله می‌چرخند که یکی نزدیک به سیاه‌چاله و دیگری بسیار دورتر از آن است. اما محققان دیگر تفسیر متفاوتی از داده‌ها پیشنهاد کردند، با دو ستاره که به دور یکدیگر می‌چرخند و هیچ سیاه‌چاله‌ای وجود نداشت، جایی که یکی از ستارگان به جرم بسیار پایین‌تری «عریان» شد.
دو تیم محقق، چه آنهایی که یافته اصلی را انجام دادند و چه آنهایی که نظریه جایگزین را ارائه کردند، برای تحقیق در مورد احتمالات با هم متحد شدند. داده‌های جدید جمع‌آوری‌شده با استفاده از تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) نشان می‌دهد که دو ستاره از نزدیک به دور یکدیگر می‌چرخند که ایده ستاره‌ای برهنه را تقویت می‌کند. ابیگیل فراست، محقق ارشد این پژوهش، در بیانیه‌ای گفت: «این داده‌ها آخرین قطعه پازل بوده و به ما این امکان را دادند که نتیجه بگیریم HR 6819 یک سیستم دوتایی بدون سیاه‌چاله است.


چاپ