یک سیاه چاله در کنار ستاره می چرخد

محققان دانشگاه تورکو فنلاند دریافتند که محور چرخش یک سیاهچاله در یک سیستم دوتایی بیش از 40 درجه نسبت به محور مدار ستاره کج می‌شود. این یافته، مدل‌های نظری فعلی تشکیل سیاه‌چاله را به چالش می‌کشد.

اگر دوست دارید در موزد این مارپیچ مرگ بیشتر بدانید، با های فن تک همراه شوید.
محققان رصدخانه توورلا در فنلاند، اولین اندازه گیری مورد اعتمادی را که تفاوت زیادی بین محور چرخش یک سیاهچاله و محور مدار یک سیستم دوتایی نشان می دهد، مشاهده نموده اند. تفاوت بین محورهای اندازه گیری شده توسط محققان در یک منظومه ستاره ای دوتایی به نام MAXI J1820+070 بیش از 40 درجه بوده است.
غالباً برای سیستم‌های فضایی با اجسام کوچک‌تر که به دور جسم پرجرم مرکزی می‌چرخند، محور چرخش خود این جسم تا حد زیادی با محور چرخش ماهواره‌هایش همسو می‌شود. این در مورد منظومه شمسی ما نیز صادق است، سیارات در یک صفحه به دور خورشید می چرخند که تقریباً منطبق بر صفحه استوایی خورشید است. شیب محور چرخش خورشید نسبت به محور مداری زمین تنها هفت درجه است.

X Ray Binary System MAXI J1820 070

تصویر تولید شده با بینسیم.

سیستم دوتایی پرتو ایکس MAXI J1820+070 حاوی یک سیاهچاله (نقطه سیاه کوچک در مرکز دیسک گازی) و یک ستاره همراه می باشد. و یک جت باریک در امتداد محور چرخش سیاه‌چاله هدایت می‌شود که به شدت از محور چرخش مدار منحرف است.
محققان با تعقیب این جت ها توانستند جهت محور چرخش سیاهچاله را با دقت بسیار بالایی مشخص کنند. از آنجایی که مقدار گازی که از ستاره همراه به سیاهچاله می‌افتد، بعداً شروع به کاهش می شود، سیستم کم‌رنگ شد و بسیاری از نور در منظومه از ستاره همراه می‌آمد. به این ترتیب محققان توانستند شیب مدار را با استفاده از تکنیک‌های طیف‌سنجی اندازه‌گیری کنند و اتفاقاً تقریباً با شیب پرتاب‌ها مطابقت داشت.
برای تعیین جهت 3 بعدی مدار، علاوه بر این، باید زاویه موقعیت سیستم را در آسمان بدانیم، به این معنی که چگونه سیستم با توجه به جهت به سمت شمال در آسمان چرخیده است. یوری پوتانن می گوید که این با استفاده از تکنیک های قطب سنجی اندازه گیری شد.
«اختلاف بیش از ۴۰ درجه بین محور مداری و چرخش سیاهچاله کاملاً غیرمنتظره بود. دانشمندان اغلب زمانی که رفتار ماده را در یک فضای زمانی منحنی در اطراف یک سیاهچاله مدل‌سازی کرده‌اند، این تفاوت را بسیار ناچیز فرض می‌کنند. مدل‌های فعلی در حال حاضر واقعاً پیچیده هستند، و اکنون یافته‌های جدید ما را مجبور می‌کنند که بعد جدیدی به آنها اضافه کنیم.»


های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید


چاپ