ساخت انباری در مریخ!

ناسا و آژانس فضایی اروپا ESA برای ساخت یک انبار، جهت نگه داری نمونه های جمع آوری شده در مریخ به توافق رسیدند. مریخ نورد استقامت(Perseverance) آژانس اولین انبار نمونه را در مریخ ایجاد خواهد کرد.

مریخ نورد استقامتمریخ نورد استقامت سازمان فضایی ایالات متحده
طبق گزارش های فن تک و به نقل از گزارشات اخیر، یک مرحله دیگر برای بازگرداندن نمونه های علمی حاصل از اکتشافات به دست آمده از مریخ برای بازگشت به زمین انجام شد. طبق توافق سازمان فضایی ایالات متحده با آژانس فضایی اروپا(ESA) در 19 اکتبر، این دو آژانس به ساخت یک انبار برای نگه داری نمونه های جمع آوری شده ادامه خواهند داد. انبار نمونه یا حافظه پنهان، در در نزدیکی منطقه پایه دلتای رودخانه باستانی در دهانه Jezero موسوم به "Three Forks" احداث خواهد شد.

این انبار، حاوی نمونه‌هایی از سنگ‌های جمع آوری شده روی سطح مریخ است. نمونه‌هایی که می‌توانند به بیان داستان تاریخ دهانه Jezero و چگونگی تکامل مریخ کمک کنند. نمونه های مریخ، شاید حتی بتوانند نشانه‌هایی از حیات باستانی داشته باشند. دانشمندان بر این باورند که نمونه‌های هسته‌ای از سنگ‌های رسوبی دانه‌ریز دلتا که میلیاردها سال پیش در این دریاچه ته نشین شده‌اند، احتمالاً حاوی شاخص‌هایی هستند که نشان می‌دهد در زمان گذشته با توجه به آب و هوای متفاوت مریخ نسبت به حال حاضر، حیات میکروبی وجود داشته است یا خیر؟!

 تست 266لولهاز لوله نمونه شماره 266 برای جمع آوری اولین نمونه سنگ مریخ توسط مریخ نورد Perseverance ناسا استفاده شد.توماس زوربوخن، معاون علمی مقر ناسا در واشنگتن گفت: «قبل از این هرگز مجموعه‌ای از نمونه‌های سیاره‌ای دیگر جمع‌آوری و به زمین ارسال نشده است. ناسا و ESA محل های پیشنهادی و نمونه‌های مریخ را که در آن جا مستقر خواهند شد، بررسی کرده‌اند. هنگامی که اولین لوله بر روی سطح مریخ قرار می گیرد، لحظه ای تاریخی در اکتشافات فضایی خواهد بود.»

انبار نمونه، مجموعه ای از نمونه های جمع آورش شده مریخ نورد استقامت Perseverance را نگه می دارد. این مرحله، بخشی از برنامه آژانس برای اطمینان از انجام موفقیت آمیز این ماموریت است. مریخ نورد Perseverance وسیله اصلی برای انتقال نمونه های جمع آوری شده به کمپین خواهد بود. انبار Three Forks به عنوان پشتیبان، میزبان مجموعه ای از نمونه های تکراری است.


دیوید پارکر، مدیر بخش اکتشافات انسانی و رباتیک ESA گفت: «ساخت اولین انبار در مریخ، موقعیت این کمپین اکتشافی را از نظر ما بسیار مهم جلوه خواهد داد. ما اکنون مکانی برای بازبینی مجدد داریم و نمونه هایی در آنجا منتظر ما هستند. این که می‌توانیم این طرح را خیلی زود در کمپین پیاده‌سازی کنیم، مهارت تیم بین‌المللی مهندسین و دانشمندانی را نشان می دهد که، روی مریخ نورد استقامت و بازگشت نمونه مریخ کار می‌کنند. ساخت اولین انبار نمونه‌ها در این سیاره را، می‌توان یک مرحله مهم برای کمپین بازگشت نمونه سیاره سرخ به زمین در نظر گرفت.

اولین مرحله ساخت کمپین آغاز شده است. از زمانی که Perseverance در 18 فوریه 2021 در دهانه Jezero فرود آمد، این مریخ نورد 8.2 مایل (13.2 کیلومتر) از سطح مریخ را کاوش کرده و 14 نمونه هسته سنگ را در جریان دو ماموریت علمی، جمع آوری کرده است. در اولین ماموریت علمی، این مریخ نورد کف دهانه بستر دریاچه را کاوش کرد و موفق به کشف سنگ های آذرین شد. سنگ های آذرین، به طور معمول در اعماق زمین یا در طول فعالیت های آتشفشانی بر روی سطح زمین تشکیل می شود. دومین ماموریت علمی با هدف بررسی سنگ‌های رسوبی صورت گرفت.

بازگشت نمونه های جمع آوری شده از مریخ به زمیناین تصویر مفهومی ربات‌های متعددی را نشان می‌دهد که می‌توانند نمونه‌های سنگ و خاک جمع‌آوری‌شده از سطح مریخ را توسط مریخ‌نورد استقامت ناسا به زمین منتقل کنند.


مریخ نورد، همچنین یک نمونه اتمسفر و سه لوله شاهد جمع آوری کرده است. لوله‌های شاهد حاوی موادی هستند که به شناسایی آلودگی‌های زمینی احتمالی موجود در لوله‌هایی که ممکن است از مریخ‌نورد در طول عملیات نمونه‌برداری آمده باشد، کمک می‌کند.

کن فارلی، دانشمند پروژه Perseverance از Caltech در پاسادنای ایالت کالیفرنیا، گفت: « نقطه عطف مهم ماموریت، پس از رها شدن آن لوله‌ها اتفاق می‌افتد. البته به این معنا نخواهد بود که، کار جمع‌آوری نمونه ها به پایان رسیده است. بعد از اتمام مرحله قبل، به بالای دلتا می‌رویم و وارد منطقه ای می شویم که از نظر زمین‌شناسی بسیار غنی به نظر می‌رسد. در آن جا تحقیقات علمی را ادامه می‌دهد و هسته‌های سنگی بیشتری را جمع‌آوری می‌کند. Mars Sample Return چیزهای بسیار خوبی برای انتخاب خواهد داشت."

نقطه عطف مهم دیگر در این ماموریت، برنامه بازگشت نمونه مریخ در تاریخ 1 اکتبر وارد فاز طراحی اولیه و تکمیل فناوری، معروف به فاز B شد. در طول این مرحله، کمپین بر تکمیل توسعه فناوری، نمونه سازی مهندسی، ارزیابی نرم افزار و سخت افزار متمرکز خواهد شد.


چاپ