ابرنواخترها و حیات روی زمین ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند.

ارتباط قابل توجهی بین تعداد ستارگان در حال انفجار مجاور به نام ابرنواخترها و حیات روی زمین کشف شده است.

شواهد نشان می دهد که ارتباط نزدیکی بین بخش ماده آلی مدفون در رسوبات و تغییرات در وقوع ابرنواخترها وجود دارد. این همبستگی در طول 3.5 میلیارد سال گذشته و با جزئیات نزدیک تر در طول 500 میلیون سال گذشته آشکار است.
این همبستگی نشان می‌دهد که ابرنواخترها شرایط ضروری برای وجود حیات روی زمین را تعیین کرده‌اند. این در یک مقاله تحقیقاتی جدید منتشر شده در مجله علمی Geophysical Research Letters توسط محقق ارشد دکتر Henrik Svensmark، DTU Space به نتیجه رسیده است.

abarnavakhtar

با توجه به این مقاله، توضیحی برای ارتباط مشاهده شده بین ابرنواخترها و حیات این است که ابرنواخترها بر آب و هوای زمین تأثیر می‌گذارند. تعداد زیاد ابرنواخترها منجر به آب و هوای سرد با اختلاف دمای قابل توجه بین استوا و مناطق قطبی می شود. این امر منجر به بادهای شدید و مخلوط شدن اقیانوس ها می شود که برای رساندن مواد مغذی به سیستم های بیولوژیکی حیاتی است. غلظت بالای مواد مغذی منجر به بهره وری زیستی بیشتر و دفن گسترده تر مواد آلی در رسوبات می شود. آب و هوای گرم دارای بادهای ضعیف‌تر و اختلاط کمتر اقیانوس‌ها، کاهش عرضه مواد مغذی، بهره‌وری زیستی کمتر و دفن کمتر مواد آلی است.
"یک پیامد شگفت انگیز این است که انتقال مواد آلی به رسوبات به طور غیرمستقیم منبع اکسیژن است. فتوسنتز اکسیژن و قند را از نور، آب و CO2 تولید می کند. با این حال، اگر مواد آلی به رسوبات منتقل نشود، اکسیژن و مواد آلی به CO2 و آب تبدیل می شود. هنریک اسونسمارک، نویسنده می گوید: دفن مواد آلی از این واکنش معکوس جلوگیری می کند.
در این مقاله، اندازه گیری غلظت مواد مغذی در اقیانوس در طول 500 میلیون سال گذشته به طور معقولی با تغییرات در فرکانس ابرنواخترها مرتبط است. غلظت مواد مغذی در اقیانوس‌ها با اندازه‌گیری عناصر کمیاب در پیریت (FeS2 که «طلای احمق» نیز نامیده می‌شود) موجود در شیل سیاه که در بستر دریا رسوب می‌شود، به دست می‌آید. برآورد کسر مواد آلی در رسوبات با اندازه گیری کربن 13 نسبت به کربن 12 امکان پذیر است. از آنجایی که زندگی اتم کربن 12 سبک تر را ترجیح می دهد، مقدار زیست توده در اقیانوس های جهان نسبت بین کربن 12 و کربن 13 را که در رسوبات دریایی اندازه گیری می شود تغییر می دهد.
هنریک اسونسمارک می‌گوید: «شواهد جدید به ارتباط متقابل فوق‌العاده‌ای بین حیات روی زمین و ابرنواخترها اشاره می‌کند که با واسطه تأثیر پرتوهای کیهانی بر ابرها و آب‌وهوا انجام می‌شود.»
پیوند با آب و هوا
مطالعات قبلی Svensmark و همکارانش نشان داده‌اند که یون‌ها به شکل‌گیری و رشد ذرات معلق در هوا کمک می‌کنند و در نتیجه بر کسر ابر تاثیر می‌گذارند. از آنجایی که ابرها می‌توانند انرژی خورشیدی را که می‌تواند به سطح زمین برسد، تنظیم می‌کند، پیوند پرتوهای کیهانی/ابر برای آب و هوا مهم است. شواهد تجربی نشان می دهد که با تغییر شدت پرتوهای کیهانی، آب و هوای زمین تغییر می کند. فرکانس ابرنواخترها در مقیاس های زمانی زمین شناسی می تواند چندین صد درصد تغییر کند و تغییرات آب و هوایی حاصل از آن قابل توجه است.
او می گوید: "هنگامی که ستارگان سنگین منفجر می شوند، پرتوهای کیهانی ساخته شده از ذرات بنیادی با انرژی های بسیار زیاد تولید می کنند. پرتوهای کیهانی به منظومه شمسی ما سفر می کنند و برخی با برخورد با جو زمین سفر خود را به پایان می برند. در اینجا، آنها مسئول یونیزه کردن جو هستند."


های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید


چاپ