فوران رکوردشکنی ستاره جوان هشداری برای زمین است

خورشید نیز فوران‌هایی مانند این طوفان‌های خورشیدی را تجربه می‌کند که می‌تواند به ماهواره‌ها و شبکه‌های برق آسیب برساند.

ستاره ای کوچکتر از خورشید اما از نظر اندازه مشابه با خورشید، باعث نگرانی و دلهره دانشمندان شده است این ستاره که EK Draconis نام دارد، ده‌ها سال دورتر از ما قرار دارد و آتش بازی‌های عظیمی (آتشفشان) به بیرون می‌فرستد. دانشمندان اخیراً آن را تماشا کردند که دارای یک انفجار انرژی و بیرون راندن ذرات باردار آنقدر قوی است که خورشید هرگز تجربه نکرده است. خورشید اغلب پس از پرتاب جرم تاجی CME طوفان های خورشیدی را برانگیخته می کند. اما دانشمندان گفتند که این ستاره یک انفجار انرژی حداقل 10 برابر بزرگتر از بزرگترین CME که خورشید تا به حال ثبت کرده است، تجربه کرده است. آنها اضافه كردند كه خورشيد نيز مي تواند انفجاري به اين بزرگي را تجربه كند. حتی می تواند بدتر باشد.

cmehh

زمانی که خورشید دارای CME باشد، ذرات باردار بالا را همراه با بادهای خورشیدی به فضا و به سمت زمین می فرستد. این طوفان های خورشیدی در صورتی که پس از رسیدن به جو زمین به اندازه کافی قدرتمند باقی بمانند، می توانند به ماهواره ها و شبکه های برق آسیب وارد کنند.
برای این مطالعه، سال گذشته دانشمندان EK Draconis را از طریق تلسکوپ تماشا کردند. این مطالعه شعله‌های فوق‌العاده را با پرتاب ارتباط داد و نشان داد که همین اتفاق می‌تواند روی زمین نیز رخ دهد. اما، آنها اضافه کردند، خورشید آرام تر است و چنین افراطی ها بعید است.
محققان، از جمله یوتا نوتسو، اخترفیزیکدان از دانشگاه کلرادو بولدر، یافته های خود را در مجله Nature Astronomy منتشر کرده اند. نوتسو در بیانیه‌ای گفت: «این نوع پرتاب جرم بزرگ، از نظر تئوری، می‌تواند در خورشید نیز رخ دهد». این مشاهدات ممکن است به ما کمک کند تا درک بهتری از چگونگی تأثیر رویدادهای مشابه بر روی زمین و حتی مریخ در طی میلیاردها سال داشته باشیم.
در حالی که این مطالعه به عنوان یک هشدار عمل می کند، سوالی را نیز مطرح می کند که چگونه خورشید در زمانی که جوان تر بوده و احتمال بیشتری برای تجربه چنین فوران های قدرتمندی داشته است، اینگونه رفتار را نکرده است؟؟!!