تصویر خیره کننده ای از برخورد گازها در سحابی

تلسکوپ فضایی هابل اغلب تصاویر خیره کننده ای از وقایع مرموز در فضا ثبت کرده است. و اکنون تصاویری از برخورد گازهای درخشان در سحابی ثبت نموده است.

هابل به اخترشناسان این امکان را داده است که تحقیقات خود را گسترش دهند و جزئیات جدیدی را کشف کنند. اخیراً، تلسکوپ در تلاش بود تا بفهمد که چگونه ستارگان جوان بر محیط خود تأثیر می‌گذارند و شاهد موج ضربه‌ای از برخورد گازهای درخشان در سحابی «مرد دونده» بود. تصویر جسم Herbig-Haro، معروف به HH 45، ابرهای گاز و غبار را نشان می دهد.
هربیگ هارو، نوعی سحابی است که هنگام برخورد گاز یک ستاره تازه متولد شده با گرد و غبار اطراف آن با سرعت های بسیار زیاد و ایجاد امواج ضربه ای شکل می گیرد.

Hubble Captures Stunning

اشیاء هربیگ-هارو به ندرت دیده می شود. این جرم در سحابی NGC 1977، که سحابی مرد دونده نیز نامیده می‌شود، قرار دارد، که ساختار پیچیده‌ای از سه سحابی در سحابی بزرگ شکارچی است که در فاصله 5000 سال نوری از زمین قرار دارد.
به گفته ناسا، سحابی مرد دونده یک سحابی بازتابی است، به این معنی که به خودی خود نور ساطع نمی‌کند، بلکه نور ستاره‌های مجاور را «مانند نور خیابانی که مه روشن می‌کند» بازتاب می‌کند. هابل به دنبال «فشارهای ستاره‌ای و دیسک‌های تشکیل‌دهنده سیاره در اطراف ستارگان جوان» به این منطقه می‌گشت، و در تلاش بود تا بررسی کند که محیط آنها چگونه بر تکامل چنین دیسک هایی تأثیر می گذارد.
تصویر هابل دو مجموعه از گازهای یونیزه را نشان می دهد که در رنگ های آبی و بنفش می درخشند. در حالی که آبی نشان دهنده اکسیژن یونیزه شده است، بنفش نشان دهنده منیزیم یونیزه شده است. در بیانیه ناسا آمده است: «محققان به‌ویژه به این عناصر علاقه‌مند بودند، زیرا می‌توان از آن‌ها برای شناسایی شوک‌ها و جبهه‌های یونیزه استفاده کرد.
این تصویر برای رصدخانه‌ای که پس از یک مشکل فنی مجداد شروع به فعالیت میکند و در ماه اکتبر(مهر و آبان) به حالت "ایمن" در می آید، عکس بدی نبود. آخرین بار در سال 2009 به صورت حضوری در پروژه مشترک ناسا و آژانس فضایی اروپا، هابل مورد استفاده قرار گرفت و از سال 2011 تاکنون توسط فضانوردان بازدید نشده است.
ناسا قرار است تلسکوپ قدرتمندتر جیمز وب را به عنوان "جانشین" تلسکوپ فضایی هابل در ماه دسامبر(آذر و دي) به فضا پرتاب کند. ناسا با استناد به تفاوت‌های این دو، اعلام کرده است که قابلیت‌های آنها یکسان نبوده است. یکی از تفاوت‌هایی که ناسا به آن اشاره کرد این بود که در حالی که تلسکوپ جیمز وب جهان را تا حد زیادی در فروسرخ مطالعه می‌کند، هابل روی طول‌موج‌های نوری و فرابنفش تمرکز کرده بود.


های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید


چاپ