فتوسنتز در ابرهای سیاره زهره امکان پذیر است.

محققان به تازگی امکان فتوسنتز و وجود حیات در ابرهای سیاره زهره را با شواهدی اعلام نموده اند. با (های فن تک) همراه شوید تا در این ارتباط بیشتر بدانید.

تشخیص احتمالی گاز فسفین در اتمسفر زهره این سوال شگفت انگیزی را مطرح کرده است که آیا می تواند منشا بیولوژیکی داشته باشد؟ این سوال بسیار حیرت انگیز است، با توجه به اینکه سیاره زهره غیرقابل پذیرش برای زندگی به نظر می رسد
دانشمندان اکنون به این نتیجه رسیده اند که این سیاره جهنمی واقعاً می تواند قابل سکونت باشد.البته در بالای ابرها، در بالای سطح سوزاننده.
به طور خاص، سطح تابش خورشید در ارتفاعات خاص با تابش خورشیدی روی زمین قابل مقایسه است، بدین معنی که میکروب های فتوسنتز کننده هوا می توانند در آن ارتفاعات زنده بمانند. علاوه‌بر‌این، لایه‌ی ابر ضخیم قدری محافظت دربرابر تابش‌های مضر فرابنفش ایجاد می‌کند و ممکن است اسیدیته در آن ابرها کمتر از حد پیش بینی شده و در پارامترهای قابل قبول برای زندگی باشد.
محققان در مقاله خود نوشتند، «این ملاحظات فتو فیزیکی و شیمیایی از احتمال ایجاد فوتوتروفی در ابرهای زهره حمایت می کند.»
وقتی صحبت از زیست پذیری می شود، سیاره زهره بسیار محیط بعیدی به نظر می رسد، چراکه شرایط روی سطح واقعاً جهنمی است. این سیاره کاملاً در یک جو ضخیم واقع شده است که تقریباً کاملاً از دی اکسید کربن تشکیل شده است و 60 برابر سریعتر از خود سیاره می چرخد و بادهای دیوانه کننده ایجاد می کند.

sayare zohre

آسمان این سیاره پر از ابرهای ضخیم اسید سولفوریک است، و فشار اتمسفر آن در ارتفاع صفر تقریباً 100 برابر فشار زمین است.
بنابراین وقتی اخترشناسان اعلام کردند که سال گذشته گاز فسفین را در جو زمین کشف کرده اند، جنجال به پا شد. علت این مورد، این است که یکی از توضیحات مربوط به وجود آن می تواند میکروارگانیسم ها باشد.
فسفین را می‌توان روی زمین در محیط‌هایی مانند اکوسیستم‌های دارای اکسیژن اندک یا بی‌هوازی یافت. این گاز در مرداب‌ها و لجن‌ها نیز یافت می‌شود که در آنجا میکروب‌های بی‌هوازی زندگی می‌کنند. همچنین، فسفین در روده‌ها یافت می‌شود و به‌نوعی میکروارگانیسم‌های بی‌هوازی فسفین را تولید می‌کنند و ابرهای سیاره‌ی زهره نیز بی‌هوازی هستند.
منشا بیولوژیکی، تنها توضیح ممکن نیست و منشأ آتشفشانی نیز امکان دارد؛ اما به‌منظور ارزیابی امکان‌سنجی منشأ زیستی گاز یادشده، تجزیه‌و‌تحلیل مناسبی از زیست‌پذیری سیاره‌ی زهره بیهوده نخواهد بود. بنابراین، گروهی از دانشمندان به‌سرپرستی راکش موگول از دانشگاه ایالتی پلی‌تکنیک کالیفرنیا تصمیم گرفتند چنین تجزیه‌و‌تحلیلی را انجام دهند. آن‌ها در ابتدا مقدار نور خورشیدی را تعیین کردند که می‌توانست به ابرهای سیاره زهره نفوذ کند.
داده‌هایی از مأموریت سیاره‌ی زهره روسیه موجود بود که به سال‌های ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۳ مربوط است؛ البته هیچ‌یک از کاوشگرهای آن‌ها نتوانست برای مدت طولانی روی سطح سیاره دوام بیاورد؛ اما اندازه‌گیری‌هایی که در جریان فرود از ابرها گرفته بودند، به زمین ارسال کردند.
با استفاده از این اندازه گیری های دیگر و دیگر اندازه گیری های تاریخی، محققان توانستند سطح نور درون ابرها را محاسبه کنند و دریافتند که تابش در ابرهای میانی و پایینی زهره شبیه آنچه در سطح زمین است، که در آن زندگی فتوسنتزی فراوان است.
اما سطح نور به تنهایی کافی نیست. مطالعه ای در اوایل سال جاری نشان داد که فعالیت آبی کافی در ابرهای زهره برای حمایت از حیات آنطور که ما می شناسیم وجود ندارد. اما اگر ترکیب ابرهای زهره آنطور که ما فکر می کنیم نباشد، ممکن است اینطور نباشد. بنابراین برآوردهای فعلی غلظت اسید سولفوریک را برای ابرهای میانی 75 درصد و برای ابرهای پایین 98 درصد اعلام کرده اند. موگول و تیمش اطلاعات زهره را دوباره بررسی کردند و مشخص کردند که امضایی که نشان می دهد اسید سولفوریک نیز می تواند ناشی از اشکال خنثی شده اسید سولفوریک، مانند بی سولفات آمونیوم باشد. اگر چنین باشد، ممکن است فعالیت آب و اسیدیته بسیار کمتری در ابرهای زهره نسبت به برآوردهای قبلی وجود داشته باشد. اگر این‌طور باشد، ممکن است درمقایسه‌با برآوردهای پیشین، فعالیت آبی بیشتر و اسیدیته‌ی بسیار کمتری در ابرهای سیاره‌ی زهره وجود داشته باشد.
موگول می گوید: «مطالعه ما پشتیبانی ملموسی را از پتانسیل فوتوتروفی و یا شیمیوتروفی توسط میکروارگانیسم ها در ابرهای زهره ارائه می دهد. سطح اسیدیته و فعالیت آب به طور بالقوه در محدوده قابل قبول برای رشد میکروبی روی زمین قرار می گیرد، در حالی که روشنایی مداوم با اشعه ماوراء بنفش محدود نشان می دهد که ابرهای زهره می توانند برای زندگی مهمان نواز باشند. ما معتقدیم که ابرهای زهره یک هدف عالی برای سکونت یا زندگی خواهند بود. ماموریت های تشخیص ، مانند آنچه در حال حاضر برای مریخ و اروپا برنامه ریزی شده است. »
در نهایت های فن تک لازم میداند عنوان کند ، مطالعه‌ی جدید زیست‌پذیری سیاره‌ی زهره را تأیید نمی‌کند؛ اما نشان دهنده این موضوع است که امکان وجود زیست در این سیاره است. این مضوع به‌نوبه‌ی خود راه‌ را برای پژوهش‌های آینده، ازجمله تجزیه‌و‌تحلیل جامع‌تری از اتمسفر سیاره‌ی زهره برای تعیین زیست‌پذیری آن باز مینماید.

های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید.


چاپ