اولین فضاپیمای بوئینگ آماده سفر به فضا می شود!

شرکت بوئینگ اولین فضاپیمای خود را آماده سفر به فضا کرده است.

فضاپیمای استارلاینر فضانوردان ناسا

فضاپیمای استارلینر بوئینگ به احتمال زیاد تا هفته آینده اولین پرواز سرنشین دار خود را انجام خواهد داد. این فضاپیما بعد از کش و قوس های فراوان بلاخره در آستانه اولین ماموریت فضایی قرار گرفت. این ماموریت که به "آزمایش پرواز خدمه 1" شهرت دارد قرار است در تاریخ 20 ماه مه(29 اردیبهشت) انجام شود. دو فضانورد ناسا به نام های "نیچل مان" و "باربارا مورگان" در این ماموریت حضور دارند.

این پرواز آزمایشی نقطه عطفی مهم در برنامه های فضایی تجاری ناسا خواهد بود. در صورت موفقیت، استارلینر به دومین وسیله نقلیه فضایی آمریکایی تبدیل خواهد شد که پس از شاتل فضایی، قابلیت حمل فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی را دارد. استارلینر سال های گذشته با مشکلات زیادی از جمله نقص در نرم‌افزار و سیستم‌های رانش مواجه بود. این فضاپیما در اولین پرواز آزمایشی خود در سال 2019، نتوانست خود را به مدار تعیین شده برساند و مجبور به بازگشت زودهنگام به زمین شد. ناسا پس از آن تحقیقات فراوانی انجام داد و تغییراتی را در استارلاینر اعمال کرد. فضاپیمای استارلاینر بهار2022 زمانی که دومین «آزمایش پرواز مداری» خود را انجام داد توانایی خود را برای رسیدن، اتصال و جداسازی از ایستگاه فضایی بین‌المللی با موفقیت به اثبات رساند.

از زمان عقد قرارداد ناسا با بوئینگ، این شرکت با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرد وبه همین علت از رقبای دیگری مانند اسپیس ایکس عقب ماند. البته مشکلات بوئینگ فقط محدود به فضا پیما نمی شود. سال های 2018 و 2019 دو سانحه مرگبار در هواپیماهای مسافربری 737 مکس رخ داد. به تازگی هم یک هواپیمای ۷۳۷ مکس ۹ هم به علت جدا شدن یکی از پنل های بدنه مجبور به فرود اضطراری شد.

فضاپیمای استارلاینر فضانوردان

با این حال پرواز ۶ مه، گامی مهمی در صدور مجوز استارلینر به عنوان یک سیستم حمل‌ونقل خدمه است. ناسا می‌تواند از این سفینه در پروژه صنعت گردشگری فضایی استفاده کند. این تجهیزات به آژانس فضایی، قدرت زیادی می دهد. با راه‌اندازی هر دو کپسول خدمه‌ی دراگون و استارلینر، ناسا در صورت بروز مشکل برای یکی از آن‌ها، یک گزینه‌ی پشتیبان خواهد داشت. هم ناسا و هم بوئینگ اعلام کرده‌اند که این کپسول تحت یک فرآیند بررسی جامع قرار گرفته است و برای پشتیبانی از فضانوردان آماده است. ناسا در ۲۵ آوریل، مراحل «بازبینی آمادگی برای آزمایش پرواز خدمه» استارلاینر را به پایان رساند. امیلی نلسون، مدیر ارشد پرواز ناسا گفت:« نتایج بررسی ها نشان داد که ما برای انجام این پرواز کاملاً آماده هستیم.»

استارلاینر پس از بلند شدن از پایگاه پرتاب، حدود 24 ساعت طول می کشد تا به ایستگاه فضایی برسد. از آنجایی که این یک پرواز آزمایشی است، خدمه‌ی حاضر در این ماموریت کارهای زیادی برای بررسی سیستم‌ها و تجهیزات در طول تمام مراحل سفر خواهند داشت . استارلینر می‌تواند به صورت خودکار کار کند، خدمه کنترل‌های دستی آن را آزمایش کنند و اطمینان حاصل کنند که در شرایط اضطراری برای پرواز در حالت دستی، عملکرد خوبی داشته باشد. پس از اتصال استارلینر به ایستگاه فضایی، فضانوردان حدود یک هفته را در آنجا سپری خواهند کرد.

سپس، آن‌ها از ایستگاه فضایی جدا شده و به سمت زمین حرکت می‌کنند. استارلاینر از طریق آزمایش‌های ورود مجدد به جو و فرود مورد ارزیابی قرار می‌دهند. ناسا چندین مکان را در جنوب غربی ایالات متحده برای فرود انتخاب کرد از جمله «میدان تیراندازی و موشک‌های وایت سندز» در نیومکزیکو. مقامات ناسا و بوئینگ همچنین اطمینان خود را نسبت به آمادگی کامل فضاپیما و تیم‌های پشتیبانی را برای این مأموریت اعلام کردند. ویل‌مور یکی از فضانوردان در پاسخ به سوالات مطبوعات گفت: «اگر آماده نبودیم، اینجا حضور نداشتیم. ما ، فضاپیما و تیم‌های پشتیبانی همه آماده‌اند.»

پس از تکمیل «آزمایش پرواز خدمه» و بازگشت فضانوردان به خانه، ناسا کار صدور گواهینامه‌ی فضاپیما را برای مأموریت‌های آینده‌ی حمل خدمه به ایستگاه فضایی و بالعکس آغاز خواهد کرد.

فری، پیش از پرتاب استارلینر، گفت: «نمی‌خواهم بیش از حد جلو بروم، چون هنوز باید یک مأموریت موفق را انجام دهیم. اما زمانی که این کار را انجام دهیم و مجوز استارلینر را دریافت کنیم، ایالات متحده به دو سیستم حمل‌ونقل فضایی سرنشین‌دار مجهز خواهد بود که امکان دسترسی به ایستگاه فضایی بین‌المللی را فراهم می‌کند.»


چاپ