لغو مجوز پرتاب موشک استارشیپ اسپیس ایکس توسط FAA!

اداره هوانوردی ایالات متحده(FAA) مجوز پرتاب موشک استارشیپ اسپیس ایکس را تا انجام اصلاحات لازم لغو کرد.

سکوی پرتاب اسپیس ایکس

طبق گزارش گروه علم و فناوری های فن تک و به نقل از انگجت؛ اداره فدرال هوانوردی ایالات متحده مجوز پرتاب شرکت حمل و نقل فضایی اسپیس ایکس را تا پایان مهلت تعیین شده لغو کرد. بنابراین، تا زمانی که SpaceX اصلاحات مورد نظر FAA را انجام ندهد، نمی تواند پرتاب های آزماشی استارشیپ را ادامه دهد.

این تصمیم اداره هوانوردی در جریان پرتاب ناموفق استارشیپ گرفته شده است. این خبر زمانی اعلام شد که شرکت خود را برای انجام پرتاب بعدی در آینده نزدیک آماده می کرد. FAA روز جمعه با انتشار بیانیه ای گفت که تحقیقات خود را در مورد حادثه انفجار استارشیپ در آوریل گذشته به اتمام رسانده است. طبق اطلاعات جمع آوری شده شرکت فضایی ایلان ماسک باید فهرست 63 موردی از اصلاحات مورد نظر این سازمان را انجام دهد تا بتواند مجوز پرتاب بعدی استارشیپ را دریافت کند.

ماسک مدیر عامل این شرکت اندکی بعد از حادثه انفجار ماه آوریل موشک Starship به شوخی در جلسه مطبوعاتی گفت:" به نظرم این اتفاق بهتر از آن چیزی بود که ما انتظار داشتیم رخ دهد." با انفجار این فضاپیما، قطعات آن تا 385 هکتار از حیات وحش اطراف سکوی پرتاب پخش شد. این انفجار از ارتفاع 2600 فوتی از سکوی پرتاب رخ داد و باعث شد 3.5 هکتار از مناطق وحش اطراف دچار حریق شود. بلافاصله بعد از این حادثه، گروه های حفاظت از محیط زیست از اداره هوانوردی به علت کوتاهی در مراحل ارزیابی صدور مجوز موشک استارشیپ شکایت کردند. شرکت SpaceX هم در واکنش به این اقدام، از دادگاه درخواست کرد که اجازه دهد در جلسه رسیدگی حضور داشته باشد و از خود دفاع کند.

گفته می شود این فهرست شامل مواردی مانند طراحی مجدد سخت افزار، جلوگیری از نشت و آتش سوزی، ساخت سکوی پرتاب مستحکم تر، گنجاندن مراحل تست فنی بیشتر در فرآیند طراحی، تجزیه و تحسلیل سیستم ها، آزمایش سیستم امنیتی مانند پرواز خودکار و استفاده از روش‌های کنترل تغییرات اضافی می شود. البته علاوه بر این موارد، FAA در بیانیه خود اعلام کرد شرکت اسپیس ایکس نه تنها باید این موارد را پیاده سازی کند بلکه، باید تمام الزامات امنیتی، زیست محیطی و سایر موارد نظارتی را قبل از پرتاب بعدی اجرا کند.
شرکت ایلان ماسک بلافاصله بعد از بیانیه اداره هوانوردی با انتشار پستی در وب سایت رسمی خود به صورت غیر مستقیم به این موضوع اشاره کرد. در این پست نوشته شد:"اولین پرتاب آزمایشی استارشیپ درس های زیادی به ما آموخت." آنها در ادامه به «رویکرد توسعه‌ی تکراری سریع» برای ساخت موشک بعدی اشاره کردند که منجر به تغییرات زیادی در بخش زیر ساخت سکوی پرتاب می شود.

این شرکت علت اصلی حادثه را بروز اختلال در سیستم ایمنی پرواز خودران (AFSS) دانست که معمولا زمانی که موشک از مسیرش منحرف می شود به صورت خودکار فعال می شود. اما، در این حادثه فعالسازی آن حدود 40 ثانیه طول کشید. بعد از این حادثه تیم فنی برای جلوگیری از بروز حادثه مشابه مشغول توسعه قابلیت های AFSS هستند.

در این بیانیه آمده است:" تمام اقدامات بهینه سازی که شرکت مشغول پیاده سازی آن است مربوط به حادثه نمی شود. از پیشرفت های جدید می توان به سیستم الکترونیکی کنترل بردار رانش (TVC) که در موشک‌های فوق سنگین رپتور کاربرد دارد یا تغییرات در سکوی پرتاب مداری و سیستم پد اشاره کرد. " هنوز معلوم نیست تغییرات اسپیس ایکس با لیست موارد FAA همخوانی دارد یا نه!


چاپ