اروپای نگران در مورد سلطنت SpaceX در پرتاب های فضایی

بیشتر از یک هفته پیش ، آژانس فضایی اروپا (ESA) ابتکاری را برای مطالعه "راه حل های آینده حمل و نقل فضایی" اعلام کرد.

اساساً ، این آژانس حدود 600000 دلار به هر یك از سه شركت آریان‌گروپ، آویو و راکت فکتوری آگسبورگ برای مطالعه سیستم های پرتاب رقابتی از سال 2030 به بعد ، بودجه ارائه داد.
دانیل نوینشواندر ، مدیر حمل و نقل فضایی آژانس فضایی گفت: این برنامه جدید به اروپا امکان می دهد تا آینده پرتاب فضایی را درک کند و برای آن آماده شود. وی گفت: "این برنامه بنیان کذار این است که ما را قادر می سازد آینده را فراتر از موشکهای Ariane 6 و Vega-C آماده کنیم، این مطالعات مفهومی شامل خدماتی است که نیازهای آینده برنامه های فضایی اروپا را در اولویت قرار می دهد و همچنین به ما امکان می دهد تا نیازهای بازار جهانی را نیز برطرف کنیم."
مفهوم این امر این است که موشک های نسل بعدی اروپا ، تقویت کننده بزرگتر Ariane 6 و کوچکتر Vega-C ، نیازهای پرتاب قاره را برای دهه آینده برآورده می کنند. هر دوی این موشک های جدید که از نسل تقویت کننده های قبلی تکامل یافته اند ، قرار است در 12 تا 18 ماه آینده اولین نمایش خود را انجام دهند. با این حال ، اکنون به نظر می رسد که نگرانی روزافزونی در اروپا وجود دارد که راکت های Ariane 6 و Vega-C در آینده نزدیک در بازار پرتاب های فضایی جایگاه رقابتی نخواهند داشت. این مساله مهمی است ، زیرا در حالی که کشورهای عضو آژانس فضایی اروپا هزینه ساخت موشک ها را پرداخت می کنند ، پس از رسیدن به وضعیت عملیاتی ، انتظار می رود این برنامه های پرتاب با جذب پرتاب های ماهواره ای تجاری برای کمک به پرداخت هزینه ها، خودکفا شوند.

37917 A4 800x487

وزرای اقتصادی در فرانسه و ایتالیا اکنون به این نتیجه رسیده اند که بازار پرتاب از سال 2014 ، زمانی که برای اولین بار موشک های Ariane 6 و Vega-C طراحی شد ، تغییر چشمگیری کرده است. طبق گزارشی در روزنامه لو فیگارو ، وزرا معتقدند توانایی این موشک های جدید اروپایی برای رقابت در قراردادهای پرتاب تجاری از آن زمان به طور قابل توجهی رو به زوال است.
و اما علت اصلی این کاهش رقابت پذیری؟ SpaceX اسپیس ایکس به لطف موشک چند بار مصرف و کم هزینه Falcon 9 توانسته است قیمت ماهواره های بزرگ تجاری را که ممکن است توسط Ariane 6 افزایش یابد کاهش دهد. موشک‌های خانواده‌ی آریان زمانی نقشی برجسته در پرتاب ماهواره‌های مخصوص مدارهای زمین‌ثابت ایفا می‌کردند، اما از سال 2014 سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص داده است. علاوه بر این ، SpaceX از طریق برنامه اشتراک خود برای Falcon 9 ، تهدید می کند که از Vega-C که دارای ظرفیت بالابری در حدود 1.5 تن است ، به مدارهای قطبی می رود.
همانطور که روزنامه فیگارو گزارش می کند ، اروپا اکنون از راه های اساسی دیگر از SpaceX عقب است. اسپیس ایکس به دلیل همکاری با ناسا اکنون می تواند فضانوردان را به فضا پرتاب کند. در واقع توماس پسکه فضانورد فرانسوی قرار است ماه آینده به‌همراه سه فضانورد دیگر با کپسول کرو دراگون به فضا سفر کند. او احتمالاً اولین فضانورد اروپایی خواهد بود که با یک وسیله اسپیس ایکس به فضا می رسد. اروپا همچنین در حال حاضر نه در زمینه‌ی ساخت سالانه‌ی صدها ماهواره و نه مقرون‌به‌صرفگی، هیچ پاسخی برای ابرمنظومه‌ی استارلینک ندارد. به همین دلیل ، وزرای فرانسه و ایتالیا خواستار آن هستند که اروپا پاسخی قابل توجه "فنی و صنعتی" به ظهور SpaceX بدهد. مشخص نیست این پاسخ در چه قالبی خواهد بود یا کشورهایی اروپایی تا چه حد سریع توان پاسخگویی به تهدید رقیب آمریکایی را دارند
بعلاوه ، هر ابتکاری و برنامه ای با سیاست پیچیده خواهد شد. برنامه آریان ریشه در فرانسه دارد در حالی که ریشه وگا در ایتالیا است. آلمان ، بدون سابقه موشک های خود در دوران اتحادیه اروپا ، با این وجود چندین شرکت پرتاب کننده کوچک امیدوار کننده ، از جمله Rocket Factory Augsburg ، دارد و ممکن است به جای حمایت مالی از یک رویکرد نهادی ، به دنبال تقویت رقابت خصوصی باش


چاپ