چین بزرگترین تونل بادی موجود در صنعت هوانوردی را ساخت!

چین بلاخره از پروژه محرمانه خود یعنی ساخت بزرگترین تونل بادی جهان، پرده برداری کرد.

تونل باد هواپیمای چین

چین بلاخره بعد از 16 سال مخفی کاری توانست پروژه ساخت بزرگترین تونل بادی جهان را به پایان برساند. این دستاورد می تواند انقلابی در صنعت هوانوردی ایجاد کند. پکن در طول این مدت موفق شد 18 تونل بادی بزرگ در سراسر کشور احداث کند. این تعداد از تونل بادی با مجموع زیرساخت های ایالات متحده و اروپا برابری می کند. طبق مقاله ای که امروز در مجله چینی Acta Aerodynamica Sinica منتشر شد، این کشور کمونیستی پروژه ساخت این 18 تونل را از سال 2007 آغاز کرد. این آزمایشگاه پیشرفته به مهندسان و دانشمندان امکان انجام آزمایش های مهمی را در زمینه توسعه ساخت هواپیماهای مسافربری می دهد. چین با کمک این فناوری می تواند با شرکت های پیشرو در زمینه ساخت هواپیمای مسافربری مانند بوئینگ و ایرباس رقابت کند.

همیشه مقامات اروپایی و آمریکایی چین را متهم به کپی رایت در عرصه هواپیماهای غیرنظامی می کردند. ولی این کشور آسیایی بلاخره توانست از رقبای خود سبقت بگیرد. تونل بادی ایالات متحده و اروپا زیر 5 متر است اما، چهار تونل از 18 تونل چین بیش از 8 متر عمق دارد. اما چرا فناوری ساخت تونل بادی برای کشورهای غربی تا این اندازه اهمیت دارد؟!
تونل بادی اجازه انجام آزمایش بخش های مختلف یک هواپیما مانند جمله آیرودینامیک، شرایط عملیاتی شدید، یخ، لرزش، نویز و سیستم‌های کنترل پرواز را به سازندگان آن می دهد. یکی از خروجی های این تونل، هواپیمای مسافربری C919 است که می تواند به راحتی از رقبایی مانند بوئینگ 737 و ایرباس A320 پیشی بگیرد. هواپیمای C919 با داشتن فضای داخلی جادارتر، آیرودینامیک کششی کمتر و صدای کم کابین در طول سفر توانست توانایی خود را از نظر عملکرد و کارایی ثابت کند. علاوه بر همه این موارد، طبق گفته رسانه های دولتی چین این هواپیما از لحاظ عملیاتی نیز 10 درصد کمتر از رقبای غربی خود به سوخت نیاز دارد.

البته C919 هنوز در مراحل ابتدایی تجاری سازی است اما با این حال یک دستاورد مهم برای چین در زمینه فناوری محسوب می شود. کلیه مراحل ساخت این هواپیما با استفاده از تونل های باد چین انجام شد. هواپیمای 919 سی طبق گفته مهندس ارشد وو جونچیانگ به عنوان یک "پیشرفت فناوری اساسی و اصلی" در جهان غیرغربی است. فناوری جدید محدود به صنعت هوانوردی نمی شود و می تواند به جاه‌طلبی‌های چین اضافه ‌کند. به عقیده کارشناسان، پکن می تواند از این فناوری برای تغییر جریان بازی سیاسی در روابط خود با غرب استفاده کند.
چین در دهه ۱۹۸۰، پروژه هواپیمای مسافربری Y-10 را متوقف کرد. منتقدان این تصمیم معتقد بودند که چین باید از فناوری‌های غربی استفاده کند. اما اکنون، چین با تولید C919 نشان داد که به نوآوری مستقل خود متعهد است.محیا نمودن زیرساخت‌های گسترده برای تولید C919، نشان‌دهنده عزم چین برای دستیابی به پیشرفت در رقابت قدرت‌های بزرگ است. این تلاش نشان می‌دهد که چین قصد دارد در صنعت هوایی جهان به جایگاهی پیشرو تبدیل شود. تغییرات سیاست چین در زمینه تولید هواپیما، نشان‌دهنده تحولات مهمی در روابط چین و غرب است. چین، دیگر به دنبال خرید محصولات غربی نیست. بلکه، قصد دارد با تولید محصولات خود، به استقلال و قدرت بیشتری دست پیدا کند.

سازندگان چینی تونل باد در دو دهه گذشته با غلبه بر مشکلات فراوان در زمینه فناوری توانستند یک سیستم فناوری تحقیق و توسعه هواپیمای بزرگ با حقوق مالکیت معنوی کاملاً مستقل ایجاد کنند. هدف بعدی چین ارائه پشتیبانی بهتر از الزامات رادارگریز آیرودینامیکی، طرح بال پرواز و طرح فیوژن بدنه بال است. مجموعه تونل باد به نمادی از عزم کشور چین برای پیشروی در فناوری‌های پیشرفته هوانوردی چه در زمینه غیرنظامی و نظامی تبدیل شده است.


چاپ