معاون علمی رئیس جمهور: ایران هواپیمای تجاری-ملی می سازد!

معاون علمی ریاست جمهوری با انتخاب مدیر پروژه «هواپیمای تجاری-ملی»، فاز اجرایی این طرح را آغاز کرد.

هواپیمای ایرانی

مدیر پروژه هواپیمای تجاری-مالی وظیفه دارد برای ایجاد ظرفیت و افزایش سهم شرکت های دانش بنیان فعال در صنعت هوانوردی از اقتصاد کشور؛ برنامه ریزی های لازم را انجام دهد. با حکم روح‌الله دهقانی، حسین شکری به عنوان مدیر پروژه سکان هدایت این پروژه ملی را به عهده گرفت.

این حکم به پیشنهاد معاون توسعه اقتصاد دانش بنیان صادر شد و در متن آن آمده است:« با این حکم جنابعالی را به عنوان مدیر برنامه ملی ساخت هواپیمای تجاری منصوب می‌کنم. با توجه به اهداف اصلی این معاونت و لزوم برنامه ریزی در ارتقاء جایگاه کشور، مأموریت‌های ویژه‌ای در تعامل با این معاونت برای جنابعالی به شرح ذیل تعریف شده است:

«ایفای نقش حداکثری در توسعه زیست بوم نوآوری و فناوری، ایجاد ظرفیت و برنامه‌ریزی برای ارتقای سهم اقتصاد دانش‌بنیان در صنعت ساخت هواپیماهای تجاری، هماهنگی و تعامل کامل با ستادهای مرتبط و دیگر ارکان معاونت، توسعه بازار به واسطه توسعه زنجیره تامین ساخت هواپیمای تجاری با رویکرد اقتصادی، بهره‌گیری از ظرفیت متخصصان داخلی، ارائه برنامه با هدف تشکیل گروه های تخصصی جهت توسعه همکاری‌های اقتصاد محور با حضور کلیه دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط دولتی و بازیگران بخش خصوصی، تعیین اهداف بلند مدت برای استفاده حداکثری از توان و زیر ساخت‌های موجود کشور، جلوگیری از اقدامات موازی در دستگاه های دیگر، تعریف و پیاده‌سازی پروژه‌های اقتصاد محور در حوزه ساخت هواپیمای تجاری با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، افزایش مشارکت نخبگان در شناسایی مشکلات حاکم بر صنعت ساخت هواپیماهای تجاری، جلب مشارکت بخش خصوصی و دولتی در حوزه ساخت هواپیما به خصوص شرکت های هواپیمایی؛ از اهداف این ماموریت محسوب می شود.»

شکری فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد در رشته هوا-فضا از دانشگاه صنعتی شریف می باشد. از سوابق حرفه ای او می توان به «ریاست گروه هوایی مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری»، «مشاور معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی»، «کارشناس گروه هوایی مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری» و «کارشناس مرکز تحقیقات شرکت ایران خودرو» اشاره کرد.

کارشناسان صنعت هوانوردی معتقدند کشور برای ساخت هواپیما به تکنولوژی بالایی نیاز دارد که با وجود، تحریم های شدید در شرایط فعلی امکان پذیر نیست. کشورهای زیادی نیز قبل از این سعی داشتند تکنولوژی ساخت هواپیما را بومی سازی کنند اما موفق نشدند.


چاپ