همکاری ناسا و بوئینگ برای ساخت یک هواپیمای مسافربری سبز

ناسا و بوئینگ قصد دارند به منظور کاهش گازهای گلخانه ای، یک هواپیمای سبز بسازند. در صورت موفقیت این پروژه، خطوط هوایی ایالات متحده به هواپیماهای سبز مجهز خواهند شد.

هواپیماهای سبز

براساس گزارش ساینس دایرکت؛ ناسا روز چهارشنبه گذشته اعلام کرد برای ساخت نمایشگر پرواز پایدار بوئینگ، یک پاداش در نظر گرفته است. این فناوری می تواند به صورت بالقوه در ساخت هواپیماهای سبز مورد استفاده قرار بگیرد. هواپیماهای سبز، نسل جدید خطوط هوایی آمریکا خواهد بود.
بوئینگ با آژانس فضایی ایالات متحده برای ساخت، آزمایش و پرواز یک هواپیمای مسافربری جدید توافق کردند. آژانس فضایی می خواهد برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای از این نوع هواپیماها در خطوط هوایی آمریکا استفاده کند.

طبق این توافق ناسا در طول هفت سال، مبلغ 425 میلیون دلار برای ساخت آن سرمایه گذاری خواهد کرد. مابقی بودجه مورد نیاز که حدود 725 میلیون دلار است توسط بوئینگ و شرکای آن تامین می شود. البته آژانس متعهد شد امکانات فنی مورد نیاز و متخصصان خود را در اختیار این پروژه قرار دهد.
Nasa همیشه جلوتر از زمان حرکت کرده است. با انجام این پروژه نیز قصد دارد دوباره صنعت هوانوردی را متحول کند. بیل نلسون، مدیر ناسا گفت:" این در DNA ما وجود دارد. هدف ما این است که همکاری ناسا با بوئینگ بتواند منجر به ساخت نسل بعدی هواپیماهای مسافربری - تجاری شود. هواپیماهایی که سوخت کمتری مصرف کنند و با محیط زیست هم سازگار هستند. اگر موفق شویم، هواپیماهای جدید در دهه 2030 به بهره برداری خواهند رسید. »

مدیر ناسا
هواپیماهای تک راهرو یا همان هواپیماهای باریک بخش عمده ای از ناوگان خطوط هوایی را تشکیل می دهند. این هواپیماها به دلیل استفاده زیاد، نصف گازهای گلخانه ای جهان را تولید می کنند. ناسا قصد دارد تا اواخر دهه 2020 آزمایش این پروژه را تکمیل کند و زودتر آن را به فاز بهره برداری برساند.

نمایشگر پرواز پایدار به ایالات متحده کمک می کند تا سال 2050 انتشار کربن خالص در صنعت هوانوردی را به صفر برساند. این یکی از اهداف زیست محیطی کاخ سفید اعلام شده است.

بعد از ساخت نمایشگر پرواز پایدار، بوئینگ و تیم فنی آن با ناسا برای توسعه و آزمایش پرواز یک هواپیمای نمایشگر خرپایی پرانتز ترنسونیک در مقیاس بزرگ تر همکاری خواهند کرد.

بال خرپایی ترانسونیک یعنی یک هواپیما با بال‌های بسیار بلند و نازک که توسط پایه های مورب تثبیت شده اند. این هواپیما با توجه به طراحی که دارد می تواند کشش کمتری ایجاد کند و در نتیجه سوخت کمتری مصرف کند. بنابراین، بسیار کارآمدتر از یک هواپیمای معمولی است.


چاپ