اولین تصاویر از پرواز پهپاد شاهد ۱۴۹ منتشر شد

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اولین تصاویر از پهباد شاهد 149 را در حین پرواز منتشر کرد.

پهباد غزه

براساس گزارش خبرگزاری مشرق نیوز؛ پهباد شاهد 149 یکی از پهبادهایی است که به دست توانمند متخصصان هوا و فضای سپاه پاسداران ساخته شد. شاهد 149 بالی به طول 21 متر دارد و می تواند با محموله های نیم تنی مدت 35 ساعت در آسمان پرواز کند. شاهد 149 به پهباد "غزه" نیز معروف است. از نقاط قوت آن می توان به امکان تصویربرداری و ارسال آن، برد پروازی و سقف ارتفاع بالا، بدنه بزرگ و توان بالا در حمل سلاح اشاره کرد.

مشخصات پهباد غزه یا شاهد ۱۴۹

پهپاد ۱۴۹ برای اولین بار در اواخر اردیبهشت ۱۴۰۰ توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران رونمایی شد. وزن این پهپاد غول پیکر ایرانی به ۳.۱ تن می رسد بنابراین، یک پهپاد فوق سنگین محسوب می شود. شاهد ۱۴۹ می تواند تا حداکثر ارتفاع ۳۵,۰۰۰ پا پرواز کند که حدود ۱۰.۵ کیلومتر می شود. پهپاد غزه قادر است تا نیم تن بمب یا موشک حمل کند و سرعت پرواز آن نیز به حداکثر ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت می رسد. این پهباد می تواند به صورت مداوم تا 35 ساعت در هوا بماند.

برد پهپاد حدود ۲,۰۰۰ کیلومتر اعلام شده است اما احتمال دارد برد آن بیشتر از این عدد باشد و به ۶,۰۰۰ تا ۷,۰۰۰ کیلومتر برسد. خبرگزاری تسنیم شعاع عملیاتی پهپاد را ۴,۰۰۰ کیلومتر اعلام کرد. موتور غزه از نوع توربوپراپ است و در آن از هیچ موتورپیستونی و دورانی استفاده نشده است. این موتور به علت توربین های گازی که دارد بازدهی بیشتری و سرعت بالاتر در ارتفاعات بالا خواهد داشت.

پهباد غزه که توسط متخصصان شرکت هسا ساخته شده است از طریق رادار SAR با ارسال امواج رادیویی از سطح زمین استفاده نقشه برداری می کند. رادار در بخش میانی پهباد قرار گرفته است و از آن برای عملیات های شناسایی استفاده می شود. غزه با توجه به طول و قدرتی که دارد می تواند تا 13 بمب یا موشک را حمل کند. این پهباد قابل ردیابی نیست و به همین علت می تواند در جنگ های الکترونیک و نظامی کاربرد زیادی داشته باشد. علاوه بر این، به دوربین های حرارتی مجهز است و در عملیات شناسایی محدودیت زمانی ندارد. به عبارت دیگر، قادر است عملیات را هم در طول روز یا در طول شب برگزار کند.

 


چاپ