پهباد VT-Naut اولین هواپیمای بدون سرنشین بال ثابت در جهان!

پهباد عمود پرواز جدید VT-Naut می تواند با بال های ثابت در جهت عمودی و افقی پرواز کند.

پهباد بال ثابت

شرکت Aeromao به تازگی از جدیدترین پهباد VT-Naut رونمایی کرد. این پهباد برخلاف پهبادهای دیگر بالهای ثابتی دارد و می تواند در خشکی و دریا به عملیات بپردازد. پهبادهای VT-Naut در واقع اولین پهباد بال ثابت در جهان هستند که قابلیت عمود پرواز دارند.

ویژگی طراحی آیرودینامیکی، بدون قطعات اضافی، وزن سبک باعث می شود هواپمیای بدون سرنشین بتواند در عملیات ها کارآمدتر عمل کند. این هواپیما، یک پهپاد پیشرفته VTOSL (برخاست عمودی و فرود کوتاه) است که بهترین عملکرد را با ترکیب بال ثابت و فناوری عمود پرواز ارائه می دهد. از هواپیمای بدون سرنشین شرکت Aeromao می توان در زمینه های مختلف از نقشه برداری گرفته تا کشاورزی استفاده کرد.

شرکت سازنده در وب سایت رسمی خود اعلام کرد:"هواپیمای VT-Naut اولین هواپیمای بدون سرنشین بال ثابت با قابلیت برخاست عمودی در جهان است."
طراحی آیرودینامیکی پهباد به آن اجازه می دهد بدون نیاز به مکانیزم های شیب، بوم اضافی یا موتورهای اضافی برای پرواز عمودی، به سرعت و به راحتی پرواز کند. اما منظور از "مکانیزم های شیب، بوم اضافی یا موتورهای اضافی" چیست؟

  • مکانیزم های شیب به هواپیما اجازه می دهند برای تغییر جهت، بال های خود را به طرفین حرکت دهند. این قطعات می توانند پیچیده و سنگین باشند و در صورت خرابی باعث سقوط هواپیما خواهند شد.
  • بوم اضافی قطعاتی هستند که در هواپیما برای حمل بار یا تجهیزات اضافی استفاده می شوند. اگر نقصی در این قطعات ایجاد شود، هواپیما سقوط می کند.
  • موتورهای اضافی معمولا برای پرواز عمودی استفاده می شوند. این موتورها می توانند پیچیده و سنگین هستند و در صورت خرابی می توانند باعث سقوط هواپیما شوند.

در مجموع هواپیمای VT-Naut فاقد این قطعات اضافی است و بنابراین کارایی و قابلیت اطمینان آن نسبت به پهبادهای دیگر بیشتر است.

طراحی کارآمد

هواپیماهای بدون سرنشین با بال ثابت VT-Naut می توانند در فضاهای کوچک فرود بیایند، اما ساخت آنها هزینه بالایی دارد. بیشتر هواپیماهای بدون سرنشین چند روتور VTOL برای پرواز عمود برخاست و افقی دارند که از مکانیزم های پیچیده ای برای تغییر زاویه روتور استفاده می کنند. این مکانیزم ها معمولاً شامل مجموعه ای از بازوها، چرخ دنده ها و سایر اجزای مکانیکی هستند که به روتورها اجازه می دهند در زوایای مختلف حرکت کند. این ویژگی به هواپیما کمک می کند تا نیروی پیشران لازم را برای پرواز در هر جهت فراهم کند. این کار هزینه تمام شده تولید این هواپیماها را به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد و از تعداد بیشتری از اجزای مکانیکی استفاده می کند که مستعد خرابی هستند.

پهباد بال ثابت اجزا

شرکت Aeromao یش از دو دهه است که در زمینه نقشه برداری با پهپاد فعالیت می کند. آنها معتقدند که در بیش از 85 درصد موارد فضای کافی برای فرود و پرواز یک پهپاد بال ثابت وجود دارد. این شرکت در هفت کشور مختلف جهان از جمله ایالات متحده، اروپا، آسیا و آمریکای جنوبی عملیات نقشه برداری انجام می دهد. در طول این سالها، Aeromao هزاران ساعت تجربه پرواز با پهپادهای بال ثابت را کسب کرده است.

فرود مقرون به صرفه

پهباد VT-Naut حدود 3700 گرم وزن و 2 متر ارتفاع دارد. این پهباد سبک وزن برای کار در شرایط سخت طراحی شده است. این پهپاد می تواند تا 90 دقیقه پرواز کند و برد آن به 30 کیلومتر برسد. بدنه آن به علت استفاده از مواد EPP بسیار مقاوم و جمع و جور طراحی شده است. مواد EPP باعث می شود که بدنه پس از ضربه دوباره به حالت اولیه خود بازگردد و از هر گونه خم شدن یا ترک خوردن جلوگیری می کند.

پهباد بال ثابت روی آب

پهبادهای VT Naut دوزیست هستند یعنی هم می توانند روی سطح آب(حتی آب های شور) فرود بیایند هم در در سطح خشکی. طراحی آن به گونه ای است که از باد برای کوتاه کردن زمان فرود استفاده می کند. باد در هنگام برخاستن از باند پرواز، مشکلی ایجاد نمی کند اما سازندگان آن توصیه می کنند مشتریان بهتراست پروازها را در سرعت باد کمتر از 35 کیلومتر در ساعت انجام دهند.

VT-Naut می تواند از چندین دوربین مختلف به صورت همزمان برای کارهایی مانند نقشه برداری، نظارت و سنجش چند طیفی استفاده کند. حداکثر وضوح تصویر آنها 61 مگاپیکسل است. این پهباد در دو نسخه عرضه می شود : یک نسخه آبی خاکی و یک نسخه استاندارد. نسخه آبی خاکی آن 11120 دلار و نسخه استاندارد آن 8135 دلار قیمت دارد.


چاپ