گوشی های پیکسل10 گوگل به پردازنده Tensor G5 مجهز می شوند!

گوگل قصد دارد در گوشی های سری پیکسل10 به جای پردازنده اگزینوس، از تراشه Tensor G5 استفاده کند.

گوگل تنسور G5

گوگل در ماه ژانویه اعلام کرد که قصد دارد از تراشه اختصاصی خود یعنی Tensor G5 به عنوان اولین پردازنده کاربردی (AP) در گوشی های پیکسل استفاده کند. اما مدتی بعد از انتشار این خبر مشخص شد که این تراشه تا سال 2025 آماده عرضه نخواهد بود.

امروز وب سایت خبری Daily Economic تایوان مدعی شد که شرکت Google نسخه آزمایشی Tensor G5 را به شرکت KYEC ارسال کرد. شرکت KYEC خدماتی مانند کاوشگر ویفر، تست محصول نهایی، تست سوختن و خدمات مونتاژ را ارائه می دهد. به نظر می رسد گوگل در زمینه ساخت تراشه به پیشرفت های قابل توجهی رسیده است و به صورت جدی قصد دارد از تراشه اختصاصی خود در سری های بعدی استفاده کند.

تست اولیه این پردازنده از اواسط سال 2024 آغاز خواهد شد. به احتمال زیاد پردازنده جدید در گوشی های سری پیکسل 10 به کار گرفته می شود و گوشی های پیکسل 9 به تراشه کاربردی Tensor G4 مجهز هستند که از لحاظ عملکرد شباهت زیادی به نسخه 3G دارد که در گوشی های پیکسل8 وجود دارد. بزرگترین سازنده تراشه تایوان(TSMC) مسئولیت ساخت تراشه های 3 نانومتری Tensor G5 را بعهده دارد. نکته جالب تراشه اینجاست که گوگل تراشه های نسل بعدی خود را سفارشی سازی کرده است. این ویژگی به سازنده گوشی هوشمند امکان می دهد ویژگی های جدیدی که به صورت انحصاری برای گوشی های پیکسل ساخته شده اند، ارائه دهد.

تراشه 3 نانومتری TSMC نسبت به تراشه های 4 و5 نانومتری قبلی که در Tensorاستفاده می شد، کارآمدتر هستند. این تراشه با نام رمز "Laguna" شناخته می شود و TSMC قصد دارد از فناوری بسته بندی پیشرفته مشابه اپل در آن استفاده کند که به قطعات اجازه می دهد نازک تر و از لحاظ انرژی کارآمدتر باشند. این کار می تواند به بهبود عمر باتری گوشی های Pixel کمک کند و به نفع کاربران خواهد بود. یکی از مدیران سابق بخش ساخت تراشه گوگل جولای گذشته گفته بود که گوگل هنوز مطمئن نیست برای ساخت تراشه اختصاصی خود بودجه ای اختصاص دهد. علت تردید مدیران گوگل هم به این خاطر است که شرکت نتوانست درآمد چندانی از بخش فروش گوشی های پیکسل به دست بیاورد. Google با کمبود بودجه شدیدی مواجه است و برای مهار این مشکل، مجبور به اخراج کارکنان بخش تبلیغات شد.

بهرحال گوگل به این واقعیت رسید که باید تغییراتی در تراشه گوشی های پیکسل بعدی ایجاد کند. خریداران پیکسل که به استفاده از فناوری هوش مصنوعی در گوشی های هوشمند علاقه مند هستند، به احتمال زیاد از خرید گوشی های سری پیکسل 9 منصرف خواهند شد. مگر اینکه گوگل بخواهد ویژگی های جذاب تری برای رقابت با گوشی های سامسونگ ارائه دهد. اگر قصد خرید گوشی پیکسل9 را دارید توصیه می کنیم دست نگه دارید و تا عرضه گوشی های پیکسل10 منتظر بمانید.


چاپ