اپل محدودیت های اپ استور را بر می دارد؟!!

آخرین نسخه آزمایشی iOS17.2 نشان می دهد که کاربران گوشی های آیفون در آینده نزدیک می توانند برنامه های جانبی خود را از فروشگاه های شخص ثالثی به جز اپ استور نصب کنند.

اپ استور

گوشی های اندروید برای نصب برنامه های جانبی معمولا محدودیتی ندارند. کاربران می توانند به راحتی برنامه های مورد نظر خود را از پلتفرم های شخص ثالث دانلود و نصب کنند. اما کاربران آیفون چنین دسترسی ندارند. اپل فقط به آنها اجازه نصب برنامه هایی را می دهد که در اپ استور وجود دارد. شرکت کوپرتینویی علت چنین تصمیمی را نگرانی های امنیتی عنوان کرده است.

اما با قوانین جدید ضد انحصاری سازنده آیفون را مجبور می کند که از تصمیم خود عقب نشینی کند. Apple به تازگی آخرین نسخه بتای iOS 17.2 را در هفته جاری منتشر کرد. در این بسته، یک سوپرایز جذاب برای کاربران گوشی های آیفون وجود دارد. براساس گزارش 9to5Mac یک کد دسته بندی جدید تحت عنوان «توزیع برنامه مدیریت شده» در کد برنامه نسخه بتا دیده می شود که نشان می دهد اپل در حال برنامه ریزی برای افزودن قابلیت دانلود برنامه های جانبی در تمامی اکوسیستم خود می باشد. به زبان ساده تر، این شرکت قصد دارد به تمامی دستگاه های خود اجازه دانلود و نصب برنامه از فروشگاه های شخص ثالث را بدهد.

با انتشار کد برنامه، ابتدا توسعه دهندگان فکر می کردند که این API می تواند مربوط به بهبود قابلیت MDM (مدیریت دستگاه موبایل) برای نصب برنامه های سازمانی باشد. اما، با بررسی های بیشتر مشخص شد که این کد مربوط به MDM نمی تواند باشد زیرا، آیفون ها قبلا این ویژگی را دریافت کرده بودند. از طرف دیگر، API جدید به یک قفلی مجهز است که مربوط به منطقه خاصی می شود.

فعال کردن برنامه های جانبی در کشورهای خاص طبق مقررات محلی ضروری است. نتایج ارزیابی برنامه نویسان نشان داد که این API یک پسوند خاص و کنترل‌های اساسی برای دانلود، نصب و به‌روزرسانی برنامه‌ها از منابع خارجی دارد که در سیستم تعریف شده است و به برنامه‌های دیگر اجازه می‌دهد تا از این نوع پسوند استفاده کنند. این API استفاده نشده می تواند به برنامه‌های شخص ثالث اجازه دهد تا برنامه‌های مورد علاقه خود را روی گوشی آیفون نصب کنند.


چاپ