توشيبا به سه شركت تقسيم مي شود

بخش انرژی و زیرساخت توشیبا یک شرکت خواهد بود در حالی که کسب و کار دستگاه و ذخیره سازی آن شرکت دیگری را تشکیل خواهد داد.

توشیبای ژاپن روز جمعه برنامه‌هایی را برای تقسیم به سه شرکت مستقل، با هدف راضی کردن سهامداران فعالی که پس از سال‌ها رسوایی خواستار یک بازنگری اساسی هستند، تشریح کرد.
این حرکت بازتاب تغییر شرکت همکار صنعتی جنرال الکتریک است و باعث می‌شود توشیبا کسب‌وکارهای اصلی را از بین ببرد - بخش‌های انرژی و زیرساخت‌های آن در یک شرکت مستقر خواهند شد در حالی که کسب‌وکارهای دستگاه و ذخیره‌سازی آن ستون فقرات شرکت دیگری را تشکیل می‌دهند.
سومین شرکت سهام توشیبا در شرکت کیوکسیا و سایر دارایی‌های تراشه‌های حافظه فلش را مدیریت می‌کند.
منابع آگاه گفته اند که این طرح که حاصل یک بررسی استراتژیک پنج ماهه است که پس از یک رسوایی بسیار مخرب حاکمیت شرکتی انجام شده است. تا حدی با هدف تشویق سهامداران فعال به خروج از این موضوع انجام شده است.
این تعمیرات اساسی پس از بسته شدن بازارهای ژاپن اعلام شد. سهام این شرکت در فهرست فرانکفورت در روز جمعه 4 درصد کاهش یافت که نشان دهنده ناامیدی سرمایه گذاران از این طرح بود.
جدایی با درخواست برخی سهامداران مبنی بر خصوصی شدن توشیبا مغایرت دارد. کمیته بررسی استراتژیک آن گفت، با این حال، این گزینه نگرانی‌هایی را در مورد تأثیر آن بر کسب‌وکار و حفظ کارکنان ایجاد کرده است.
شرکت‌های سهام خصوصی همچنین نگرانی‌های خود را در مورد تکمیل یک معامله به دلیل تضاد احتمالی با قانون امنیت ملی ژاپن و مخالفت بالقوه تنظیم‌کننده‌های ضد انحصار ابراز کرده‌اند.
ساتوشی سوناکاوا، مدیر اجرایی، در یک کنفرانس خبری گفت: «پس از بحث‌های فراوان، به این نتیجه رسیدیم که این سازماندهی مجدد استراتژیک بهترین گزینه است.
او افزود که توشیبا که امیدوار است تعمیرات اساسی را در دو سال آینده به پایان برساند، بدون توجه به حضور سهامداران فعال، گزینه انشعاب را انتخاب می‌کرد و وزارت بازرگانی قدرتمند ژاپن هیچ اعتراضی به این طرح ابراز نکرده بود.
یکی از مدیران سبد سهام در یک صندوق فعال با سهام توشیبا گفت که این طرح ناامیدکننده است و بعید است در مجمع عمومی فوق العاده EGM) ) که شرکت ژاپنی قصد دارد تا مارس (اسفند) آینده برگزار کند، رای داده نشود.
گفت: "فعالان در حال حاضر دو گزینه دارند - شما می توانید بفروشید و بروید و بعد از دو سال برگردید یا می توانید سهام بیشتری بخرید و در EGM با این موضوع مبارزه کنید. من می روم و به این فکر می کنم که چه کاری انجام دهم." مدیر پورتفولیوی که از معرفی شدن خودداری کرد.
به عنوان بخشی از تعمیرات اساسی، توشیبا قصد دارد در دو سال مالی آینده حدود 100 میلیارد ین (تقریبا 6530 کرور) به سهامداران بازگرداند.

toshiba reuters 1636438933035

همچنین اعلام کرد که قصد دارد سهام خود را در کیوکسیا "پول" کند و درآمد خالص را در اسرع وقت به طور کامل به سهامداران برگرداند. اما در مورد اینکه آیا این بدان معناست که هنوز مشتاق IPO است یا گزینه‌های دیگری را بررسی می‌کند توضیحی ارائه نکرد.
سایر دارایی‌هایی که همچنان در اختیار توشیبا قرار می‌گیرد شامل سهام آن در شرکت Toshiba Tec، سازنده سیستم‌های اطلاعات چاپ و خرده‌فروشی است.
منابع سهامدار پیش از اعلام رسمی این طرح گفتند که برخی از سرمایه گذاران توشیبا متقاعد نشده اند که جدایی این شرکت ارزش ایجاد کند.
فومیو ماتسوموتو، استراتژیست ارشد در Okasan Securities می گوید: «اگر ارزش گذاری یک کسب و کار بسیار رقابتی توسط سایر مشاغل مانع شود، تقسیم بندی منطقی به نظر می رسد.
اما اگر چنین کسب و کاری وجود نداشته باشد، فروپاشی سه شرکت سایز متوسط ضعیف ایجاد می کند."
این شرکت که زمانی 146 سال قدمت داشت، از زمان یک رسوایی حسابداری در سال 2015، از بحرانی به بحران دیگر سرازیر شد. دو سال بعد، 5.4 میلیارد دلار (تقریبا 40190 کرور روپیه) تزریق نقدینگی از بیش از 30 سرمایه گذار خارجی را به دست آورد که به جلوگیری از خطرات مالی کمک کرد. حذف از بورس اما سهامداران فعالی از جمله الیوت مدیریت، ثالث پوینت و فارالون را به همراه آورد.
تنش بین مدیریت توشیبا و سهامداران خارج از کشور از آن زمان به بعد بر سرفصل های خبرها غالب شده است و در ماه ژوئن، تحقیقات انفجاری به سفارش سهامداران به این نتیجه رسید که توشیبا با وزارت بازرگانی ژاپن تبانی کرده است تا از نفوذ سرمایه گذاران در مجمع سهامداران سال گذشته جلوگیری کند.
اوایل روز جمعه، توشیبا گزارشی را منتشر کرد که به طور جداگانه سفارش داده شده بود که نشان می‌داد مدیران اجرایی از جمله مدیرعامل سابقش رفتار غیراخلاقی اما نه غیرقانونی داشته‌اند.
به این نتیجه رسید که توشیبا بیش از حد به وزارت بازرگانی وابسته است، و اضافه کرد که مشکلات ناشی از "احتیاط بیش از حد در قبال صندوق های سرمایه گذاری خارجی" و "عدم تمایلش برای ایجاد یک رابطه سالم با آنها" است.
توشیبا که پس از رکود ناشی از همه‌گیری کووید-19 بهبود یافت، سود عملیاتی سه‌ماهه دوم را تقریباً دو برابر کرد و به 30.4 میلیارد ین (تقریباً 1985 کرور) رسید.


های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید


چاپ