سنجش‌های آزمایشگاهی ممکن است نانوپزشکی را بهبود بخشد

واکسن‌های{Messenger RNA} (mRNA) در حوزه نانوپزشکی نمونه بارز و امیدبخش به حساب می آیند.

هرچندکه در طراحی و کاربرد نانوذرات ها، به عنوان یک وسایل حمل و نقل کارآمد برای بیوداروهایی که حاوی اسید نوکلئیک یا مواد دارویی پروتئینی هستند ، متاسفانه پیشرفت بسیار کند صورت می گیرد.
یکی از موانع اخیر در تحقیقات تحویل دارو، همبستگی ضعیف مشاهده شده بین عملکرد invitro (خارج از یک موجود زنده) و invivo (در داخل یک موجود زنده) است.این مشکل در ابتدا تا زمانی که در کشت سلولی استاندارد بر روی یک نانو که حامل دارو بود آزمایش نگردیده بود ، مشخص نشده بود
البته قابل ذکر است، با مطالعات پیشرفته فارماکولوژیک { داروشناسی یا فارماکولوژی} که در موش‌ها یا بیماران انسانی ظاهر می‌شود، قابلیت اطمینان و اعتبار پایین آزمایش کشت سلولی برای کاربردهای درمانی آشکار می‌شود.
هنگامی که نانوذرات به صورت داخلی اعمال می شوند، با موانع متعددی مواجه می شوند که با شرایط آزمایشگاهی متفاوت است، مانند زمانی که با اجزای خون برخورد می کنند.

shutterstock 668814349

نانوذرات معمولاً توسط یک چندلایه بیومولکولی (تاج پروتئینی) پوشیده می‌شوند که خواص فیزیک وشیمیایی، فارماکوکینتیک و مشخصات سمیت نانوذرات { سمیت نانوذرات، ناشی از تعامل خصوصیات فیزیولوژیکی ذرات نانومتری با سلول‌های بدن است }را تغییر می‌دهد.
در بررسی های بیوفیزیک، محققان آلمانی توصیفی پیشرفته از تاج پروتئینی تشکیل شده در اطراف نانوذرات و تأثیر آن بر خواص فیزیک وشیمیایی و بیولوژیکی این نانوذرات ارائه می دهند.
سیمون برگر از دانشگاه مونیخ، می‌گوید: «هنگام پیش‌بینی عملکرد invivo (در داخل یک موجود زنده) )از داده‌های آزمایشگاهی، توصیه می‌شود چندین روش توصیفی تحلیلی و بیولوژیکی را با هم ترکیب کنید تا بینش دقیق‌تری در مورد ویژگی‌ها و رفتار invivo نانوذرات به دست آورید. »انتخاب همبستگی های سیال زیستی ( سرم، پلاسما، یا خون کامل، و منشأ حیوانی) و ایجاد پروتکل‌های استاندارد شده برای مطالعات پیش بالینی منسجم‌تر، قوی‌تر و جامع‌تر برای استخراج ساختار و فعالیت شرایط invitro (خارج از یک موجود زنده) و invivo (در داخل یک موجود زنده) اهمیت زیادی دارد.
به گفته محققان دانش به‌دست‌آمده در مورد تشکیل پروتئین کرونا می‌تواند برای بهینه‌سازی حامل‌ها برای کاربردهای نانو پزشکی مورد استفاده قرار گیرد.
همچنین محققان خاطرنشان می کنند که اطلاعاتی مانند توزیع زیستی در داخل بدن و اثرات خارج از هدف را نمی توان از آزمایش های موجود در آزمایشگاه ها به دست آورد. اما روش‌های جدید غربالگری با کارایی بالا مانند سیستم بارکدینگ می‌توانند تحقیقات invivo را مؤثرتر، اقتصادی‌تر و اخلاقی‌تر کنند.
برخی ابهامات در مورد قابلیت ترجمه از حیوانات کوچک به بزرگ و انسان وجود دارد، اما بیوانفورماتیک{ بیوانفورماتیک دانش استفاده از علوم رایانه و آمار و احتمالات در شاخه زیست‌شناسی مولکولی است.} می تواند به شناسایی بهترین مدل های حیوانی برای بیماری های خاص کمک کند.
محققان آلمانی میگویند: «جایگزین‌های مدل‌های حیوانی، مانند فناوری میکروسیال یا پیش‌بینی‌های محاسباتی، ممکن است استراتژی‌های امیدوارکننده‌ای برای جایگزینی مطالعات حیوانی در آینده باشند.»
های فن تک لازم می دانند در اینجا توضیحی در ارتباط با میکروسیال برای خواننده های خود ارائه دهد، میکروسیالی حوزه‌ای است که زندگی ما را باخود درگیر کرده است به طوری که در صنعت، زیست شناسی پزشکی و سایره حوزه‌ها کابرد دارد. در تحقیقات علمی، میکروسیالات می‌توانند داروها، مواد مغذی یا هر مایعی را به قسمت‌های بسیار خاصی از ارگانیسم به‌منظور شبیه‌سازی دقیق‌تر فرآیند‌های زیستی هدایت کنند. بسیاری از تراشه‌های ژنتیکی میکروسیالی قدرت توالی‌یابی سریع ژنوم انسان را فراهم می‌کنند و آزمایش‌های DNA شخصی را به واقعیت تبدیل می‌کند. هیچ یک از این‌ها بدون وجود میکروسیال امکان‌پذیر نبود.
در پایان محققان بر این باورند که؛ نانوپزشکی پتانسیل زیادی برای متحول کردن چشم‌انداز درمانی با طیف وسیعی از کاربردها مانند واکسن‌های سرطان/ایمونوتراپی یا درمان اختلالات ژنتیکی دارا می باشد . همپنین با سنجش‌های آزمایشگاهی مناسب و پیش‌بینی‌کننده‌تر، خط لوله بالینی کارآمدتر، سریع‌تر و اقتصادی‌تر ممکن خواهد شد.

های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید


چاپ