چالش جدید اسرائیل: استفاده حماس از رمز ارز Tron برای تامین مالی

اسرائیل قصد دارد با ادامه جنگ غزه، نیروهای فلسطینی را از لحاظ اقتصادی و سیاسی تحت فشار قرار دهند تا مجبور به تسلیم شوند. اما، به نظر می رسد حماس راه فرار را پیدا کرده است.

رمز ارز ترون

براساس گزارش های فن تک؛ اسرائیل در طول سال های گذشته سعی کرد با محاصره های اقتصادی از ارسال کمک کشورهای دیگر به نیروهای شبه نظامی فلسطین و لبنان جلوگیری کند. اما این گروه ها تا کنون به روش های مختلف مانند فروش نفت، قاچاق مواد مخدر و اخاذی بودجه مورد نیاز خود را تامین کردند. اما با روی کار آمدن ارزهای دیجیتال، آنها تغییر رویه دادند. در حال حاضر، آنها از ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین و ترون به دلیل ماهیت غیرمتمرکزی که دارند بیشتر استفاده می کنند. اما علت این انتخاب چیست؟!

ارزهای دیجیتال به راحتی قابل ردیابی نیستند و می‌توان به دور از چشم دولت ها، از آن‌ها برای انتقال پول بین افراد و گروه‌های مختلف استفاده کرد. ارز محبوب نیروهای شبه نظامی فلسطینی ترون است. رمز ارز ترون سرعت و قیمت کمتری نسبت به بیت کوین دارد و به همین علت بین گروه های شبه نظامی محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

اما طبق گزارش رویترز؛ سرویس‌های امنیتی اسرائیل 14 کیف پول Tron و 11 کیف پول بیت‌کوین را توقیف کردند. این روند در سال 2022 نیز ادامه داشت و در 9 ماهه اول این سال، سرویس‌های امنیتی 41 کیف پول Tron را توقیف کردند، در حالی که تعداد کیف پول های بیت کوین توقیف شده به عدد 27 رسیده بود. این آمارها نشان دهنده تمایل بیشتر حماس به استفاده از شبکه ترون برای تأمین بودجه مورد نیاز خود است.

مریگانکا پاتنیک، مدیرعامل شرکت آمریکایی فعال در حوزه بلاک چین در مورد زمان تراکنش سریع تر، کارمزدهای پایین و ثبات رمز ارز ترون می گوید: «تا قبل از این گروه های شبه نظامی از بیت کوین استفاده می کردند اما، در حال حاضر داده های ما نشان می دهد که این سازمان ها تمایل بیشتری به ترون دارند.»

مرکل ساینس معتقد است دفتر ملی مبارزه با تأمین مالی تروریسم اسرائیل (NBCTF) که مسئول چنین توقیفاتی است، بین ژوئیه 2021 تا اکتبر 2023 توانست 143 کیف پول Tron را مسدود کند که به احتمال زیاد به حماس تعلق داشت. حملات 7 اکتبر حماس به اسرائیل حدود 1200 کشته بر جای گذاشت اما، حمله اسرائیل به غزه تا امروز حدود 14000 کشته برجای گذاشت. سازمان های اطلاعاتی اسرائیل نظارت خود را روی سیستم های تامین مالی حماس تشدید کرده اند.

هیوارد وانگ، مدیر روابط عمومی شرکت Tron که در جزایر ویرجین انگلستان به ثبت رسیده است، در این مورد گفت:"همه فناوری های می توانند مورد سوء استفاده قرار بگیرند. به عنوان مثال: گروه های سودجو از دلار آمریکا برای پولشویی استفاده می کنند. بنابراین، ترون هم کنترلی روی کسانی که از این فناوری استفاده می کنند ندارد و با هیچ کدام از گروه هایی که اسرائیل ادعا می کند، ارتباطی ندارد.

طبق آمارها حدود دو سوم از توقیف های Tron که شامل 39 کیف پول می شود در سال جاری صورت گرفت. این کیف پول ها به حزب الله لبنان تعلق داشت و 26 کیف پولی که در ماه ژوئیه کشف شد متعلق به گروهک جهاد اسلامی فلسطین بود که در جنگ اخیر علیه اسرائیل به حماس پیوست. علاوه براین، 56 کیف پول ترون کشف شده در ماه مارس نیز با حماس در ارتباط بوده است. این کیف پول ها به یک حسابی در غزه به نام دبی Co. For Exchange متصل بود. البته ماجرای رمز ارزها به همین جا ختم نمی شود! چند هفته بعد از حمله 7 اکتبر، اسرائیل بزرگترین توقیف حساب های رمز ارز را انجام داد. طبق بیانیه مقامات اسرائیلی در این عملیات حدود 600 حساب مرتبط به شرکت دبی مسدود شد بدون اینکه مشخص شود آنها متعلق به کدام شبکه رمز نگاری بوده اند. اما افرادی که حساب های آنها مسدود شده بودند وجود هر ارتباط با جنبش های حماس یا جهاد اسلامی را رد کردند. این تغییر روند، چالش جدیدی را برای اسرائیل از طریق ارزهای دیجیتال ایجاد کرده است.


چاپ