استفاده از IPv6 در دستور کار کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات!!

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات کشور، بررسی طرح استفاده از IPv6 در اپراتورهای داخلی را کلید زد.

رگولاتور

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد:"طرح استفاده از استاندارد IPv6 را به‌زودی در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مطرح خواهد شد. یکی از مزایای این روش، افزایش امنیت است." پروتکل استاندارد اینترنت نسخه ششم یا همان IPv6 در واقع جدیدترین استاندارد اینترنت به حساب می آید. از این پروتکل در آدرس دهی شبکه استفاده می شود. این نسخه سال 1998 توسط گروه ویژه مهندسی اینترنت (IETF)ارائه شد و جایگزین نسخه قبلی یعنی IPv4 گردید.

IPv6 مزایای بیشتری نسبت به IPv4 دارد که عبارتند از:

• فضای آدرس بزرگتر: IPv6 از فضای آدرس 128 بیتی استفاده می کند و گنجایش حداکثر 340 بیلیون آدرس را دارد. این تعداد بسیار بیشتر از فضای آدرس دهی 32 بیتی IPv4 است. گنجایش آدرس دهی نسخه قبلی به حدود 4 میلیارد می رسد.

• امنیت بیشتر: استاندارد IPv6 از امنیت داخلی قوی تری نسبت به IPv4 برخوردار است. علت آن استفاده از رمزگذاری استاندارد اینترنت (IPsec) است که به صورت پیش فرض در IPv6 فعال است.

• عملکرد بهتر: IPv6 عملکرد بهتری نسبت به IPv4 دارد. این بهبود عملکرد مربوط به کاهش تأخیر، بهبود بهره وری پهنای باند و افزایش کارایی مسیریابی می شود.

امیر محمدزاده لاجوردی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در پاسخ به درخواست کاربری مبنی بر فعال‌شدن پروتکل IPv6 در یکی از اپراتورهای داخلی برای رفع مشکل پکت لاست و کندی سرعت اینترنت، گفت: « استفاده از IPv6 در دستور کار اپراتورها قرار گرفت و کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به زودی در این زمینه تصمیم گیری خواهد کرد.»
طبق گفته این سازمان، هم اکنون حدود یک سوم آدرس های پروتکل IPv4 در انحصار آمریکاست. با یک دو دو تا چهارتای ساده یعنی به ازای هر آمریکایی چهار آدرس IPv4 وجود دارد. اما در کشور ما سهم هر کاربر از آدرس IPv4 حدود 25 درصد است. ایران از نظر تخصیص آدرس های IPv4 در حال حاضر مقام چهارم جهان را دارد.

حدود 12 میلیون آدرس IP در کشور ما وجود دارد که این میزان معادل 0.33 درصد از سهمیه جهانی است. کمبود آدرس IPv4 مشکلات زیادی را در توسعه شبکه های مخابراتی و فعالیت اپراتورها ایجاد می کند. تا امروز حدود 20 درصد از کاربران ایرانی به IPv6 انتقال پیدا کردند. شبکه های دولتی و سازمان در مرحله دریافت مجوزهای لازم برای استفاده از IPv6 قرار دارند. ایران از نظر تعداد IPv6 رزو شده در مکان 23 جهان قرار گرفته است.

این خبر زمانی منتشر می شود که کلودفلر هفته گذشته در گزارش رسمی خود مدعی شد سهم IPv6 در شبکه های اینترنتی ایران فقط ۵ درصد است. این رقم در مقایسه با ۴۰ درصد جهانی، بسیار ناچیز به نظر می رسد.


چاپ