کروم بوک‌ها زباله‌های الکترونیکی بیشتری تولید می کنند!

کروم بوک‌ها به علت طول عمر کوتاه باعث افزایش زباله‌های الکترونیکی می شوند.

chromebook

براساس گزارش اینگجت؛ کروم بوک ها به دلیل دوام کم نمی توانند گزینه مناسبی برای مدارس باشند. اما، معمولا به خاطر این که ارزان تر از لپ تاپ های دیگر هستند محبوبیت بیشتری دارند. طبق گزارش جدید گروه PIRG با عنوان Chromebook Churn این لپ تاپ ها گزینه خوبی برای خرید نیستند. آن ها متوجه شدند کروم بوک هایی که از سه سال پیش توسط مدارس خریداری شده بودند، خراب شده اند و باعث افزایش تولید زباله های الکترونیکی می شوند.

از مشکلات اصلی این لپ تاپ ها، کمبود قطعات و هزینه بالای تعمیرات آن‌هاست. به عنوان مثال: در این تحقیقات 14 مورد از 29 مورد نیاز به تعویض صفحه کلید کروم بوک داشت که قیمت آن حدود 90 دلار بود. هزینه بالای این قطعات مدارس را مجبور می کند برای کاهش هزینه ها به دنبال جایگزین دیگری برای این لپ تاپ ها باشند. عمده این دستگاه ها تا یک تاریخ مشخص می توانند نسخه های بروز رسانی نرم افزاری را دریافت کنند. زمانی که این تاریخ به پایان برسد، لپ تاپ ها هیچ بروزرسانی دریافت نمی کنند و بنابراین نمی توانند به وب سایت های امن دسترسی داشته باشند.

گوگل از زمان عرضه لپ تاپ تا هشت سال بعد نسخه های نرم افزاری به‌روزرسانی‌ را برای لپ تاپ ها ارائه می دهد. از آنجایی که تعداد زیادی از مدارس آمریکا، لپ تاپ هایی که خریداری می‌کنند استوک یا دست دوم به حساب می آیند زمان گارانتی نرم افزاری بیشتر آن ها به پایان رسیده است.

الیزابت چمبرلین، مدیر بخش پایداری iFixit به PIRG گفت:" Chromebookها دوام زیادی ندارند. تعمیرکاران حرفه ای اغلب مجبورند یک لپ تاپ را به دلیل تاریخ انقضای نرم‌افزار آن کنار بگذارند. تاریخ های انقضا، فروش لپ تاپ های مدارس را با چالش مواجه می کند. رایانه‌های شخصی و مک‌ها ممکن است قیمت بالاتری داشته باشند اما، می‌توانند به راحتی پس از چند سال استفاده به راحتی آن ها را دوباره فروخت. رایانه های شخصی معمولا برای مدت طولانی‌تری نسخه های به‌روزرسانی را دریافت می کنند.

این سازمان معتقد است دو برابر کردن طول عمر حدود 31.8 میلیون کروم بوک های فروخته شده در سال 2020 می تواند انتشار گازهای گلخانه ای مانند CO2e را تا 4.6 میلیون تن کاهش دهد یعنی معادل گازهای تولید شده 900000 خودرو در طول یک سال! آن ها معتقدند گوگل می تواند با حذف تاریخ انقضای نسخه های بروز رسانی این مشکل را حل کند. علاوه بر این، باید به مصرف کنندگان اجازه نصب سیستم عامل های جایگزین مانند لینوکس را نیز بدهند.

گوگل اعلام کرد: «انتشار نسخه های بروزرسانی نرم‌افزار Chromebook هر چهار هفته یک‌بار، با افزودن ویژگی‌های جدید به امنیت دستگاه کمک می کند و به ما این امکان را می‌دهند تا مطمئن شویم که دستگاه‌های قدیمی‌تر به شیوه‌ای ایمن به کار خود ادامه می دهند. محدودیت‌های سخت‌افزاری این دستگاه ها، ارائه نسخه های به‌روزرسانی‌ها را دشوار می‌کند."

این شرکت افزود:" ما سعی داریم از مواد بازیافتی در ساخت قطعات کروم بوک استفاده کنیم تا به کمک این روش، انتشار گازهای گلخانه ای را در فرآیند تولید به حداقل برسانیم." اما کارشناسان معتقدند تلاش گوگل کافی نیست و باید لپ تاپ هایی بسازد که مدارس و خانواده های آمریکایی بتوانند تا چند سال راحت از آن ها استفاده کنند.


چاپ