فروش غیرقانونی اطلاعات مشترکان توسط چهار اپراتور سیار آمریکا!!

چهار اپراتور آمریکا به‌دلیل فروش غیرقانونی اطلاعات مشتریان، 200 میلیون دلار جریمه شدند.

موقعیت مکانی جریمه

کمیسیون FCC(آژانس ارتباطات فدرال) آمریکا چهار اپراتور سیار AT&T، ورایزن، T-Mobile و اسپرینت را به علت فروش غیرقانونی اطلاعات مشترکان 200 میلیون دلار جریمه کرد. این چهار شرکت مخابراتی قصد دارند به حکم آژانس ارتباطات فدرال اعتراض کنند و درخواست تجدیدنظر بدهند. به عقیده آنها، این حکم ارزش قانونی ندارد.

FCC در بیانیه رسمی اعلام کرد این چند اپراتور اطلاعات موقعیت مکانی مشتریان خود را به شرکت های واسط فروخته اند و این شرکت ها اطلاعات را در اختیار شرکت های تبلیغاتی شخص ثالث قرار دادند. به عقیده بازرسان آزانس اپراتورها حتی بعد از این که فهمیدند اطلاعات به دست شرکت های شخص ثالث افتاده است، سطح دسترسی به اطلاعات را محدود نکردند.

جریمه سنگین

مجموع جریمه هایی که FCC برای این چهار شرکت در نظر گرفت حدود 200 میلیون دلار می شود. اما این مبلغ به صورت مساوی بین آنها تقسیم نمی شود! سهم هر اپراتور با دیگری فرق خواهد داشت. از بین آنها، T-Mobile با 80 میلیون دلار بیشترین جریمه را باید پرداخت کند. از طرفی، شرکت اسپرینت به علت ادغام با شرکت T-Mobile باید 12 میلیون دلار، AT&T حدود 57 میلیون دلار و ورایزن هم حدود 47 میلیون دلار بپردازد.

T-Mobile با انتشار بیانیه ای گفت: «ما مسئولیت خود را برای حفظ امنیت داده‌های مشتری می‌پذیریم و همیشه از تعهد FCC برای محافظت از مصرف‌کنندگان حمایت کرده‌ایم. اما این تصمیم اشتباه و جریمه تعیین شده زیاده روی است.»

AT&T هم در بیانیه‌ای جداگانه گفت: «حکم FCC ارزش قانونی ندارد. این حکم غیر منصفانه ما را مسئول نقض شرایط قرارداد یک شرکت دیگر می‌داند و اقدامات فوری ما برای رسیدگی به این امر را نادیده گرفته است. FCC پیش‌از این شرکت را به‌دلیل ارائه موقعیت مکانی در مواقع اضطراری پزشکی و امدادرسانی جاده‌ای تشویق کرده بود.»

تا تاریخ 30 آوریل 2024، هیچ قانون یا مقررات جدیدی توسط FCC در مورد فروش غیرقانونی اطلاعات موقعیت مکانی کاربران تصویب نشد. با این حال، FCC اقداماتی را در این زمینه انجام داد. دسامبر 2021، گروهی از 44 نماینده مجلس آمریکا با ارسال نامه‌ای به FCC خواستار وضع قوانین جدید برای جلوگیری از جمع‌آوری و فروش اطلاعات موقعیت مکانی مصرف‌کنندگان شدند.

نمایندگان در این نامه نوشتند:" توسعه‌دهندگان برنامه‌ها در حال حاضر می‌توانند اطلاعات حساس مانند موقعیت مکانی و شماره های تلفن را حتی زمانی که توسط کاربران رد شده باشند، جمع‌آوری و به شرکت های واسط بفروشند. ادامه این تجارت کثیف می تواند اطلاعات موقعیت مکانی خصوصی، امنیت و حریم خصوصی مصرف‌کنندگان آمریکایی را به خطر بیاندازد." FCC و FTC هر دو در حال بررسی این موضوع هستند، اما هنوز هیچ اقدامی مشخصی در این زمینه انجام ندادند. برخی از کارشناسان معتقدند که FCC ممکن است قوانین جدیدی را وضع کند که جمع‌آوری و فروش اطلاعات موقعیت مکانی را بدون رضایت آشکار مصرف‌کننده ممنوع کند. تعدادی هم معتقدند که FCC ممکن است در عوض، برای شرکت‌هایی که اطلاعات موقعیت مکانی را جمع‌آوری و فروش می‌کنند، مقررات سفت وسختی را اجرا کند. سناتورهای آمریکایی برای پیش نویس لایحه ای به عنوان" قانون حفظ حریم خصوصی داده های کاربران" به توافق رسیدند. با تصویب نهایی قانون جدید، جمع آوری داده های کاربران توسط شرکت های فناوری محدودتر خواهد شد.


چاپ