ابلاغیه جدید مرکز ملی فضای مجازی: امکان حذف داده ها توسط کاربران

مرکز ملی فضای مجازی با صدور ابلاغیه جدید به تمامی پلتفرم های داخلی، اجازه حذف داده ها توسط کاربران را صادر کرد.

اطلاعات کاربران

آقامیری، رئیس مرکز ملی فضای مجازی در راستای حفاظت از داده های مردم در پلتفرم ها و سامانه های داخلی، ابلاغیه جدیدی صادر کرد. براساس این ابلاغیه، اگر هر یک از این پلتفرم ها داده های کاربران را رمزنگاری نکند، باید در صورت فاش شدن این اطلاعات مسئولیت حقوقی و کیفری آن را بعهده بگیرند.

بنابراین با استناد به این ابلاغیه باید به کاربران امکان حذف بی قید و شرط داده ها یا بخشی از آنها داده شود. آقامیری با بین این خبر، گفت اگر پلتفرم از این اجرای این ابلاغیه خودداری کند، ما مجوز فعالیت آن را تمدید نمی کنیم.

پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز ملی فضای مجازی، به نقل از آقامیری دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی دستورالعمل اجرایی حفاظت از حریم شخصی کاربران که شامل نحوه جمع آوری، پردازش و نگهداری اطلاعات آنها می شود را به دستگاه های ذیربط ارسال کرد. هدف از اجرای این سیاست، کاهش خطرات ناشی از نقض حریم شخصی کاربران و محافظت از آنها در برابر حملات سایبری اعلام شد. کلیه شرکت های خصوصی و دولتی کشوری باید از قوانین جدید در بخش پردازش و نگه داری اطلاعات کاربران پیروی کنند.

از این پس، ارائه دهندگان خدمات باید داده‌¬های کاربران را فقط در حد نیاز جمع‌¬آوری کنند و در صورت درخواست کاربران باید امکان تمام یا بخشی از آن داده ها با رعایت قانون آیین دادرسی کیفری، فراهم شود.

آقامیری معتقد است این قوانین قابلیت اجرایی دارد و مجریان قانون مانند پلیس فتا، وزارت ارتباطات و حتی دستگاه قضایی در آن نقش دارند و بر اجرای دقیق آن نظارت خواهند داشت.
به عنوان نمونه: پلتفرم های داخلی از این به بعد باید حتما داده هایی که از مردم دریافت می کنند را رمزنگاری کنند. در صورت عدم رمزنگاری مسئولیت حقوقی و کیفری ناشی از فاش شدن داده‌های مردم بر عهده آن‌ها خواهد بود و باید پاسخگو باشند. اگر یک شهروند به عنوان مثال در پلتفرم فروش غذا یا پیام رسان داخلی ثبت نام کند، باید تمام اطلاعات او رمزنگاری شود. علاوه براین، هر زمان که کاربر اراده کرد تمامی اطلاعات او از پلتفرم پاک شود باید بدون قید وشرط این کار صورت بگیرد. در غیر اینصورت کاربر می تواند در محاکم حقوقی از پلتفرم شکایت کند.


چاپ