جاسوسی مخفیانه کاخ سفید از میلیون ها آمریکایی!

کاخ سفید با همکاری شرکت مخابرات AT&T از میلیون ها کاربر آمریکایی جاسوسی می کند.

جاسوسی دولت آمریکا در اطلاعات افراد

اسناد جدید فاش شده نشان می دهد که دولت آمریکا با همکاری AT&T بزرگترین اپراتور تلفن همراه بیش از یک دهه به اطلاعات تماس شهروندان آمریکایی دسترسی دارد. اسنادی که توسط ران وایدن، سناتور آمریکایی به وزارت دادگستری (DOJ) ارسال شد نشان می دهد که سالانه بیش از یک تریلیون رکورد تلفن در ایالات متحده ردیابی می شود. برنامه ای که کاخ سفید از آن استفاده می کند، "Data Analytical Services" (DAS) نام دارد. این برنامه توسط آژانس امنیت ملی (NSA) و اداره تحقیقات فدرال (FBI) اداره می شود. DAS از داده های تلفنی جمع آوری شده توسط اپراتورهای مخابراتی برای شناسایی الگوهای رفتاری استفاده می کند. این الگوها می توانند برای شناسایی مظنونان به جنایات یا تروریسم استفاده شوند.

برنامه DAS، که به نیمکره هم معروف است، با هماهنگی غول مخابراتی AT&T اجرا می شود. آنها سوابق تماس های ایالات متحده را برای سازمان های مجری قانون از پلیس محلی و کلانتری گرفته تا ادارات گمرکات و بازرسان پست در سراسر کشور ضبط و تجزیه و تحلیل می کند. طبق مدارک سناتور، کاخ سفید تا کنون بابت این برنامه حدود 6 میلیون دلار سرمایه گذاری کرده است. در حال حاضر دولت به سوابق تماس مشترکان شرکت AT&T دسترسی دارد.
ویدن در نامه خود به دادستان کل ایالات متحده نوشت:"ما اطلاعات در مورد برنامه DAS دریافت کرده ایم که نگرانی های ما را از اجرای چنین برنامه هایی تشدید کرده است. این اطلاعات می تواند خشم شهروندان و اعضای کنگره را بر انگیزد." اما سئوال اینجاست: این اطلاعات چگونه به دست سناتور آمریکایی رسیده است؟! ویدن اعلام کرد که این اسناد را وزارت دادگستری در اختیار او گذاشته است. این مدارک به عنوان اسناد "حساس اما طبقه بندی نشده" دولت آمریکا به حساب می آید. به زبان ساده تر، انتشار این اسناد خطری برای امنیت ملی آمریکا ندارد اما، براساس نامه سناتور کاخ سفید به مقامات دولتی مانند وایدن اجازه افشای چنین اطلاعاتی را نمی دهد.

روابط عمومی شرکت مخابراتی AT&T از هرگونه واکنش نسبت به برنامه DAS خودداری کرد و فقط گفت:«این شرکت طبق قانون از دستورات پیروی کرده است.» اما واقعیت این است که هیچ قانونی به AT&T اجازه ذخیره سوابق تماس شهروندان آمریکایی را نمی دهد. طبق اسناد فاش شده، این اپراتور در کنفرانس تگزاس در سال 2018 شرکت داشت تا به مقامات پلیس در خصوص بهترین روش استفاده از خدمات اپراتور را آموزش دهد.

سال 2020، سازمان غیر دولتی Distributed Denial of Secrets (DDoSecrets) صدها گیگابایت داده از مجریان قانون را منتشر کرد که از آژانس‌های سراسر ایالات متحده به سرقت رفته بود. این اطلاعات جزئیات بیشتری در مورد نحوه جاسوسی آژانس‌ها از سوابق تماس‌های مظنونان جنایی، همسر، فرزندان، والدین و دوستانشان برملا کرد.

پلیس آمریکا اداعا می کند از برنامه DAS فقط در پرونده های مرتبط با مواد مخدر استفاده می کند اما، فایلی که به تازگی توسط مرکز اطلاعات منطقه ای کالیفرنیای شمالی (NCRIC) منتشر شد نشان می دهد که پلیس محلی مانند اداره پلیس شهر دالی سیتی و اوکلند، درخواست استفاده از برنامه DAS را برای پرونده های داده بودند که هیچ ربطی به مواد مخدر نداشت. یکی از افسران که تحت این برنامه از AT&T اطلاعات می‌خواست، نوشت: «ما شش ماه اطلاعات تماس تلفنی مظنون و اطرافیان نزدیکش (دوست، پدر، خواهر، مادر) را به‌دست آوردیم.»

اوایل این ماه، وایدن و سایر نمایندگان قانون جامع "حفظ حریم خصوصی" معروف به قانون "اصلاح نظارت بر دولت" را مطرح کردند. این لایحه در صورت تصویب، بسیاری از این خلاهای قانونی را برطرف می‌کند و در عمل برنامه هایی مانند DAS را غیرقانونی اعلام می کند.


چاپ