زیرساخت‌های حیاتی استرالیا در تیررس حملات سایبری!!

حملات سایبری گروه های هکری تحت حمایت دولت چین به زیر ساخت های حیاتی استرالیا افزایش یافته است.

هکرهای چینی استرالیا

طبق گزارش های فن تک؛ دولت استرالیا اعلام کرد که مهاجمان سایبری چین حملات خود را به زیر ساخت های حیاتی، مشاغل های گوناگون و خانه های مردم افزایش داده اند. به عقیده دولتمردان این حملات، بیشتر تفاهم نامه دفاعی جدیدی که این کشور با انگلیس و آمریکا انجام داده است را هدف قرار می دهد. مرکز امنیت سایبری استرالیا در گزارش سالانه خود در روز چهارشنبه اعلام کرد که گزارش‌های جرایم سایبری تا ژوئن 2023 با 23 درصد افزایش، به بیش از 94000 مورد رسیده است. به بیان ساده تر، هر شش دقیقه یک بار دارایی های استرالیا هک می شوند.

ریچارد مارلز وزیر دفاع به رادیو ABC گفت: «تهدید سایبری در حال افزایش است. ما با هجوم حملات هکرهای دولتی چین به زیرساخت های حیاتی استرالیا مواجه هستیم. این حملات بعد از توافق نامه جدید نظامی معروف به " AUKUS" افزایش یافت که مربوط به توسعه زیردریایی های هسته ای و سایر قابلیت های پیشرفته نظامی می شود.»

گروه اطلاعاتی Five Eyes در ماه مه اعلام کرد که هکرهای چینی تحت حمایت پکن در سازمان های حیاتی ایالات متحده مشغول جاسوسی هستند. Five Eyesدر واقع یک انجمن اطلاعاتی بین‌المللی است که از پنج کشور ایالات متحده، کانادا، بریتانیا، استرالیا و نیوزیلند تشکیل می شود. این گروه از سال 1946 تأسیس شد و هدف آن جمع‌آوری و اشتراک‌گذاری اطلاعات بین کشورهای عضو است.» در این گزارش آمده است که تکنیک های استفاده شده توسط گروه هکری چینی می تواند علیه زیرساخت های حیاتی استرالیا مانند مخابرات، انرژی و سازمان حمل و نقل استفاده شود. مارلز گفت که رابطه استرالیا با چین به عنوان بزرگترین شریک تجاری "پیچیده" است. روابط دیپلماتیک و تجاری بین دو کشور اخیرا بعد از اختلافات زیادی که از سال 2020 شروع شد؛ به یک ثبات نسبی رسید.

مارلز گفت: «ما علاقه مند به ایجاد یک رابطه سازنده با چین هستیم اما، از طرف دیگر اقدامات دولت چین یک تهدید امنیتی نیز محسوب می شود. بنابراین، ما باید خود را برای پاسخگویی به تهدیدات احتمالی آماده کنیم.»

افزایش نفوذ سایبری، دولت استرالیا را مجبور کرد که یک آژانسی را برای واکنش سریع به این حملات راه اندازی کند. البته، همزمان با این اقدام قوانین سایبری فدرال خود را هم تغییر داد که جزئیات آن قرار است تا هفته آینده منتشر شود. دولت گفته است که گزارش حملات باج افزار را برای شرکت های آسیب دیده اجباری خواهد کرد. طبق این گزارش، میانگین هزینه جرایم سایبری برای قربانیان 14 درصد افزایش یافته است. متیو وارن، مدیر مرکز تحقیقات و نوآوری امنیت سایبری دانشگاه RMIT می گوید: «این گزارش دولت را مجبور می کند که رابطه نزدیک تری با صنعت و دانشگاه داشته باشد.»

کمیسیون اوراق بهادار و سرمایه گذاری استرالیا این هفته گفت:" نظرسنجی که از 700 شرکت استرالیایی انجام داده است نشان می دهد که 44 درصد آنها ریسک های مرتبط با اشخاص ثالث مانند شرکای زنجیره تامین را که به داده های محرمانه دسترسی دارند، مدیریت نمی کنند. به علاوه، فقط 58٪ شرکت ها اقدامات محدودی برای محافظت از داده های محرمانه خود انجام دادند و 33٪ هم هیچ برنامه مشخصی در زمان وقوع حوادث سایبری نداشتند."

نایجل فیر، استاد امنیت سایبری دانشگاه موناش گفت:"حملات سایبری علیه استرالیا تا زمانی که سازمان‌ها هیچ اقدام موثری برای امنیت و مدیریت ریسک دارایی‌های اطلاعاتی خود انجام ندهند، ادامه خواهد یافت."
ماه جاری یک حمله سایبری به شرکت DP World Australia یکی از بزرگترین اپراتورهای بنادر استرالیا انجام شد. تغییر قوانین امنیت سایبری این کشور از زمان سرقت اطلاعات شرکت مخابراتی Optus در سال 2022 آغاز شد. این حمله منجر به فاش شدن اطلاعات شخصی 10 میلیون استرالیایی گردید.


چاپ