مجهز شدن نیروی دریایی آمریکا به سامانه اسرائیلی گنبد آهنین!

تفنگداران نیروی دریایی آمریکا برای مقابله با تهدیدات هوایی به سامانه «گنبد آهنین» اسرائیل مجهز می شوند.

نیروی دریایی آمریکا گنبد آهنین

طبق گزارش گروه علم و فناوری های فن تک و به نقل ازThe Drive؛ تفنگداران نیروی دریایی ایالات متحده برای تکمیل سامانه پدافند هوایی خود در حال خرید چندین سامانه گنبد آهنین و موشک های ضد هوایی از اسرائیل هستند.

براساس این گزارش نیروی دریایی حدود 44 سامانه پرتاب ضد هوایی "گنبد آهنین" و 2000 موشک رهگیر "تمیر" از اسرائیل خریداری می کند. کارشناسان نظامی احتمال می دهند این تعداد تجهیزات نظامی برای دفاع در برابر تهدیدات موشک های کروز و هواپیماهای بدون سرنشین خریداری شده اند. این سلاح های جنگی علاوه بر این که می توانند برای انهدام موشک های کروز استفاده شوند، در برابر انواع پهبادها، موشک ها و گلوله های توپخانه هم نقش مفیدی خواهند داشت.

جزئیات قرارداد محرمانه باقی ماند

هنوز ارزشی واقعی این قرار داد به صورت عمومی فاش نشده است اما، تحلیلگران نظامی معتقدند رقم اصلی آن باید نزدیک به 200 میلیون دلار باشد. اطلاعات این قرارداد خرید در وب سایت سیستم مدیریت جوایز(SAM) دولت ایالات متحده به عنوان بخشی از قراردادهای آینده با ریتون اعلام شده است. سیستم SAM در اصل توسط شرکت پیمانکار نظامی رافائل اسرائیل طراحی شده بود و به سیستم "SkyHunter" هم معروف است.

نیروی دریایی آمریکا قرارداد خرید تسلیحات جنگی

نیروی دریایی آمریکا تلاش زیادی برای خریداری سیستم پدافند"گنبد آهنین" کرده بود. گنبد آهنین (به عبری: כִּפַּת בַּרְזֶל )، در واقع سامانه دفاع موشکی برد متوسط یا (MRIC) در مقابل راکت های کوتاه برد و گلوله های خمپاره است. بر اساس گزارش SAM، تفنگداران دریایی قصد دارند «۸۰ موشک تامیر» و سیستم پشتیبانی مربوط به استقرار نمونه اولیه MRIC را از اسرائیل خریداری کنند. نمونه اولیه سیستم MRIC شامل موشک های اکسپدیشن C2، چهار موشک اکسپدیشن MRIC و موشک «تامیر» می شود.

استقرار سامانه MRIC Expeditionary همانطور که در ویدئوی تفنگداران دریایی به نمایش گذاشته شد، یک نسخه جمع و جور از "گنبد آهنین" است. اما، سامانه اصلی در واقع می تواند تا 20 موشک رهگیر "تامیر" را که از قبل در قوطی های جداگانه قرار داده شده اند، نگه داری کند. هر کدام از موشک های "تامیر" یک رادار فعال و یک پیوند داده دو طرفه دارد. موشک ها داده های هدف گیری به روز شده را از مرکز فرمان گنبد آهنین دریافت می کند. آن‌ها از کلاهک‌های انفجاری پرقدرت با فیوزهای مجاورت لیزری برای نابود کردن مهاجمان در هوا استفاده می‌کنند.

هزینه ساخت یک موشک تامیر حدود 40،000 تا 100،000 دلار تخمین زده می شود که در مقایسه با موشک های زمین به هوا مقرون به صرفه تر است. در حال حاضر نیروی دریایی دو بار سامانه پدافند MRIC را مورد آزمایش قرار داد که کارایی آن را در مواجه با حملات موشک های کروز به خوبی نشان می دهد.

طبق برنامه ریزی نیروی دریایی سامانه MRIC در وهله اول وظیفه دارد از سایت ها در برابر موشک های کروز مافوق صوت(CM) محافظت کند و در مرحله دوم باید هرگونه تهدیدات هوایی که وارد منطقه می شوند را نابود کند. پرتابگر MRIC از رادارهای نظامی و تجهیزات ارتباطی موجود در منطقه عملیات برای شناسایی تهدیدهای هوایی استفاده می کند.


چاپ