حمله سایبری به رصدخانه شیلی و هاوایی!!

رصد خانه های شیلی و هاوایی به علت حمله سایبری از کار افتادند.

رصدخانه شیلی و هاوایی

طبق گزارش گروه علم و فناوری های فن تک و به نقل از وب سایت ساینس؛ تلسکوپ های رصد خانه بنیاد ملی علوم در شیلی و هاوایی قربانی یک حمله سایبری عجیب و غریب شده اند. براثر این حمله، تجهیزات زیادی از کار افتاده است. هکرها توانستند از طریق اتصال راه دور، ارتباط تلسکوپ فضایی بنیاد NSF را قطع کنند. در مجموع 10 تلسکوپ حدود دو هفته تحت تاثیر این حمله قرار گرفتند و متخصصان فنی در حال حاضر تعدادی از آنها را با کارایی کمتر به مدار برگردانند. خاموشی ها کار رصد خانه را با مشکل زیادی مواجه کرده است و از طرف دیگر، باعث شد زمان طلایی برای رصدهای فضایی از بین برود. محققانی که برای مطالعات خود به این تلسکوپ ها تکیه کرده بودند، در حال حاضر بلاتکلیف هستند. هنوز معلوم نیست هدف مهاجمان از این حمله چه بوده است؟!

مرکز هماهنگی NSF برای نجوم زمینی معروف به " NOIRLab" در بیانیه خود اعلام کرد:" NOIRLab به تلاش های خود برای برطرف کردن مشکلات ناشی از حمله سایبری 1 آگوست ادامه می دهد. این حادثه منجر به خاموش شدن موقت تلسکوپ های کوچک Cerro Tololo، Gemini North و South در شیلی شد."

وب سایت تلسکوپ جمنای (Gemini.edu) همچنان از دسترس خارج است اما، تلسکوپ های ایالت آریزونا تحت تاثیر حمله قرار نگرفته اند و به کار خود ادامه می دهند. NOIRLab در ادامه گفت:«همکاران ما با کارشناسان امنیت سایبری تلاش می کنند همه تلسکوپ های آسیب دیده و وب سایت جمینی را دوباره به حالت قبل برگردانند و در این زمینه به پیشرفت های زیادی دست پیدا کردند.»

حمله سایبری و بروز اختلالات گسترده

با توجه به تعطیلی طولانی تلسکوپ ها، تیم های تحقیقاتی در حال یافتن جایگزین مناسب برای آنها هستند. مجله ساینس اعلام کرد از آنجایی که امکان دسترسی از راه دور به این تلسکوپها وجود ندارد تعدادی از محققان مجبورند دانشجویان فارغ‌التحصیل خود را با نیروهای مستقر در رصدخانه جایگزین کنند تا آنها بتوانند بعد دو هفته پرتنش کمی تجدید قوا کنند.

گاوتام نارایان، ستاره شناس دانشگاه ایلینوی اوربانا-شامپین و تیم تحقیقاتی او که در تلاش است شانس خود را برای رصد ابرنواخترهای جدید با استفاده از یکی از تلسکوپ های آسیب دیده،حفظ کند، می گوید: "ما همه با هم هستیم. جامعه نجوم مصمم است علیرغم شرایط دشوار ایجاد شده همچنان به کار خود ادامه دهد."
NOIRLab در تاریخ 1 آگوست اعلام کرد که تلسکوپ Gemini North مستقر در هیلو جزیره هاوایی هدف حمله سایری قرار گرفته است. این مرکز بلافاصله رصد خانه بین المللی

جمینی، محل تلسکوپ هیلو و دوقلوی آن جمینی جنوبی واقع در کوه سرو پاچون کشور شیلی را تعطیل کرد. خوشبختانه تلسکوپ دومی به علت قطعی برق در زمان حمله، خاموش بود. البته، همزمان با این کار، مرکز NOIRLab تمام شبکه های کامپیوتری رصدخانه MSO قطع کرد تا از خسارات بیشتر جلوگیری کند.


NOIRLab از جزئیات این حادثه هیچ اطلاعاتی منتشر نکرد. کارشناسان امنیت سایبری هنوز نمی دانند چرا مهاجم سایبری باید به جمینی نورث حمله کند. فون ولش، مدیرسابق مرکز عالی امنیت سایبری NSF، معتقد است :"مهاجمان احتمال دارد ندانند که به یک رصدخانه نجومی حمله کرده اند. " این حمله باعث شد تا اخترشناسان دست به اقدامات بیشتری برای محافظت از تجهیزات رصدخانه بزنند. پاتریک لین، سرپرست امنیت سایبری فضایی NSF از دانشگاه ایالتی پلی تکنیک کالیفرنیا، می‌گوید: «اگر شما پنجره یا در خانه خود را باز بگذارید، قوی‌ترین و غیرقابل نفوذترین قلعه جهان را هم که بسازید، دیگر به شما کمکی نمی‌کند.»


چاپ