اخراج کارمند گوگل به دلیل مخالفت با قرارداد نیمبوس اسرائیل!

شرکت گوگل یکی از کارمندان خود را که از مخالفان سرسخت قرارداد یک میلیارد دلاری هوش مصنوعی و نظارت این شرکت با ارتش رژیم صهیونیستی بود را، مجبور به استعفا کرد.

nimbos israel

به گزارش های فن تک، آریل کورن یکی از مدیر ارشد شرکت گوگل در بخش بازاریابی است که روز سه‌شنبه به نشانه اعتراض از محیط کار خصومت آمیز که توسط مدیران این شرکت بعد مخالفت او به وجود آمده است، استعفا داد.

کورن در پست توییتر خود نوشت: «در هفته ای که گذشت به دلیل مشاهده سیاست خصومت آمیز با کارمندانی که عقاید خود را آزادنه بیان می‌کنند، گوگل را ترک خواهم کرد. این شرکت بلافاصله بعد از مخالفت من با قرارداد یک میلیارد دلاری هوش مصنوعی و نظارتی با اسرائیل، محل کار من را به خارج از کشور منتقل نمود.»

این اتفاقات از زمانی آغاز شد که کورن به همکاری ۱.۲ میلیارد دلاری گوگل با شرکت آمازون و ارتش اسرائیل در پروژه ای به نام نیمبوس اعتراض کرد.

او بیشتر از یک سال وقت گذاشت و تلاش زیادی کرد تا گوگل را متقاعد کند از این قرارداد خارج شود. کورن در ادامه گفت، مدیران این شرکت فناوری به جای گوش کردن به هشدارهای او در آبان ۱۴۰۰ ، او را تهدید کردند که «باید یا با انتقال محل کارش از سانفرانسیسکو در ایالت کالیفرنیا به سائوپائولو در برزیل موافقت کند یا این که از شغل خود استعفا بدهد».

وی اضافه کرد، هیچ توضیحی برای این اقدام اجباری گوگل وجود ندارد، به همین دلیل او شکایتی را در این خصوص تنظیم و به هیئت ملی روابط کار (NLRB) ایالات متحده ارائه کرد. با این همه، گوگل و NLRB شکایت او را مورد بررسی قرار دادند و بر اساس گزارش‌های متعدد رسانه‌ای، هیچ تخلفی از کورن پیدا نکردند.

کورن در پست آنلاین روز سه‌شنبه که در پلتفرم انتشاراتی Medium منتشر گردید گفت، عقاید صریح و فعالیت‌های اجتماعی او در حمایت از مردم مظلوم فلسطین باعث شد تا گوگل او را از طریق انتقال محل کار به خارج از کشور سرکوب نماید.

او در این پست با عنوان «همدستی گوگل در برنامه تبعیض نژادی اسرائیل» نوشت: چگونه گوگل می خواهد از امکاناتش برای ساکت نمودن فلسطینیان استفاده ‌کند. گوگل به شدت قراردادهای نظامی را دنبال می کند و صدای کارمندان معترض را از طریق خاموش کردن و اقدامات تلافی جویانه نسبت به من و بسیاری دیگر از حامیان حقوق بشر فلسطین خفه می‌کند.»

nimbos 1

وی گفت، گوگل در حال استفاده از یک سیستم‌های DEI (تنوع، برابری، گنجاندن) و ERG (گروه منابع کارمند) برای سرپوش گذاشتن بر روی رفتارهای خود می باشد، بنابراین رفتارهای نژاد پرستی این شرکت بر روی زنان، سیاه‌پوستان، بومی‌ها و مردم این منطقه تأثیر گذاشته است.»

کورن که خود یک یهودی است، بیش از هفت سال در این شرکت سابقه کار دارد. او گفت، اقدامات گوگل برای ساکت کردن کارکنان معترض سابقه طولانی دارد و این اولین بار نیست!

او در پست خود گفت: "من خیلی اوقات شاهد بوده‌ام که این شرکت به جای حمایت از کارمندانی که در تلاش برای تبدیل کردن گوگل به یک شرکت اخلاقی‌تر بودند، به طور سیستماتیک صدای ادیان و نژادهای مختلفی مانند فلسطینی‌ها، یهودیان، عرب‌ها و مسلمانان را که نگران همدستی گوگل در نقض حقوق بشر مردم فلسطین بودند، خفه می‌کند. "

کورن افزود: «بر اساس تجربه من، خاموش کردن مخالفت ها با این روش به گوگل کمک کرده است تا از منافع تجاری شرکت با ارتش و دولت اسرائیل محافظت نماید. من کارمندان گوگل را دعوت می‌کنم که پروژه نیمبوس را مطالعه کنند و در کمپین go/Drop-Nimbus شرکت نمایند.» گوگل تا این لحظه نسبت به ادعاهای کورن هیچ واکنشی نشان نداده است.


چاپ