دو دستاورد مهم ایالات متحده در اجلاس جهانی ارتباطات رادیویی 2023

ایالات متحده در اجلاس جهانی ارتباطات رادیویی 2023 معروف به WRC-23 دو دستاورد مهم داشت.

اجلاس ارتباطات رادیویی 2023 تداخل 5G

ایالات متحده در کنفرانس جهانی رادیو 2023(WRC-23) که روز جمعه در دبی برگزار شده بود به دو دستاورد مهم دست پیدا کرد. دستاورد اول این است که ایالات متحده می تواند از رادارهای دفاعی خود در برابر تداخل امواج 5G محافظت کند. رادارهای دفاعی معمولا از امواج رادیویی برای تشخیص اهداف خود استفاده می کنند. تداخل امواج رادیویی شبکه های 5G می تواند عملکرد رادارها را مختل کند و باعث شود که آنها نتوانند به درستی کار کنند.

توافق حاصل شده در WRC-23 به ایالات متحده اجازه می دهد تا از سیستم های راداری خود در برابر تداخل این امواج محافظت کند. این توافق دو بخش مهم دارد:

• آیین نامه های جدید: مقرراتی که به شبکه های 5G می گوید چگونه امواج رادیویی خود را منتشر کنند تا از تداخل با سیستم های راداری جلوگیری شود.

• مکان های جدید: ایستگاه های پایه 5G باید در مناطقی قرار بگیرند که احتمال تداخل با سیستم های راداری کمتر است.

این توافق به ایالات متحده کمک می کند تا از امنیت ملی خود در برابر تهدیدات احتمالی دفاع کند. اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) سازمانی است که طیف فرکانس رادیویی (RF) را در سراسر مرزها مشخص می‌کند. این اتحادیه معمولا هر سه یا چهار سال یک بار اجلاس WRC را برگزار می کند. در این اجلاس اعضای اتحادیه، در مورد تخصیص طیف و قوانین استفاده از سیستم‌های مخابراتی مختلف مانند تلفن‌های همراه، ماهواره‌ها، رادارها و رادیوها مذاکره می کنند و در صورت لزوم آنها را تغییر می دهند.

هیئت ایالات متحده در این اجلاس را استیو لانگ، معاون دستیار وزیر امور خارجه در امور سیاست های اطلاعات و ارتباطات بین المللی، مقامات وزارت دفاع (DoD) و سایر آژانس ها و نمایندگان صنعت فناوری تشکیل می دادند. استیو لانگ در کنفرانس مطبوعاتی در حاشیه اجلاس 23WRC- اعلام کرد:" ما به موفقیت مهمی در راستای منافع ایالات متحده رسیدیم."

آمریکا به دو هدف کلیدی دست یافت: ایالات متحده توانست طیف را برای 5 G در سراسر قاره آمریکا هماهنگ کند و دوم تضمین حفاظت از سیستم های مکان یابی رادیویی (رادار) حیاتی برای حفظ امنیت ملی. لانگ گفت که ایالات متحده موافقت ITU را برای طرح خود برای اجازه دادن به شبکه های تلفن همراه بی سیم برای استفاده از باند فرکانس های 3.3 تا 3.4 گیگاهرتز و باندهای 3.6 تا 3.8 گیگاهرتز در منطقه گرفته است که حدود 500 مگا هرتز طیف 5G را برای استفاده بی سیم آزاد می کند.


سیستم‌های راداری در حالت کلی از امواج رادیویی برای تشخیص اهداف استفاده می‌کنند. سیگنال‌های 5G نیز از امواج رادیویی استفاده می‌کنند . اگر سیگنال‌های 5G با سیگنال‌های راداری تداخل کنند، می‌توانند عملکرد سیستم‌های راداری را مختل کنند.هیئت آمریکایی در واقع نگران تداخل احتمالی سیگنال‌های 5G با سیستم‌های راداری مورد استفاده توسط سیستم رزمی Aegis نیروی دریایی هستند. این سیستم راداری در باند 3 گیگاهرتز کار می‌کند. توافق حاصل شده در WRC-23 تضمین می‌کند که رادارها وضعیت "فوق اولیه" خود را در استفاده از آن باند حفظ می‌کنند. این بدان معناست که همسایگان آمریکایی که می‌خواهند از باند 3 گیگاهرتز برای 5G استفاده کنند، باید با ایالات متحده مذاکره کنند و از ایجاد تداخل مضر برای رادارهای آنها اجتناب کنند.

چین پیشنهاد کرده بود که باند 6 گیگاهرتز، که در حال حاضر برای 5G در چین استفاده می شود، برای استفاده جهانی موبایل در دسترس قرار بگیرد. این پیشنهاد با مخالفت ایالات متحده و متحدانش مواجه شد.ایالات متحده می خواست باند 6 گیگاهرتز تحت قوانین ITU بدون مجوز باقی بماند. این بدان معناست که هر کسی می تواند از این باند برای خدمات بی سیم مانند وای فای استفاده کند و نیازی به مجوز دولت ندارد.
دلیل مخالفت ایالات متحده

ایالات متحده نگران بود که اگر باند 6 گیگاهرتز برای استفاده جهانی موبایل در دسترس قرار گیرد، غول های مخابراتی چین مانند هواوی و ZTE در بازار جهانی برای ارائه خدمات 5G و 6G در آینده از آمریکا سبقت بگیرد. به علاوه ایالات متحده می خواست از نوآوری در زمینه وای فای حمایت کند . وای فای یک فناوری مهم برای ارتباطات، آموزش و سرگرمی است. ایالات متحده می خواست مطمئن شود که شرکت های ارائه دهنده خدمات وای فای آمریکایی می توانند به استفاده از باند 6 گیگاهرتز ادامه دهند.


چاپ