دسترسی مناطق روستایی به اینترنت ماهواره ای با کمک هوش مصنوعی

هوش مصنوعی می تواند مشکل دسترسی مناطق روستایی و دور از افتاده به اینترنت را برطرف کند.

اینترنت ماهواره ای مبتنی بر فضا

طبق گزارش گروه علم و فناوری های فن تک و به نقل از uwaterloo؛ الگوریتم جدید یادگیری ماشین می تواند شکاف بین اینترنت مناطق شهری و روستایی را پر کند. مردم مناطق روستایی و دور افتاده کشورهایی مانند کانادا معمولا از اتصال ماهواره ای برای دسترسی به اینترنت استفاده می کنند. موضوع بی عدالتی در نحوه دسترسی به اینترنت مناطق روستایی و شهری تازگی ندارد و با وجود پیشرفت‌های تکنولوژیکی زیاد هنوز حل نشده باقی مانده است. با این حال، این اتصال ماهواره ای مشکلات خاص خود را دارد. یکی از این مشکلات قطع مکرر شبکه است. محققان دانشگاه واترلو با همکاری گروهی از محققان مرکز تحقیقات ملی (NRC) به تازگی موفق شدند برای این مشکل راه حلی پیدا کنند. تیم از الگوریتم ژنتیک مبتنی بر واریانس چند متغیره به عنوان یکی از روش های مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی برای پیدا کردن علت اصلی ناهنجاری استفاده کردند.

پنگ هو، استادیار علوم کامپیوتر و دیتاساینس دانشگاه واترلو و نویسنده اصلی مقاله می گوید: "برای مناطق دور افتاده کانادا و کشورهای دیگر، اتصال ماهواره ای بهترین روش برای دسترسی به اینترنت است. اما مشکلی که در این جا وجود دارد این است که استفاده از چنین فناوری به زمان و هزینه زیادی نیاز دارد." تیم تحقیقاتی از سه پایگاه داده جهانی برای آزمایش روش جدید استفاده کردند که عبارتند از داده های جمع آوری شده ماهواره Soil Moisture Active Passive ناسا، داده های ماهواره ای مریخ نورد و اطلاعات ماشین سرور یکی از ارائه دهندگان بزرگ اینترنت آمریکاست. پس از بررسی مشخص شد مدل جدید از نظر دقت و عماکرد خیلی بهتر از مدل های فعلی عمل می کند.
استاد هو در مورد نتایج ارزیابی گفت: « شبکه های ماهواره ای در آینده اهمیت بیشتری پیدا می کنند. نتایج این مطالعه به ما کمک می‌کند تا سیستم‌های ماهواره‌ای قابل اعتماد، انعطاف‌پذیر و ایمن‌تری طراحی کنیم.»

اینترنت ماهواره ای چگونه کار می کند

اینترنت ماهواره ای با استفاده از ماهواره های موجود در پایین ترین مدار زمین، بین مردم مناطق مختلف جهان ارتباط برقرار می کند. این فناوری به خصوص در مکان هایی که امکان نصب زیرساخت های لازم برای دسترسی به اینترنت ثابت یا همراه وجود ندارد، می تواند خیلی مفید باشد. نحوه کار آن به این شکل است که: ابتدا سیگنال های داده از ایستگاه زمینی(بشقاب ماهواره) به یک ماهواره زمینی(ماهواره های ثابت) یا ماهواره های متحرک موجود در مدار پایین زمین، ارسال می شود. به بیان دیگر، یک کاربر از طریق بشقاب با یک ماهواره تماس می گیرد و پس از برقراری تماس، ماهواره داده ها را از یک ایستگاه زمینی که توسط ارائه دهنده خدمات اینترنتی (ISP) اداره می شود، ارسال و دریافت می کند.

اینترنت ماهواره ای

تأخیر اینترنت ماهواره ای اغلب بیشتر از اینترنت های مبتنی بر زمین است. علت اصلی این تاخیر، مسافت زیادی است که سیگنال باید طی کند و دوباره برگردد. فعالیت‌های بلادرنگ مانند بازی آنلاین و کنفرانس ویدیویی در این روش احتمال دارد چندین بار قطع شوند. اما، فناوری اینترنت ماهواره ای در حال توسعه است و شرکت های مختلف از روش های گوناگونی برای افزایش سرعت، کاهش تأخیر و گسترش پوشش استفاده می کنند.

یکی از شرکت هایی که از AI برای بهبود اتصال اینترنت ماهواره ای استفاده می کند، شرکت OneWeb است. OneWeb معمولا از فناوری AI برای پیش بینی تغییرات شرایط آب و هوایی و ترافیک شبکه، استفاده می کند. این اطلاعات سپس برای بهینه سازی سیگنال های ماهواره ای و ارائه اتصال پایدارتر به کار گرفته می شود. شرکت Viasat نیز از AI برای شناسایی و ردیابی مشکلات شبکه استفاده می کند. این اطلاعات برای تعمیر سریع مشکلات و بهبود تجربه کاربر به کار گرفته می شود.


چاپ