راز خرید توییتر توسط ایلان ماسک در بیوگرافی جدیدش فاش شد!

والتر ایزاکسون نویسنده بیوگرافی ایلان ماسک راز خرید توییتر را در کتاب جدید خود فاش کرد.

ایلان ماسک راز خرید توییتر

طبق گزارش گروه فناوری اطلاعات های فن تک و به نقل از انگجت؛ انتشار رسمی بیوگرافی ایلان ماسک سر و زیادی به پا کرد. یکی از نکات جالبی که در این زندگی نامه به آن اشاره شد، ماجرای جالب خرید شرکت رسانه اجتماعی توییتر بود. در بخشی از آن، ماسک گفت:"قاضی دادگاه به من گفت که باید توییتر را بخرم."

ایزاکسون در نوشتن زندگی نامه از موضوعات مهمی مانند اقدامات ماسک در جنگ روسیه علیه اوکراین تا جزئیات زندگی شخصی او صحبت کرده است. بنابراین، هیچ کم و کسری ندارد. کتاب از دوران کودکی ماسک در آفریقای جنوبی شروع می کند و کم کم به ابعاد زندگی حرفه ای او مانند راه اندازی اولین استارتاپ تا تاسیس شرکت تسلا، اسپیس ایکس و نورالینک می پردازد. اما، حدود یک چهارم کتاب به موضوع قرارداد خرید توییتر اختصاص دارد. نویسنده دو سال اخیر خود را با ماسک سپری کرد. طبق گفته او، اولین استارت تصاحب توییتر با خرید سهام این شرکت در بهار سال قبل کلید خورد. تمام اتفاق های بدی که در طول یک سال و نیم اخیر در شرکت توییتر سابق و X فعلی رخ داد را می توانید به صورت کامل در کتاب جدید بخوانید.

ایزاکسون در کتاب خود نوشت، ماسک پس از خرید سهام Twitter بلافاصله پشیمان شده بود. او این تصمیم را از روی هیجان گرفت اما، بلافاصله بعد از امضای توافق پشیمان شد. ماسک فکر می کرد که شرکت توییتر ارزش پرداخت چنین هزینه ای را ندارد. او بارها اعتراف کرد که مجبور به خرید این شرکت شده است. بزرگترین میلیاردر جهان دو هفته پس از بستن قرارداد خرید شرکت جدید، گفت:"نمی دانم چرا این تصمیم را گرفتم. قاضی پرونده به من گفت که یا باید توییتر را بخرم یا غرامت آن را بپردازم."

علت اصلی افزایش هزینه اشتراک توییتر آبی

مدیرعامل تسلا در همان اول اعلام کرده بود که می خواهد قابلیت اشتراک پولی را به پلتفرم X اضافه کند اما، دلیل تصمیم جدید او را کسی نمی دانست. کتاب به علت اصلی آن اشاره می کند. ایزاکسون می گوید:" این تصمیم با ارائه نسخه اشتراک توییتر آبی مربوط می شود. او معتقد بود تنها راه دریافت اطلاعات کارت اعتباری کاربر، سرویس توییتر آبی است. هدف اصلی ماسک، تبدیل توییتر به یک پلتفرم ارائه دهنده خدمات مالی به شیوه های گوناگون بود."

اما مهم ترین مشکل در رسیدن به این هدف، شرکت اپل بود. اپل اطلاعات حساب کارت های اعتباری کاربران توییتری که از اپ توییتر استفاده می کنند در اختیار توسعه دهندگان برنامه قرار نمی دهد. ماسک زمانی که این موضوع را فهمید به یوئل راث، رئیس سابق بخش اعتماد و ایمنی توییتر دستور داد که با اپل تماس بگیرد و از آنها بخواهند اطلاعات مورد نیاز را در اختیار شرکت او قرار دهند. اما، راس چون می دانست اپل هیچ وقت به چنین درخواستی پاسخ مثبت نمی دهد از برقراری تماس خودداری کرد. بعد از گذشت مدتی، ماسک در مورد این موضوع با تیم کوک ملاقات کرد و در آن جلسه تصمیم گرفت مشکل دسترسی به اطلاعات مالی کاربران را مطرح نکند.

ماسک با وجود آنکه خود را نماینده آزادی بیان معرفی کرد ولی در سال 2022 سعی داشت از ادامه فعالیت گروه ADL جلوگیری کند. اما ایزاکسون معتقد است که ماسک پس از تصاحب توییتر، نشان داد که منافع شخصی خود در برابر آزادی بیان الویت بیشتری دارد. ماه ها قبل از اینکه ماسک هشتگ #BanTheADL را به اشتراک بگذارد، او می خواست این گروه و سایر فعالان را به دلیل ترغیب تبلیغ کنندگان به تحریم این پلتفرم ممنوع کند. ماسک برای این کار به سراغ یوئل راث، رئیس سابق بخش امنیت و اعتماد توییتر رفت و از او خواست که «کاربران را از ترغیب تبلیغ‌کنندگان به تحریم توییتر باز دارد». بعد از آن، به روش های مختلف این ممنوعیت را توجیه کرد. او به راث گقت:« من در حال تغییر خط مشی توییتر هستم... باج گیری از امروز ممنوع است. آن را ممنوع کنید." اما راث این کار را انجام نداد و به نظر می رسید که ماسک هم بی خیال شد.


چاپ