اینترنت استارلینک جزیره کریمه را پوشش نمی دهد!

ایلان ماسک با درخواست دولت اوکراین مبنی بر پوشش اینترنت استارلینک در عملیات نظامی علیه روسیه، مخالفت کرد.

اینترنت استارلینک

طبق گزارش خبرگزاری رویترز؛ ایلان ماسک به تازگی اعلام کرد که کیف از این شرکت درخواست کرد اینترنت ماهواره ای استارلینک را در شهر بندری سواستوپل کریمه برای کمک به حمله نظامی علیه روسیه فعال کند. اما، او با این درخواست مخالفت کرد و گفت:"از همدستی در جنگ می ترسد."

بزرگترین میلیاردر جهان پس از انتشار زندگی نامه خود در شبکه CNN و بیان یکی از صحبت های او در مورد دستور غیرفعال کردن استارلینک در نزدیکی سواحل کریمه با انتشار یک پست در پلتفرم X واکنش نشان داد. ماسک در این پست نوشت:"چاره ای جز رد درخواست اضطراری اوکراین مبنی بر فعالسازی اینترنت استارلینک در شهر بندری سواستوپل نداشتم." او به تاریخ درخواست کیف هیچ اشاره این نکرد.

مدیرعامل شرکت اسپیس ایکس در ادامه نوشت:"هدف از این درخواست نابود کردن بیشتر ناوگان دریایی روسیه در سواحل شهر سواستوپل بود. پذیرفتن این درخواست علاوه بر این که به تشدید درگیری ها کمک می کرد بلکه، شرکت اسپیس ایکس را نیز در اقدامات جنگ طلبانه شریک می کرد.

روسیه از سال 2014 جزیره کریمه را به تصرف خود در آورده بود و پس از تصاحب، ناوگان دریایی خود را در این شهر استراتژیک مستقر کرد. مسکو از آغاز جنگ در سال 2022 از این ناوگان برای محاصره بنادر اوکراین استفاده می کرد. کشتی های جنگی روسیه با استفاده از موشک های کروز مناطق غیرنظامی اوکراین را هدف قرار می دهند و کیف نیز با استفاده از پهبادهای دریایی به حملات آنها پاسخ می دهد. تنها مشکلی که کیف با این پهبادهای زیردریایی دارد این است که، زمانی که آنها به کشتی های جنگی روسیه نزدیک می شوند به علت عدم وجود شبکه ارتباط خود را با مرکز فرمان از دست می دهند و از کار می افتند. تنها راهی که می شود این مشکل را حل کرد، اینترنت ماهواره ای است!

از زمان آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین، زیرساخت های کیف هدف حملات گسترده مسکو قرار گرفت. شبکه های ارتباطی با اختلال های گسترده مواجه شدند و دولت برای جلوگیری از آسیب بیشتر تصمیم گرفت از شرکت اسپیس ایکس درخواست کند که اینترنت استارلینک را در این کشور فعال کند. ایلان ماسک هم با مجوز کاخ سفید با این درخواست موافقت کرد. در حال حاضر، تمام نقاط اوکراین به جز سواحل کریمه به اینترنت ماهواره ای دسترسی دارند.


چاپ