ساخت ماهواره آیات با هدف پیش بینی زلزله آغاز شد!

رئیس سازمان تحقیقات علمی و صنعتی کشور  اعلام کرد: "ما در حال حاضر مشغول ساخت ماهواره آیات هستیم. این ماهواره با هدف پیش بینی وقوع زمین لرزه در کشور ساخته می شود."

ماهواره آیات
براساس اعلام حسن زمانیان، رئیس سازمان تحقیقات علمی و صنعتی کشور تفاهم نامه همکاری ساخت آیات بین این سازمان و پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی به امضاء رسیده است. این ماهواره با هدف پیش بینی وقوع زمین لرزه و تخمین مقدار آسیب های احتمالی ساخته می شود.


طبق گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ زمانیان در جلسه ای که با مشاوران حقوقی دانشگاه ها، مراکز و موسسات آموزش عالی داشت درباره فعالیت های این سازمان افزود: " تعداد زیادی از دانش فنی صنایع مختلف کشور در این سازمان تولید شده است و اولین ماهواره کشور نیز در این جا ساخته و دانش فنی آن در نقاط مختلف کشور بومی سازی شده است. از پروژه های دیگر در دست اقدام این سازمان می توان به راه اندازی پارک علم و فناوری بین‌المللی اشاره کرد."

رئیس سازمان تحقیقات علمی و صنعتی در ادامه صحبت های خود گفت: "ساخت اولین دستگاه دیالیز کشور در حال انجام است و دانش فنی آن در همین سازمان به مرحله بومی سازی رسیده است."

مهدی زارع، معاون پژوهشی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله درباره ماهواره آیات گفت:" محققان و متخصصان داخلی در تلاش هستند تا بتوانند یک ماهواره بومی با هدف پیش‌بینی زلزله و شناسایی مناطق زلزله خیز در کشور طراحی و بسازند. وی با اشاره به نحوه استفاده از اطلاعات ماهواره‌ها افزود: «متخصصان پژوهشگاه زلزله‌شناسی علاوه بر همکاری در طراحی این ماهواره، اطلاعات و داده‌های ارسالی آن را جمع‌آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهند.»

معاون پژوهشی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی به مهم‌ترین نمونه‌های مشابه بین‌المللی این ماهواره‌ها اشاره کرد و گفت: «یکی از معروف‌ترین و شناخته‌شده‌ترین این نوع ماهواره‌ها که به داده‌های آن در سراسر جهان استناد علمی می‌شود متعلق به کشور فرانسه است. محققان دنیا از سراسر دنیا در تحقیقات خود از اطلاعات و داده‌های این ماهواره استفاده می‌کنند. این ماهواره به مدت 10 سال در مدار زمین قرار دارد و با استفاده از اطلاعات آن دانشمندان می توانند وقوع زمین لرزه ها را پیش‌بینی کنند.» زارع در انتهای صحبت های خود گفت :"ما تا این لحظه از داده‌ها و اطلاعات این ماهواره استفاده های زیادی کردیم. تلاش می کنیم ماهواره آیات از لحاظ عملکرد بتواند با مدل های خارجی رقابت کند."


چاپ