پاکستان سایت ویکی پدیا را رفع فیلتر کرد

نخست وزیر پاکستان معتقد است پیامدهای منفی فیلتر وب سایت ویکی پدیا برای این کشور بیشتر از جوانب مثبت آن بود.

ویکی پدیا

براساس گزارش اینگجت؛ مردم پاکستان یک بار دیگر می توانند از وب سایت ویکی پدیا استفاده کنند. سه روز قبل، دولت این کشور این وب سایت را به علت انتشار محتوای توهین آمیز فیلتر کرد. شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان به مقامات دستور داد تا این سایت مرجع جهانی را از حالت مسدودی خارج کنند. او معتقد است فیلتر روش مناسبی برای مقابله با انتشار محتواهای اعتراض آمیز یا توهین آمیز نیست. دفتر نخست وزیر نیز در بیانیه خود اعلام کرد پیامدهای منفی فیلترینگ از منافع آن بیشتر است.

وزارت مخابرات پاکستان (PTA) چهارشنبه گذشته دسترسی به ویکی‌پدیا را به حالت تعلیق در آورد. علاوه بر این، به اپراتورهای این سایت 48 ساعت مهلت داد تا محتوای توهین آمیز را حذف کنند در غیر اینصورت باید با عواقب آن مواجه شوند. ویکی‌پدیا این درخواست را رد کرد و PTA سایت Wikipediaرا در پاکستان مسدود کرد.


این اتفاق باعث شد، شهباز شریف یک کمیته ای تشکیل داد تا بتواند یک راه حل مناسب برای جلوگیری از انتشار و حذف محتواهایی نا مناسب در ویکی پدیا و وب سایت های دیگر پیدا کند. این کمیته همچنین موظف است پیشنهاداتی را هم با هدف "کنترل محتوای غیرقانونی به شیوه ای مناسب ارائه دهد. نخست وزیر یک هفته به این کمیته فرصت داد تا پیشنهادات خود را به کابینه دولت ارسال کنند. به نظر می رسد اعضای کمیته نتوانند در این فرصت کم اطلاعات مهمی که در تعدیل محتوا نقش دارند، ارزیابی و تجزیه و تحلیل کنند.


چاپ