توییتر قابلیت پیشگیری از خودکشی را دوباره فعال کرد!

شرکت توییتر پس از انتقادات شدید کاربران و گروه های مدنی، قابلیت تماس برای جلوگیری از خودکشی را به این پلتفرم بازگرداند.

توییتر آبی

توییتر مجبور شد ویژگی تماس جهت پیشگیری از خودکشی و سایر امکانات مربوط به آن را به دلیل محافظت از کاربران آسیب پذیر، برگرداند.

اولین بار خبر حذف این قابلیت را، خبرگزاری رویترز منتشر کرد. رویترز به نقل از دو نفر آشنا با این موضوع گفت که دستور حذف این ویژگی توسط مالک جدید پلتفرم رسانه اجتماعی، ایلان ماسک صادر شده بود. پس از انتشار این خبر نیز، الا اروین رئیس بخش امنیت و اعتماد توییتر، آن را تایید کرد و تغییرات جدید را موقتی خواند.

ایروین در ایمیل خود به رویترز گفت: "توییتر قصد ندارد این ویژگی را برای همیشه حذف کند." حدود 15 ساعت پس از انتشار این خبر، ماسک در توییتی نوشت: «این خبر درست نیست، الان کاربران می توانند به این قابلیت دسترسی داشته باشند.» وی در واکنش به انتقادات کاربران توییتر گفت: «توئیتر از خودکشی جلوگیری نمی‌کند»


قابلیت توییتر به# ThereIsHelp معروف است. این ویژگی، یک بنر را در بالای نتایج جستجو موضوعاتی مانند خودکشی قرار می دهد. # ThereIsHelp شماره تماس سازمان‌های حمایتی بسیاری از کشورها فعال در حوزه سلامت روان، اچ‌آی‌وی، واکسن‌ها، استثمار جنسی کودکان، کووید-19، خشونت‌های جنسیتی، بلایای طبیعی و آزادی بیان را نمایش می دهد.

روز شنبه، این بنر به جستجوهای مربوط به خودکشی و خشونت خانگی چندین کشور تحت عنوان "shtwt" که مخفف "توئیتر خودآزاری" است، بازگشت. البته هنوز معلوم نیست این ویژگی برای کلیه کاربران فعال شده است یا فقط برای تعداد خاصی از آن ها! این ویژگی برای برخی از عنوان های جستجو مانند "#HIV" ظاهر نشد.


روز شنبه، کاربران توییتر تصویر کاریکاتوری منتشر کردند که در آن افراد زیر بنرهایی که برای جستجوی خودآزاری نمایش داده می شود دستان خود را می برند. حذف ویژگی #ThereIsHelp باعث شده بود که برخی از گروه های مدنی و کاربران توییتر نسبت به امنیت کاربران آسیب پذیر در این پلت فرم ابراز نگرانی کنند.

سرویس‌ دهنده های اینترنتی مانند توییتر، گوگل آلفابت (GOOGL.O) و فیس‌بوک متا (META.O) سال‌ها تلاش کرده‌اند تا کاربران آسیب پذیر را به ارائه‌دهندگان منابع معروف هدایت کنند.


ایرلیانی عبدالرحمان، یکی از اعضای انجمن نظارت بر محتواهای توییتر که ایلان ماسک آن را منحل کرد، گفت ناپدید شدن ویژگی #ThereIsHelp "بسیار نگران کننده" بود و حذف کامل آن به علت اصلاح یا ارتقای آن برخلاف اصول کار حرفه ای است.


چاپ