اینترنت استارلینک چگونه کار می کند؟ قیمت و نحوه دسترسی

مدیرعامل میلیاردر اسپیس ایکس در حال پرتاب ماهواره های استارلینک به مدار زمین است و قول داده اینترنت پهن باند پرسرعت را به بیشترین تعداد ممکن برساند.

starlink
وقتی اسم ایلان ماسک را می شنوید، احتمالا شما هم مثل من شرکت خودروهای برقی تسلا، شرکت اکتشاف فضایی اسپیس ایکس یا توییتر در ذهن مجسم می شود. شاید شما او را فقط به عنوان یکی از ثروتمندترین افراد روی زمین می شناسید.

چیزی که ممکن است کمتر با آن آشنایی داشته باشید Starlink است. هدف ماسک، فروش خدمات اینترنت پرسرعت از طریق ماهواره های خصوصی است که به همه افراد ساکنان کره زمین امکان می دهد تا از آن استفاده نمایند.

طبق گزارش های فن تک، پس از سال‌ها تحقیقات در SpaceX، پروژه پرتاب ماهواره های استارلینک در سال 2021 کلید خورد. در ژانویه 2022، پس از سه سال پرتاب موفقیت‌آمیز، این پروژه از مرز 1000 ماهواره‌ای که به مدار زمین فرستاده شد، فراتر رفت. بعد از ده‌ها پرتاب موفقیت‌آمیز در طول یک سال، استارلینک با بیش از 2000 ماهواره کاربردی در حال حرکت بر روی مدار بالای سر ما می باشد.

استارلینک می‌گوید که هم اکنون خدمات اینترنت پهنای باند خود را به 32 کشور در سراسر جهان ارائه می‌کند، اگرچه این ارائه‌دهنده نوظهور باند پهن همچنان با تعدادی مشتریان که در صف انتظار دریافت تجهیزات و خدمات قرار دارند، مواجه است. این فهرست کشورها شامل اوکراین نیز می‌شود، جایی که ماسک در ماه فوریه 2022 اعلام کرد که پایانه‌های اینترنت ماهواره‌ای بیشتری هم زمان با تهاجم روسیه (و در بحبوحه تلاش‌های روسیه برای مختل کردن سیگنال) در راه هستند. این حرکت گفته می شود 3 میلیون دلار برای مالیات دهندگان آمریکایی هزینه به همراه خواهد داشت.
اعضای جامعه علمی نگرانی‌هایی را درباره تأثیر ماهواره‌های استارلینک در رصد آسمان شب ابراز کرده‌اند. در همین حال، رقبای اینترنت ماهواره‌ای ایلان ماسک نیز از جمله Viasat، HughesNet و Amazon's Project Kuiper تلاش هایی را از نظر قانونی برای تضعیف کردن آن انجام دادند. به تازگی نیز، ادعاهایی مطرح شده که ارائه خدمات 5G در باند 12 گیگاهرتز با سیگنال های ماهواره ای استارلینک تداخل ایجاد می کند که، اسپیس ایکس آن را تکذیب نموده است. بیشتر بخوانید


در آگوست امسال، تقریباً دو سال پس از اینکه استارلینک نزدیک به 885.5 میلیون دلار کمک مالی از کمیسیون ارتباطات فدرال دریافت کرد، FCC تصمیم گرفت به دلیل این که سرویس "نیازهای برنامه را برآورده نمی کند"، یارانه های Starlink را لغو کند.

جسیکا روزن وورسل، رئیس FCCگفت: "ما نمی توانیم به سرمایه گذاری هایی که سرعت وعده داده شده را ارائه نمی دهند یا به احتمال زیاد الزامات برنامه را برآورده نمی کنند، یارانه بدهیم." در حالی که خاطرنشان کرد که "آینده فناوری Starlink امید بخش است."

دقیقاً Starlink چیست؟
استارلینک از نظر فنی یک بخشی از SpaceX است، همچنین نام شبکه رو به رشد شرکت پروازهای فضایی یا "صورت فلکی" ماهواره های مداری است. توسعه این شبکه در سال 2015 آغاز شد و اولین نمونه از ماهواره های آن در سال 2018 به مدار زمین پرتاب شد.

در سال‌های پس از آن، SpaceX هزاران ماهواره Starlink را در ده‌ها پرتاب موفقیت‌آمیز به صورت فلکی ارسال کرده است که جدیدترین آنها در 9 آگوست انجام شده که در این عملیات 52 ماهواره دیگر را در مدار پایین زمین قرار داد. این پرتاب تعداد کل ماهواره های استارلینک را به 2662 می رساند که به نظر می رسد بیش از 2000 از آنها بخش های عملیاتی صورت فلکی هستند.
ماهواره های استارلینک می توانند خانه من را به اینترنت متصل کنند؟ بله.

درست مانند ارائه دهندگان اینترنت ماهواره ای موجود مانند HughesNet یا Viasat، Starlink می خواهد دسترسی به اینترنت را برای افرادی که در مناطق روستایی و نقاطی از جهان که به اینترنت پهنای باند پرسرعت دسترسی ندارند، امکان پذیر کند.

کیت سخت افزاری اسپیس ایکس
سخت افزار استارلینک اسپیس ایکس شامل یک بشقاب ماهواره ای و مسیریاب است که در خانه برای دریافت سیگنال از فضا راه اندازی می کنید. جدیدترین نسخه ای که در اینجا دیده می شود، برای اسپیس ایکس هزینه کمتری به همراه دارد و ممکن است در سال 2022 بهبودهای بیشتری در طراحی آن اعمال باشد.

اسپیس ایکس
در وب سایت استارلینک آورده شده است: «استارلینک به طور ایده آل برای مناطقی از جهان که اتصال به اینترنت برای آن‌ها تبدیل به یک چالش شده است، مناسب خواهد بود. بدون محدودیت زیرساخت های زمینی سنتی، استارلینک می تواند اینترنت پهن باند پرسرعت را به مکان هایی که در دسترس نبوده است، ارائه دهد.»

تنها کاری که برای برقراری اتصال باید انجام دهید این است که یک بشقاب ماهواره ای کوچک در خانه خود راه اندازی کنید تا بتوانید سیگنال ها را دریافت کرده و پهنای باند را به روتر خود منتقل کنید. این بشقاب ها می تواند بر روی پشت بام، حیاط و نمای بیرونی خانه نصب شود. حتی یک برنامه Starlink تحت اندروید و iOS وجود دارد که از فناوری واقعیت افزوده استفاده می کند تا به مشتریان کمک کند بهترین مکان و موقعیت را برای گیرنده های خود انتخاب کنند.

سرویس Starlink هم اکنون در مناطقی از ایالات متحده، کانادا و خارج از کشور در دسترس قرار گرفته است و دارای بیش از 100000 پایانه ماهواره ای است که برای مشتریان ارسال گردیده و مناطق تحت پوشش همچنان در حال گسترش است زیرا ماهواره های بیشتری به صورت فلکی ارسال می شوند. در نهایت، استارلینک امیدوار است بتواند کل سیاره را با یک سیگنال وای فای پرسرعت قابل استفاده، پوشش دهد.
طبق گفته Ookla، Starlink در سه ماهه چهارم سال 2021 میانگین سرعت دانلود بالای 100 مگابیت در ثانیه را در ایالات متحده ارائه کرده است.

سرعت سرویس اینترنت استارلینک چقدر است؟
با توجه به سایت ردیابی سرعت اینترنت Ookla که عملکرد اینترنت ماهواره ای را در سه ماهه چهارم سال 2021 تجزیه و تحلیل کرد، Starlink در سال گذشته سرعت دانلود بیش از 100 مگابیت در ثانیه را در 15 کشور مختلف ارائه کرد که میانگین سرعت آن در سه ماهه چهارم بالاتر از سه ماهه سوم بود. در ایالات متحده، Starlink میانگین سرعت دانلود حدود 105 مگابیت بر ثانیه و متوسط سرعت آپلود در حدود 12 مگابیت در ثانیه را ارائه کرد که تقریباً پنج یا شش برابر بهتر از میانگین رقبای ماهواره ای Viasat و HughesNet است و از میانگین کلی اینترنت بی سیم ثابت کمتر است.
وب‌سایت Starlink می‌گوید: «کاربران می‌توانند انتظار داشته باشند که سرعت داده‌ها از 50 تا 150 مگابیت در ثانیه و تأخیر بین 20 تا 40 میلی‌ثانیه در اکثر مکان‌ها در طی چند ماه آینده متفاوت باشد. با پرتاب ماهواره‌های بیشتر، نصب ایستگاه‌های زمینی بیشتر و بهبود نرم‌افزار شبکه‌ در نهایت سرعت داده، زمان تأخیر و زمان کار به‌طور چشمگیری بهبود خواهد یافت.»

ماسک در فوریه سال گذشته توییت کرد که انتظار دارد این سرویس تا پایان سال 2021 سرعت خود را دو برابر کرده و به 300 مگابیت بر ثانیه برساند. ادعایی که در سال 2022، رسیدن به آن دشوار به نظر می رسد، زیرا سرعت ها بسته به زمان و محل متفاوت خواهد بود. در ماه ژوئن، Ookla گزارش داد که سرعت متوسط دانلود Starlink در ایالات متحده از آغاز سال 2021 تا آغاز سال 2022 تقریباً 38 درصد افزایش یافته و به 90 مگابیت در ثانیه رسیده است. این سرعت به طور قابل توجهی بالاتر از سرویس Viasat یا Hughesnet است که هر کدام با میانگین سرعت دانلود 22 مگابیت در ثانیه سه ماهه اول 2022 می باشد، اما نسبت به میانگین سرعت کلی برای همه ارائه دهندگان اینترنت ایالات متحده (144 مگابیت در ثانیه) کمتر است.

هزینه استارلینک؟
Starlink اسفارشات مشتریان را بر اساس اولویت اول می پذیرد، بنابراین شما باید برای درخواست خدمات ابتدا، مبلغ 99 دلار را واریز کنید و منتظر بمانید. استارلینک در طول نسخه آزمایشی خود در سال 2021 گفت که انجام برخی از پیش‌سفارش‌ها در برخی مناطق ممکن است تا شش ماه طول بکشد.استارلینک می‌گوید سفارش‌های جدید تا سال 2023 یا بعد از آن ممکن است انجام نشوند.

هزینه این سرویس در ابتدا 99 دلار در ماه، به اضافه مالیات، به علاوه پرداخت اولیه 499 دلار برای دیش ماهواره ای قابل نصب و روتر که باید در خانه نصب کنید، تعیین شد. در ماه مارس و علی‌رغم پیش‌بینی‌های قبلی مدیران اسپیس ایکس مبنی بر کاهش هزینه‌های سخت‌افزار در طول زمان، اسپیس‌ایکس این قیمت‌ها را به ۱۱۰ دلار در ماه و ۵۹۹ دلار برای سخت‌افزار مورد نیاز آن افزایش داد.

110 دلار در ماه برای اتصال به اینترنت هزینه زیادی است، به خصوص برای اتصال هایی که تقریباً به سرعت اتصال فیبر نوری نیست. ماسک فکر می کند پرداخت این هزینه برای افرادی که تاکنون به اتصال سریع و امن دسترسی نداشته اند، منصفانه است.

در آوریل سال گذشته، رئیس اسپیس ایکس گوین شاتول گفت که استارلینک می‌خواهد قیمت‌گذاری را تا حد امکان ساده و شفاف نگه دارد و هیچ برنامه‌ای برای معرفی سطوح خدماتی در این مجموعه ندارد. با این حال، به نظر می‌رسد که این رویکرد در سال 2022 با معرفی یک سطح برتر جدید با آرایه اسکن دو برابر بزرگتر از طرح استاندارد و با سرعت دانلود از 150 500 مگابیت در ثانیه در حال تغییر است. این ردیف 500 دلار در ماه هزینه دارد، به علاوه پرداخت اولیه 2500 دلار برای تجهیزات. استارلینک اکنون در حال دریافت سفارشات برای آن سطح است و قصد دارد این سرویس را در اواخر سال 2022 راه اندازی کند.

FCC/Mapbox

علیرغم اینکه وعده داده بود تا پاییز امسال کل جهان را تحت پوشش قرار دهد، سرویس Starlink در حال حاضر محدود به مناطق منتخب تنها در بعضی از کشورهای جهان فعال است. با این حال، با پیوستن ماهواره های بیشتری به صورت فلکی، نقشه مناطق تحت پوشش به طور قابل توجهی رشد خواهد کرد.

به گفته ماسک، فهرست کشورهایی که در حال حاضر توسط شبکه رو به رشد ماهواره‌های استارلینک پوشش داده می‌شوند شامل ایالات متحده، کانادا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، اتریش، هلند، ایرلند، بلژیک، سوئیس، دانمارک، پرتغال، استرالیا و نیوزیلند است. البته کشورهای دیگر نیز برای دریافت این سرویس سفارش داده‌اند مانند ایتالیا، لهستان، اسپانیا و شیلی.

Starlink احتمالاً به حداقل 10000 ماهواره دیگر در مدار نیاز دارد تا بتواند ادعا کند خدمات کامل را به اکثر نقاط جهان ارائه می دهد. در حال حاضر، در بهترین حالت سرویس جدید شرکت اسپیس ایکس تنها حدود 20 درصد راه را با پوشش مناطقی که بین 45 تا 53 درجه عرض شمالی قرار دارند، طی کرده است.

با این حال، ماسک نسبت به جدول زمانی Starlink خوش بین بوده است. ماسک طی مصاحبه ای در کنگره جهانی موبایل سال 2021 اعلام کرد که سرویس Starlink از ماه آگوست سراسر جهان را به جز قطب شمال و جنوب پوشش خواهد داد. در اوایل ماه ژوئن، Shotwell اظهارات مشابهی را بیان کرد و گفت که Starlink در پاییز امسال به یک سرویس جهانی مبدل می شود.

او گفت: «ما حدود 1800 ماهواره را با موفقیت در مدار مستقر کرده‌ایم و زمانی که همه آن ماهواره‌ها به محل عملیاتی خود برسند، پوشش جهانی مستمری خواهیم داشت مانند بازه زمانی سپتامبر».

در ماه سپتامبر، یکی از کاربران توییتر از ماسک پرسید که Starlink چه زمانی مرحله بتای خود را به اتمام می رساند. ماسک در جواب گفت: ماه آینده.

طبق گفته FCC، که اخیرا Starlink را به پایگاه داده ارائه دهندگان پهنای باند خود اضافه کرده است، این سرویس از دسامبر 2020، برای 0.08 درصد از آمریکایی ها در دسترس بود. در آن زمان، 100 درصد مشتریان به حداکثر سرعت دانلود 100 مگابیت در ثانیه و سرعت آپلود تا 10 مگابیت در ثانیه دسترسی داشتند.

اصلا چرا ماهواره؟ آیا فیبر نسبت به آن سریعتر نیست؟

فیبر یا اینترنت ارائه شده از طریق کابل فیبر نوری زمینی، سرعت آپلود و دانلودی را ارائه می دهد که در واقع نسبت به اینترنت ماهواره ای بسیار سریعتر می باشد اما، همانطور که شرکت هایی مانند گوگل اعلام کردند زیرساخت های لازم برای رساندن فیبر به خانه های مردم وجود ندارد. این بدان معنا نیست که پرتاب ماهواره‌ها به فضا ساده تر از روش قبلی خواهد بود، اما دلایلی مانند وجود رقبا و محدودیت‌های بسیار کمتر باعث می شوند باور کنیم خدماتی مانند Starlink جوامع محروم را بیشتر تحت پوشش قرار می دهد. اظهارات اخیر FCC نشان می دهد که Starlink در نهایت می تواند به عنوان یک سرویس تلفن اختصاصی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

فراموش نکنید که ما در مورد ایلان ماسک صحبت می کنیم. اسپیس ایکس تنها شرکت روی کره زمین است که موشک قابل فرود و قابل استفاده مجدد دارد که قادر است پس از ارسال محموله به مدار به زمین برگردد. این یک مزیت بزرگ در تجارت صنایع فضایی است. علاوه بر این، ماسک در سال 2018 گفت که استارلینک می تواند به اسپیس ایکس برای تامین بودجه لازم برنامه بلندپروازانه این شرکت برای ساخت پایگاهی در مریخ کمک کند.

اگر آن روز فرا برسد، به احتمال زیاد اسپیس ایکس نیز تلاش خواهد کرد تا یک صورت فلکی ماهواره ای در سیاره سرخ ایجاد کند. شاتول در سال 2016 در مورد چشم انداز بلندمدت شرکت برای Starlink گفت: "اگر یک میلیون نفر را به مریخ بفرستید، بهتر است راهی برای برقراری ارتباط آنها با هم فراهم کنید." من فکر نمی‌کنم افرادی که در مریخ زندگی خواهند کرد به رادیوهای قدیمی راضی شوند. آنها آیفون یا اندروید خود را در مریخ می‌خواهند."

یکی از بندهای قرار‌داد خدمات استارلینک مربوط به مریخ است که کاربران باید بپذیرند، مریخ یک سیاره آزاد است و توسط هیچ حکومت دولتی مانند زمین اداره نمی شود.

Starling/Screenshot

شما حتی برنامه های آینده ماسک برای مریخ را در قرارداد Starlink خواهید دید که در یک بند به شرح زیر است:

برای خدماتی که در مریخ یا در انتقال به مریخ از طریق استارشیپ یا سایر فضاپیماها ارائه می شود، طرفین مریخ را به عنوان یک سیاره آزاد می شناسند و هیچ دولت مستقر در زمین بر فعالیت های مریخ اختیار یا حاکمیت ندارد.

با این حال، با حداکثر سرعتی که در حال حاضر روی 150 مگابیت در ثانیه تعیین شده است، اینترنت ماهواره ای استارلینک به زودی به سرعت فیبر نوری که مردم روی زمین به آن عادت کرده اند نزدیک نخواهد شد و این به دلیل فاصله بسیار زیادی است که هر انتقال در سفر رفت و برگشت از خانه شما نیاز دارد. استراتوسفر عاملی است که مدت تأخیر را نیز افزایش می دهد، به همین دلیل اگر با شخصی از طریق خطوط ماهواره ای صحبت می کنید، اغلب متوجه نویزهای ناخوشایند در مکالمه خود خواهید شد.

طبق ادعای این شرکت، استارلینک قول می‌دهد با قرار دادن ماهواره‌ها در ارتفاعات پایین‌تر نسبت به قبل، 60 برابر نزدیک‌تر از ماهواره‌های قدیمی به سطح زمین، انتظارات موجود از اتصالات ماهواره‌ای را بهبود می بخشد. این رویکرد به این معنی است که فاصله کمتری برای دریافت سیگنال‌های Starlink وجود دارد و بنابراین شاهد تأخیر کمتری نیز خواهیم بود.

آیا استارلینک قابل اعتماد است؟

گزارش های اولیه از رسانه هایی مانند Fast Company و CNBC نشان می دهد که بیشتر مشتریان Starlink از دریافت این سرویس راضی هستند. البته این سرویس نیز به دلایل مختلفی گاهی دچار قطعی می شود ولی آمار آن زیاد نبوده است.

وب‌سایت DownDetector.com که قطعی‌های اینترنت را شناسایی می‌کند، چهار اختلال Starlink در سال 2021 را گزارش کرده که هر کدام به ترتیب در ژانویه، فوریه و آوریل و آخرین آن در 6 می رخ داده بود. اما در مقام مقایسه، DownDetector هیچ قطعی عمده‌ای را در سال 2021 از سرویس های HughesNet و ViaSat گزارش نکرد.

کاربران Starlink آریزونا تا آلبرتای کانادا به قطع شدن ماه می اشاره کردند، که البته این سرویس بعد از چند ساعت دوباره فعال شد.

سخت افزار استارلینک

در شرایط آب و هوای بد چطور؟

این ویژگی قطعا یکی از معایب اینترنت ماهواره ای است. طبق پرسش‌های متداول Starlink، گیرنده می‌تواند برف‌هایی را که روی آن فرود می‌آید ذوب کند، اما نمی‌تواند کاری در مورد برف‌های محیط پیرامون و سایر موانعی که ممکن است مسیر دید آن را به ماهواره مسدود کند، انجام دهد.

در این پرسش‌های متداول آمده است: «توصیه می‌کنیم Starlink را در مکانی نصب کنید که از برف و موانع دیگر مانند باران یا باد شدید در امان باشد تا بر اتصال اینترنت ماهواره‌ای شما تأثیر منفی نگذارد و به طور بالقوه منجر به کاهش سرعت یا قطعی شود».

آیا مشکلات دیگری در مورد ماهواره های Starlink وجود دارد؟

نگرانی‌های زیادی در مورد تعداد زیاد ماهواره‌های خصوصی در فضا وجود دارد و حتی محافل علمی نیز در مورد تأثیر منفی ماهواره‌های مدار پایین بر دید آسمان شب هشدار داده اند. اتحادیه بین‌المللی نجوم با انتشار بیانیه‌ای هشدار داد که پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی رصد ستارگان و طبیعت آسمان شب را تهدید می‌کند.

در این بیانیه آمده است: «ما هنوز تأثیر هزاران ماهواره پراکنده در آسمان شب را درک نکرده‌ایم و علی‌رغم اهداف خوب آنها، این صورت‌های فلکی ماهواره‌ای ممکن است هر دو را تهدید کنند».

از آن زمان تا کنون، Starlink شروع به آزمایش طرح های جدید برای کاهش روشنایی و دید ماهواره های خود کرده است. در آغاز سال 2020، این شرکت یک ماهواره "دارک ست" را آزمایش کرد که دارای یک پوشش خاص و غیر بازتابنده بود. بعداً، در ژوئن 2020، این شرکت یک ماهواره "VisorSat" را پرتاب کرد که از یک آفتابگیر ویژه برخوردار بود. در ماه آگوست، استارلینک مجموعه دیگری از ماهواره‌ها را به فضا پرتاب کرد که این بار همه آن‌ها به چشم‌انداز مجهز بودند.

در وب سایت این شرکت آمده است: "تیم های Starlink از نزدیک با ستاره شناسان برجسته در سراسر جهان همکاری کرده اند تا جزئیات مشاهدات و تغییرات مهندسی را که می توانیم برای کاهش روشنایی ماهواره انجام دهیم را بهتر درک کنند."


چاپ