آیا الگوریتم توئیتر حساب های کاربران را دست کاری می کند؟

ایلان ماسک، مالک احتمالی توئیتر معتقد است الگوریتم فعلی این پلتفرم حساب های کاربران را به صورت مخفیانه دست کاری می کند. به همین دلیل او به کاربران توییتر پیشنهاد داد که حساب‌های خود را به فید توییت‌ها تغییر داده و روش تغییر فید توییت را نیز برای کاربران توضیح داد. برای کسب اطلاعات بیشتر تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

elan twitt

به‌طور پیش‌فرض توئیتردر صفحه Home، با توجه به تعامل قبلی شما با این پلتفرم، توییت‌هایی را نشان می‌دهد که فکر می‌کند شما علاقه مند به دنبال کردن آن ها هستید.
این محتواها می‌تواند شامل توییت‌ افرادی باشد که شاید آنها را دنبال نمی‌کنید (فراتر از بازتوییت‌ها)، مانند توییت‌های ویروسی و توییت‌های مرتبط با موضوعات خاصی که شما به آنها علاقه نشان داده‌اید.

اما امکان تغییر فید برای نمایش توییت‌ها بر اساس ترتیب زمانی نیز وجود دارد. این ویژگی میزان محتوای موجود در جدول زمانی شما را از حساب هایی که دنبال نمی کنید کاهش می دهد.

ماسک معتقد است الگوریتم موجود، حساب کاربران را به صورت مخفیانه، دستکاری می‌کند. به همین دلیل او روز یکشنبه توییتی را به حساب خود پین کرد و در آن به 93 میلیون دنبال‌کننده‌ صفحه خود توضیح دهد که چه کاری می توانند انجام دهند تا جدیدترین توییت‌ها را به آن ها نمایش دهد.


ماسک که اخیراً اقدام به تصاحب توییتر به مبلغ 44 میلیارد دلار کرده است، هفته گذشته گفت که گزینه جدیدترین توییت‌ها به نظر بسیار بهتر از آنچه «الگوریتم» پیشنهاد می‌کند، است.

نظرات او بنیانگذار توییتر و مدیرعامل سابق جک دورسی را بر آن داشت تا در مورد فید تولید شده توسط الگوریتم صحبت کند. او در دفاع از عملکرد این الگوریتم گفت " یکی از ویژگی های خوب آن این است که محتواهایی که با پیمایش نکردن در آن از دست می دادید را به شما نمایش می دهد."

دورسی روز یکشنبه مجدداً در توئیتی به ماسک گفت که " فید تولید شده توسط الگوریتم برای سوء استفاده طراحی نشده است، بلکه، ساخته شده تا اعتماد شما را جلب کرده و انجام کارها را برایتان آسان تر کند. شاید محتوای ناخواسته ای را نیز نشان دهد، به همین دلیل افراد باید انتخاب کنند که می خواهند از این الگوریتم استفاده کنند یا نه؟! "

ماسک بعداً پاسخ داد: "من عملکرد این الگوریتم را زیر سوال نبردم، بلکه منظورم این بود زمانی محتوایی را می خواهید مشاهده و بخوانید، شاید الگوریتم ناخواسته بدون آن که متوجه شوید، دیدگاه‌های شما را دستکاری/تقویت کند. به اشکالات احتمالی در کد آن اشاره نمی کنم. اما به عقیده من، منبع باز راهی برای بدست آرودن اعتماد و افزایش کارایی است."

توییتر آخرین فید توییت‌ها را در سال 2016 کنار گذاشت، اما با فعال شدن قابلیت تماس‌درون پلتفرم، آن را دوباره برگرداند. این احتمال وجود دارد که تحقیقات خود توییتر نشان داده باشد که فید تولید شده توسط الگوریتم باعث افزایش تعامل کاربران در این پلتفرم شده و باعث شده است که آن را به گزینه پیش فرض کاربر تبدیل کند تا بتواند هزینه بیشتری از تبلیغ کنندگان دریافت کند. ماسک اشاره کرده است که می‌خواهد توییتر را از مدل فعلی مبتنی بر تبلیغات به نفع سایر اشکال درآمدی که می‌تواند شامل دریافت هزینه‌ای اندک از حساب‌های تجاری و دولتی باشد، دور کند.

مدیر عامل تسلا چندی قبل که از حضور کاربران فیک در توییتر پس از تعویق قرارداد خرید ۴۴ میلیارد دلاری عصبانی شده بود، گفت که تیمی با هدف یافتن حساب‌های جعلی/هرزنامه به صورت نمونه‌گیری تصادفی تشکیل داده است.

پس از بررسی، پیشنهاد همچنین با تعدادی موانع نظارتی روبرو است. اما اگر ماسک این رهبری این پلتفرم را به عهده بگیرد، ممکن است به دنبال این باشد که آخرین توییت‌ها را به عنوان گزینه پیش‌فرض استفاده کند. مطمئناً جو پرتلاطمی برای این پلتفرم در راه است و برخی از کاربران قدیمی نگران هستند که در صورت انجام این معامله چه اتفاقی برای آینده توییتر خواهد افتاد.

       مقالات مرتبط



چاپ